شناسهٔ خبر: 67209797 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط دانش بنیان‌ها؛

ربات خودران پایش انفرادی طیور در مرغداری‌ها از راه رسید

مهتاب چابوک

یک شرکت دانش بنیان با طراحی و ساخت ربات خودران پایش انفرادی در مرغداری ها کمک شایانی در تحول آفرینی این فناوری در تمامی حوزه های نیازمند به پایش، تشخیص و کنترل بیماری گله کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با توجه به اهمیت صنعت طیور به عنوان یکی از ارکان امنیت غذایی کشور و افزایش تقاضای پروتئین گوشت طیور، توجه به بهره‌برداری بهینه از منابع در این صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فرزاد یاوری، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان یکی از نگرانی‌های جدی مرغداران در سطح ملی و جهانی را بیماری‌ها و تلفات زیاد و افزایش ضریب تبدیل (نسبت میزان دان مصرفی به گوشت تولیدی) خواند و عنوان کرد: مجموع این سه مؤلفه، بهره‌وری را به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌دهند و در هر سال میزان متوسط تلفات حدود ۱۰ درصد و ضریب تبدیل نیز حدود دو درصد است که هر دو مقادیر قابل توجهی هستند و فاصله زیادی نیز با صنعت طیور در کشورهای پیشرفته دارد.

وی ادامه داد: فناوری‌های مختلفی برای کنترل این آمار وجود دارد که می‌تواند تا حدودی این چالش‌ها را رفع کند؛ اما مؤلفه‌ها، عوامل بیماری زا و افزایش دهنده ضریب تبدیل نیز متعدد بوده و خارج از کنترل هستند و به همین دلیل راهکار جامعی برای حل این مسائل وجود ندارد از این رو فناوری پایش جمعی و انفرادی مرغ در فارم مورد بررسی و اجرا قرار گرفت.

یاوری ضمن اشاره به اینکه پایش انفرادی طیور در مرغداری چاش های فراوانی از جمله وارد شدن استرس فراوان به مرغ و خطای انسانی را به همراه دارد؛ اظهار کرد: حل این چالش نیاز به فناوری ای دارد که قابلیت شناسایی بیماری طیور توسط سنسور را داشته باشد

مدیر عامل شرکت دانش بنیان صنایع انفورماتیک سدید ادامه داد: پایش دوره‌ای و غیر مستمر، عدم ثبت داده‌ها و شناسه یابی مرغ بیمار، ایجاد استرس و تنش در مرغداری و کاهش ایمنی زیستی، کندی پایش سلامت مرغداری توسط انسان و … از جمله مشکلاتی است که در صورت عدم استفاده از این فناوری فارم با آن روبرو خواهد شد.

او، کل زمان اجرا پروژه را سه سال اعلام و خاطرنشان کرد: تاکنون با سپری شدن حدود دو سال نیم از آن، پروژه حدود ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی، رباتیک و الکترونیک برای حل چالش

یاوری ضمن اشاره به اینکه مطالعات و تحقیقات برای حل چالش‌های مذکور از سال ۹۳ آغار شد و در این مدت برای حل این چالش‌ها راهکارهای مختلفی از جمله ساخت یک کیت IOT در سال ۹۶ آزمایش شد اما از آنجا که مؤلفه‌های مؤثر بر این چالش‌ها بسیار متعدد هستند هرگز راهگشا نبودند؛ گفت: تنها راه باقیمانده به منظور غلبه بر این مشکلات، استفاده ترکیبی از سه فناوری هوش مصنوعی و رباتیک و الکترونیک بود این پروژه پس از پیمودن مراحل تحقیق و توسعه و ساخت نمونه‌های اولیه و مرحله نیمه صنعتی اکنون در حال انجام آزمایش‌های نهایی بوده و در مرز صنعتی شدن قرار دارد.

وی ادامه داد: دانش کامل پیاده سازی این محصول و فناوری‌های مختلف به کار رفته در آن کاملاً، بومی است. این فناوری جزو حوزه‌های جدیدی محسوب می‌شود که کشورها و شرکت‌های کمی تاکنون به آن ورود کرده و رسماً دستیابی به این فناوری را اعلام کرده و تجاری سازی آن را نیز انجام داده‌اند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ضمن تاکید بر اینکه بقیه موارد به طور غیررسمی مشغول به فعالیت بوده یا هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده اند؛ خاطرنشان کرد: این پروژه از فناوری‌های خاص، نوظهور و روبه رشد جهانی یعنی هوش مصنوعی و رباتیک استفاده می‌کند و کشور ما نیز در زمینه این فناوری‌ها فاصله زیادی با لبه دانش جهانی دارد.

یاوری در پایان خاطر نشان کرد: صنعتی شدن این محصول موجب افزایش بهره‌وری در صنعت حیاتی طیور کشور می‌شود که تأثیر بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد. همچنین امکان توسعه این فناوری در سایر حوزه‌ها نیز کاملاً وجود دارد.

نظر شما