شناسهٔ خبر: 67208303 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط انتشارات کتاب جمکران عرضه شد؛

ورود «رجعت» به کتابفروشی‌ها/ عرضه ترجمه جدید اثر شیخ حر عاملی

فاطمه میرزا جعفری

ترجمه کتاب الإ یقاظ من الِهجعَة بالبُرهان عَلی الّرجعَه، اثر شیخ حر عاملی، با نام «رجعت» توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، ترجمه کتاب الإ یقاظ من الِهجعَة بالبُرهان عَلی الّرجعَه، اثر شیخ حر عاملی، به تازگی با نام «رجعت» توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شده است.

«رجعت» که در معنا و مفهوم، بازگشت گروهی از انسان‌ها بعد از مرگ و قبل از قیامت است از مسلمّات و ضروریات عقاید شیعی به‌شمار می‌رود. درباره «رجعت»، کتاب‌های بسیاری نوشته شده است اما از مهم‌ترین آن‌ها که به دست علمای تراز شیعیان نگاشته شده است کتاب الإ یقاظ من الِهجعَة بالبُرهان عَلی الّرجعَة اثر مرحوم شیخ حر عاملی است.

شیخ محمدبن حسن حر عاملی، معروف به «شیخ حر عاملی» محدّث و فقیه امامی در قرن یازدهم و مؤلف کتاب «وسایل الشیعه» است که نزد علمای تراز اول، شخصیتی برجسته و منزلتی وارسته دارد.

وی درباره محتوای کتاب الإ یقاظ در انتهای آن می‌نویسد:

ما در این کتاب بیش از ۶۷۰ حدیث و دلیل و آیه ذکر کردیم و گمان نمی‌رود در هیچ یک از مسائل اصول و فروع، اینقدر دلیل یافت شود.

مرحوم شیخ حر عاملی این اثر را در دوازده باب، به تعداد امامان معصوم (ع) تألیف کرده و در هر باب، به اثبات مسئله رجعت پرداخته است.

باب‌ها عبارتند از: مقدمات، دلایل صحت، امکان و وقوع رجعت، آیات قرآن کریم درباره رجعت، شباهت وقایع گذشته بر امت‌های پیشین و امت اسلام، پیشین نه رجعت در امت‌های گذشته، وقوع رجعت در انبیا و اوصیای گذشته، رجعت در امت اسلام، پیشین نه رجعت انبیا و ائمه دلیل بر رجعت موعود، وقوع رجعت شیعیان و غیر شیعیان، اخباری در رجعت جمعی از انبیا و ائمه، اثبات وجود یا عدم‌دولتی پس از دولت حضرت مهدی، شبهات منکران رجعت و پاسخ آن‌ها.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

اولین دلیل که می‌توان برای رجعت آورد، همان است که برای صحت معاد می‌آورند. در نتیجه این دلیل، معلوم می‌شود رجعت امری است ممکن (یعنی محال نیست) و ازآنجا که گوینده راست‌گو از آن خبر داده، پس حق است. اما اینکه رجعت امری ممکن است، روشن است؛ زیرا مکرر اتفاق افتاده (که مرده‌ای زنده شده است؛ نظیر معجزه حضرت عیسی (ع) و غیره) و وقوع، دلیل امکان است.

این کتاب با ۳۵۲ صفحه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما