شناسهٔ خبر: 67210271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در فارس به ۱۰ میلیون رسید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های توسعه‌ای در سطح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور است، گفت: ۱۰ میلیون نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی تولید شده است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الله مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از شیراز، توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را دو برنامه اصلی در راستای پایداری زیست‌بوم این استان معرفی کرد و به‌کارگیری نقش حمایتی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت‌های اجتماعی را تحقق اهداف این طرح‌ها ضروری برشمرد.

وی با بیان اینکه حفاظت و توسعه منابع طبیعی یکی از اهداف اصلی و رویکرد ما در عرصه مدیریت تعریف شده است، مطرح کرد: این اداره‌کل بر اساس شرح وظایف اعلامی علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی و همچنین بیابان‌ها و مراتع در تلاش است تا بتواند نقش اثرگذاری در عرصه‌های طبیعی و محیط‌زیست داشته باشد.

مرادی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های توسعه‌ای در سطح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور است، افزود: این طرح بر پایه مشارکت مردم و با هدف ارتقاء کیفی زیست‌بوم ایران تعریف شده که سهم فارس از این اقدام ملی تولید 80 میلیون نهال و کاشت آن در عرصه‌های طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با تاکید بر اینکه این طرح بایستی با به‌کارگیری ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی علاقه‌مندان این حوزه محقق بشود، ادامه داد: تاکنون نزدیک به 10 میلیون نهال در نهالستان‌های دولتی و خصوصی تولید شده که این تلاش‌ها به طور مستمر در حال افزایش است تا بتوانیم تعهدات استان را در این طرح ملی که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور شهید بود، محقق کنیم.

مرادی با تاکید بر اهمیت توسعه پایدار در عرصه‌های طبیعی اضافه کرد: تقویت سرانه فضا‌های سبز با اتکا به منابع طبیعی زمینه‌ساز توسعه و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای عموم مردم خواهد شد.

وی یکی دیگر از اقدامات زیربنایی منابع طبیعی و آبخیزداری فارس را جهش عمرانی در تعریف و اجرای پروژه‌های آبخیزداری معرفی کرد و گفت: این اقدام با مشارکت بسیج سازندگی و با هدف تقویت سفره‌های آب زیرزمینی با ذخیره‌سازی آب‌های سطحی و با نگاه جدی به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته انجام می‌شود.

مرادی با بیان اینکه این طرح مردمی از آبخیز تا جالیز نام گرفته است، اضافه کرد: رویکرد اصلی اجرای طرح بکارگیری ظرفیت مردم در این بسیج همگانی برای توسعه و آبادانی هدف‌گذاری شده که در 20 شهرستان فارس با اعتباری بالغ بر سه هزار 500 هزار میلیارد تومان تعریف شده و اکنون در دست اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و حجم بالای فعالیت‌های کشاورزی در این استان، اظهار داشت: این موضوع بیان‌گر این است که حفظ و تامین آب یکی از اولویت‌های مدیریتی فارس بوده که تلاشیم با انجام طرح‌های مطالعاتی و پروژه‌های اجرایی بتوانیم در ذخیره‌سازی این منابع ارزشمند سهم و نقش مناسبی در حفاظت و توسعه پایدار این زیست‌بوم داشته باشیم.

مرادی در پایان میزان مشارکت‌های مردمی در پیشبرد اهداف عملیاتی ما در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری موثر توصیف کرد و گفت: اجرای این پروژه‌ها با توجه به اینکه با منافع مردم همسو و مشترک است تاکنون استقبال قابل توجهی از مشارکت‌های اجتماعی در این زمینه از مرحله مطالعات تا بخش اجرا داشته‌ایم که انتظار می‌رود تشکل‌ها و سازمان‌های مردم به صورت منسجم مانند همیشه در فرآیند توسعه این اقدامات همچنان نقش‌آفرین باشند.

انتهای پیام/424/.

نظر شما