شناسهٔ خبر: 67211139 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

راهنمای کامل جفت ارزهای اصلی در فارکس (Major Currency Pairs)

امروزه تحول در دنیای اقتصاد، شکل جدیدی از بازار تجارت را نشان می‌دهد. بخشی از این تحولات دست‌خوش تغییرات عصر دیجیتال است.

صاحب‌خبر -

تغییراتی از جمله تجارت الکترونیکی، پرداخت‌های آنلاین و فناوری بلاک‌چین که ارتباطات تجاری جهانی را تسهیل نموده و فرصت‌های جدیدی را برای توسعه اقتصادی فراهم کرده است. بازار مالی فارکس (FOREX) یکی از این تحولات بزرگ در دنیای اقتصاد است . فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که روزانه میلیاردها دلار در آن معامله می‌شود. دسترسی آسان، حجم بسیار بالای معاملات و تنوع نمادهای معاملاتی از عوامل مهم جذب معامله‌گران در این بازار است. معاملات در فارکس به صورت آنلاین و پیوسته 24 ساعته در پنج‌ روز کاری هفته انجام می‌گیرد.

جفت ارزها به تنهایی حجم اصلی معاملات فارکس را پوشش می‌دهند و به علت این نقدینگی بالا و تحلیل‌پذیری بیشتری که دارند برای معامله‌گران بسیار جذاب هستند. در ادامه با بررسی اینکه جفت ارز و انواع جفت ارز چیست؟ و جفت ارزهای اصلی در فارکس کدام هستند؟ با ما همراه باشید.

جفت ارز در فارکس چیست؟

در بازار معاملاتی فارکس انجام معاملات ارزها به صورت جفت ارز انجام می‌گیرد. اگر بخواهیم ساده مفهوم جفت ارز را توضیح دهیم؛ منظور دو ارز مختلف رایج در هر کشور است که در معامله با یکدیگر قرار می‌گیرند در معاملات جفت ارزها، اختلاف قیمت بین دو ارز مهم است و نسبت به همدیگر محاسبه می‌شوند. در جفت ارزها یک ارز به عنوان ارز پایه و ارز دیگر به عنوان ارز ثانویه (ارز قیمت‌گذاری شده) شناخته‌ می‌شود. تغییرات قیمتی در جفت ارزها است که باعث کسب سود معاملات می‌شود. در بازار فارکس بیشترین مانور معاملاتی روی "جفت ارزهای اصلی" است.

انواع جفت ارزها در فارکس

باید توجه داشته باشید که معاملات در هر نمادی در فارکس حاوی ریسک‌هایی است که نیاز به کسب تجربه در انجام معاملات آن نماد دارد. گفتیم که در بازار فارکس ارزها به صورت جفت ارز معامله می‌شوند. اما مانند هر نماد معاملاتی دیگری بین جفت ارزها هم اولویت و دسته‌بندی قرار دارد. جفت ارزها به دو دسته‌ی اصلی و فرعی یا به اصطلاح بازار جفت ارزهای ماژور و مینور تقسیم می‌شوند. به جفت ارزهایی که بیش‌ترین حجم معاملات در آن‌ها صورت می‌گیرد، جفت ارزهای اصلی یا ماژور و به جفت ارزهایی که تراکم معاملات در آن‌ها کمتراست جفت ارزهای فرعی یا مینور می‌گویند. اعتبار جفت ارزهای اصلی از اعتبار ارزهای قدرتمند دنیا گرفته می‌شود و ارزهای معتبر در دستان اقتصادهای اول جهان مانند آمریکا، انگلیس، کانادا، ژاپن و غیره قرار دارد. در دسته‌بندی جفت ارزهای اصلی و جفت ارزهای فرعی به شرح زیر است؛

جفت ارزهای اصلی یا ماژور در فارکس

به قدرت‌های اقتصاد اول جهان اشاره کردیم. ارز آمریکا به عنوان اقتصاد اول، دارای بیش‌ترین ارزش ارزی در بین تمام پول‌های رایج در دنیا است. در نتیجه قرار گرفتن ارز آمریکا کنار هر ارز دیگری به عنوان یک جفت ارز اعتبار و ارزش بیش‌تری پیدا می‌کند. پس هر جفت ارزی که یک طرف آن دلار آمریکا باشد، آن یک جفت ارز اصلی یا ماژور (Major) محسوب می‌شود. معاملات در جفت ارزهای اصلی به دلیل حجم معاملات زیاد، نقدینگی بیش‌تری نیز در بازار دارند. دارای لغزش‌های قیمتی کم هستند. همین باعث پرداخت اسپرد کمتری در این معاملات می‌شود. به این دلایل نظر معامله‌گران بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

موارد زیر از نمونه جفت ارزهای اصلی هستند:

  1. EUR/USD یورو/دلار آمریکا
  2. USD/JPY دلار آمریکا/ین ژاپن
  3. GBP/USD پوند انگلیس/ دلار آمریکا
  4. USD/CHF دلار آمریکا/ فرانک سوئیس
  5. AUD/USD دلار استرالیا/ دلار آمریکا
  6. USD/CAD دلار آمریکا/دلار کانادا
  7. NZD/USD دلار نیوزیلند/دلار آمریکا

جفت ارزهای فرعی در فارکس کدامند؟

به جفت ارزهایی که در آن دلار آمریکا نیست، جفت ارزهای فرعی می‌گویند. جفت ارزهای فرعی خود به دو دسته

  • پرطرفدار کراس (Cross)
  • کم طرفدار اگزاتیک (Exotic)

تقسیم می‌شود. در جفت ارزهای فرعی کراس بیشتر از پوند انگلیس و یورو و ین ژاپن استفاده می‌شود و چون ارزها در این جفت ارزها از ارزهای قدرتمند دنیا هستند، می‌توانند شرایط خوبی را برای معامله داشته باشند.

جفت ارزهای فرعی اگزاتیک به دلیل نوظهور بودن، حجم معاملات کم‌تری دارند. دارای نقدینگی کمتر هستند و نوسانات قیمتی شدیدی در آن‌ها وجود دارد، همینطور کارمزد قابل توجهی در هنگام خرید و فروش نسبت به جفت ارزهای اصلی و جفت ارزهای فرعی کراس دارند بنابراین معاملات در آن‌ها بسیار کم است و توصیه می‌شود برای ترید به سراغشان نروید.

تعدادی از این جفت ارزهای فرعی پرطرفدار را برای شما لیست کرده‌ایم:

  1. EUR/JPY: یورو/ ین ژاپن
  2. EUR/CAD:یورو/ دلار کانادا
  3. EUR/GBP:یورو/پوند انگلیس
  4. EUR/NZD: یورو/ دلار نیوزیلند
  5. GBP/AUD: پوند انگلیس/ دلار استرالیا
  6. NZD/JPY:دلار نیوزیلند/ ین ژاپن
  7. GBP/CAD: پوند انگلیس/دلار کانادا
  8. EUR/AUD: یورو/ دلار استرالیا
  9. AUD/CHF: دلار استرالیا/ فرانک سوئیس
  10. EUR/CHF: یورو/ فرانک سوئیس

تاثیر آموزش در معاملات فارکس

آنلاین و در دسترس بودن، کسب سود لحظه‌ای و رسیدن به درآمد مطلوب، آشنایی با بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، چیدمان سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده از مزایای حرفه‌ای بودن در دنیای فارکس است که افراد با شم اقتصادی بالا را به خود جذب کرده است. اولین قدم بعد از شناخت و تصمیم به شروع فارکس، آموزش فارکس در چارچوب استانداردهای جهانی است. دلتا کالج یک منبع آموزشی معتبر دارای سطوح آموزشی مفید متنوع و پشتیبانی مداوم و استفاده از تجربه اساتید خاک خورده در این بازار است. آموزش و آپدیت مستمر دانش خود در این بازار کلید موفقیت پایدار شما و رسیدن به آزادی مالی در این حرفه است.

امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

نظر شما