شناسهٔ خبر: 67211151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

در وبینار "حج؛ ندای وحدت مسلمین در برابر جنایات مشرکین" مطرح شد؛

بزرگترین درس حج؛ حمایت از مظلوم و برائت از ظلم

رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان بر این باور است که کمال ایمان، گام برنداشتن مسلمان در راه گناه، تعرض به بشریت و نقض کرامت انسانی است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، مولوی "حبیب الله حسام" رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان در وبینار بین‌المللی "حج؛ ندای وحدت مسلمین در برابر جنایات مشرکین" که امروز (یکشنبه) به مناسبت فرارسیدن ایام حج و به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، با اشاره به این مطلب که "حج" بزرگترین کنگره مسلمانان در جهان است، گفت: این کنگره دارای ثمرات بسیار مفید مادی و معنویی است. چرا که این کنگره عظیم تأثیرات عمیق و بنیادینی در شکل دادن امت اسلامی و امت رسول اکرم دارد.
 
وی برای مناسک حج ۱۰ هدف را قائل شد و افزود: هدف اول "تعبد و بندگی" ‌انسان‌ها است که در یک لباس سفید و در مدت زمان مشخص همه در کنار یکدیگر دور یک مکان مشخص طواف می‌کنند که این خود درس عمیق بندگی به خداوند متعال است.

میلیون‌ها انسان در این مکان از مشرکین برائت می‌جویند، اعلان یکتاپرستی و نفی شرک می‌کنند که در این بین عظمت حج برای انسان مسلمان قابل شهود است.
 
رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان دومین هدف حج را "امت‌گرایی" عنوان کرد و افزود: امت‌ مسلمان در صحرای عرفات دور یکدیگر جمع می‌شوند تا تصمیمی برای سعادت امت‌های اسلامی بگیرند و کشورهای اسلامی را به سوی سعادت و سروری راهنمایی کنند. در اینجاست که چهار اساس وحدت طلبی انسان‌ها که همانا "معبود واحد"، "کتاب واحد"، "پیامبر واحد" و "قبله واحد" است را مشاهده می‌کنیم.  این چهار رکن در حج به مسلمانان درس اتحاد و برادری می‌دهد.
 
مولوی حسام، اعلان دوستی بین مسلمانان را هدف دیگر حج برشمرد و تاکیدکرد: مسلمانان با یکدیگر برادرند و در این مکان است که از مظلومین حمایت می‌کنند. درس بعدی "اعلان ایستادگی در برابر دشمنان مسلمانان و خداوند متعال" است. کسانی که طغیان کرده و به امت‌های اسلامی زور می‌گویند در این کنگره عظیم از آنان اعلام برائت می‌شود.
 
وی مورد بعدی را "تعاون" خواند و گفت: مسلمانان در این روز با یکدیگر اعلان همکاری می‌کنند. اعلان معاونت مالی، همکاری زبانی، جانی، قلم  و رسانه‌ای می‌کنیم و در برابر توطئه دشمنان اسلامی ایستادگی می‌کنند.
 
رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان  خاطرنشان کرد: مورد بعدی اجتناب و "دوری جستن از حمایت ظالمین" است. این کمال ایمان است که مسلمان بیان کند در راهی که گناه و تعرض به بشریت و نقض کرامت انسانی است، گام بر نخواهد داشت.
 
مولوی حسام حمایت از سایر مسلمانان و شعائر اسلام را درس بزرگ کنگره عظیم حج دانست و افزود: بر همه مسلمانان واجب است که از مردم فلسطین حمایت کنند و تا پای جان در کنار ملت فلسطین ایستاده و حمایت از ملت مظلوم فلسطین را بر خود واجب بدانند.
 
وی با تاکید بر این واقعیت که بر ما واجب و ضروریست که از مسجد الاقصی دفاع کنیم، تصریح کرد: هر گامی که به سوی اخوت و برادری برداشته می‌شود باید مورد حمایت تمامی مسلمانان قرار بگیرید، چرا که هیچ مسلمانی تفرقه و نفاق را نمی‌پذیرد  در برابر دشمنان ایستادگی می‌کند.

انتهای پیام/
 

نظر شما