شناسهٔ خبر: 67207973 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

آئین تجلیل از پیشکسوتان نساجی سنتی کاشان در هفته صنایع‌دستی

سعید احمدی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از تجلیل پیشکسوتان نساجی سنتی کاشان خبر هم‌زمان با هفته صنایع‌دستی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، ‌امیر کرم‌زاده ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خدمت، شهید رئیسی گفت: با همفکری‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم اتفاقات خوشایندی در مسیر رشد و بالندگی صنایع‌دستی رخ داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: در این راستا تاکنون در هیئت دولت چندین مصوبه خوب در خصوص رفع موانع صادراتی صنایع‌دستی صادرشده است.

او اضافه کرد: با حذف پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی، استفاده از تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی به‌عنوان هدایا برای مهمانان خارجی دولت و همچنین حمایت از حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های بین‌المللی ازجمله این مصوبات است.

کرم‌زاده تصریح کرد: با تصویب حذف پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، ازاین‌پس هر صادرکننده محصولات و تولیدات هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی می‌تواند بدون پیمان‌سپاری ارزی به صادرات محصولات صنایع‌دستی اقدام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان یکی دیگر از موانع صادرات صنایع‌دستی را معافیت ارز ناشی از صادرات صنایع‌دستی از ثبت در سامانه‌های مختلف مثل نیما و بانک مرکزی خبر داد و گفت: بنا به مصوبه هیئت دولت ارز حاصل از صادرات فعالان صنایع‌دستی در اختیار خودشان قرار می‌گیرد.

کرم‌زاده در خصوص بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در دولت سیزدهم تصریح کرد: با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی و به دستور رئیس‌جمهور شهید و موافقت سازمان برنامه‌وبودجه تعداد ۱۰ هزار نفر از شاغلان صنایع‌دستی‌شناسه دار در اجرای قانون بیمه‌های تأمین اجتماعی و آئین‌نامه‌های مربوطه به مقررات تأمین اجتماعی قرارگرفته که از این تعداد بالغ‌بر ۱۰۰۰ نفر معادل ۱۰ درصد از کل متقاضیان بیمه، به استان اصفهان اختصاص داده‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان بیان کرد: شهرستان کاشان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است که توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

وی از مالکان بناهای تاریخی شهرستان خواست برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و گفت: امروزه توجه به مسأله گردشگری از مباحث مهم در بیشتر شهرهای جهان ازجمله شهرهای ایران است. جذب گردشگر صرفاً به دلیل وجود آثار باارزش و تاریخی در شهرها اتفاق نمی‌افتد، بلکه استفاده متناسب از این آثار و نشان دادن ارزش‌های نهفته آن‌ها بعد دیگری از مسأله گردشگری را پیش روی متخصصان در این زمینه قرار می‌دهد. بی‌توجهی به قابلیت‌های چندبعدی کالبدی، کارکردی و معنایی و داشتن نگاه صرفاً موزه‌ای نسبت به آثار ارزشمند باعث شده که این آثار روزبه‌روز فرسوده‌تر شوند بناهای تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

کرم‌زاده از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، عنوان کرد: بناهای تاریخی که مالکان آن میراث فرهنگی و صندوق احیا می‌باشد زمانی از این تغییری کاربری حمایت می‌شود که حدود ۵۰ درصد تغییر کاربری در حوزه صنایع‌دستی فعالیت نمایند.
 

انتهای پیام/

نظر شما