شناسهٔ خبر: 67207654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

زلنسکی اسلحه را زمین گذاشت/ سیگنال مهم اوکراین به روسیه برای صلح؛ پایان جنگ قطعی شد؟

اقتصادنیوز: زلنسکی گفت که پس از موافقت جامعه بین‌المللی، پیشنهادی برای پایان جنگ به مسکو ارائه خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین این تعهد را در سوئیس و در جریان سخنرانی در نشست افتتاحیه سران صلح درباره اوکراین که بیش از ۹۰ کشور در آن حضور داشتند، پذیرفت.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در این جمع گفت که امیدوار است این اجلاس زمینه را برای حل و فصل «عادلانه» و «پایدار» با روسیه فراهم کند.

وی گفت: «ما باید با هم تصمیم بگیریم که صلح عادلانه برای جهان چه معنایی دارد و چگونه می‌توان به روشی پایدار به آن دست یافت. سپس به نمایندگان روسیه ابلاغ خواهد شد تا در دومین نشست صلح بتوانیم پایان واقعی جنگ را مشخص کنیم.»

زلنسکی نگفت که آیا آماده است مستقیما با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو کند یا خیر.

خبر مرتبط
بسته جدید حمایتی آمریکا برای اوکراین/جزئیات دیدار کامالا هریس و زلنسکی

اقتصادنیوز: معاون جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد کشورش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به بخش انرژی و بهبود اوضاع انسانی ناشی از جنگ به اوکراین کمک می‌کند.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین از پوتین خواست تا لحن خود را تغییر دهد چون «اکثریت جهان» خواهان صلح هستند. فرمول صلح همه قدرت‌ها را تشویق می‌کند تا به پایان جنگ فکر کنند و نحوه پایان دادن به آن را پیشنهاد کنند. بنابراین، خود ایده جنگ قبلا از بین رفته است. پوتین باید از زبان اولتیماتوم به زبان اکثریت جهان تغییر کند که صلح عادلانه می‌خواهد.»

در آستانه اجلاس، پوتین شرایط خود را برای پایان دادن به درگیری مطرح کرد که مورد قبول زلنسکی و دیگر سران غربی واقع نشده بود.

خبر مرتبط
زلنسکی پوتین را به هیتلر تشبیه کرد/ طرح مسکو پوچ است

اقتصادنیوز :زلنسکی در واکنش به پیشنهاد صلح از سوی پوتین با بیان اینکه رئیس جمهور روسیه متوقف نخواهد شد، گفت: «شرایط پوتین برای صلح به اولتیماتوم‌هایی که آدولف هیتلر، دیکتاتور آلمان پیش از جنگ جهانی دوم داده بود، شباهت دارد.»

پوتین از اوکراین خواست تا نیروهای خود را از جنوب و شرق اوکراین خارج کند و از جاه طلبی‌های خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو چشم پوشی کند؛ شرایطی که به سرعت توسط زلنسکی رد شد.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در نشست روز شنبه درباره خواسته‌های پوتین گفت: «او خواستار مذاکره نیست، او خواستار تسلیم است.»

سران غربی برای حمایت از اوکراین و تاکید بر لزوم حل و فصل شرایط کی‌یف در کنار اوکراین ایستادند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز با بیان اینکه روسیه باید در روند صلح اوکراین حضور داشته باشد، افزود: «درست است که صلح در اوکراین بدون حضور روسیه محقق نمی‌شود اما آتش بس بدون مذاکرات جدی به همراه نقشه راه در راستای دستیابی به صلحی پایدار تنها به نفع روسیه است.»

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز تاکید کرد که پایان دادن به این درگیری با حضور نیروهای خارجی که سرزمین اوکراین را به کنترل خود درآورده‌اند، پاسخی نخواهد بود.

 

نظر شما