شناسهٔ خبر: 67207367 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به سوابق دانشگاهی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

تهران- ایرنا- هر کدام از نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که قصد دارند در بالاترین مقام اجرایی کشور قرار بگیرند، در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اند و چه آثار علمی از آنها منتشر شده است؟ گزارش ذیل مرور کوتاهی بر سوابق دانشگاهی نامزدهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، با برگزاری ثبت نام از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای ۱۰ تا ۱۴ خردادماه، شورای نگهبان بلافاصله کار بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدهای این دوره از انتخابات را آغاز و در نهایت ۲۰ خردادماه اسامی ۶ نامزد از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شد.

نامزدهای این دوره از انتخابات دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی هستند. همچنین ۳ نفر از آنها در رشته‌های پزشکی تحصیل کرده‌اند. سه نفر دیگر نیز دانش‌آموخته یکی از رشته‌های علوم سیاسی، جغرافیای سیاسی و حوزه علمیه هستند.

مسعود پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. وی دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود؛ اما در سال ۱۳۹۲یعنی یازدهمین دور انتخابات انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. امسال برای سومین بار یکی از ۶ نامزد تایید صلاحیت شده اعلام شد.

وی سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹) را در کارنامه خود دارد.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی، درس خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. وی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی در حوزه علمیه تحصیل کرده است.

از وی مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی منتشر شده و در کتاب «شهریاران مسجدنشین: طرح کلی نهاد دین و روحانیت» مصاحبه‌شونده بوده است. وی از سال ۱۳۷۹ در دانشگاه امام صادق (ع) به تدریس علوم سیاسی می‌پردازد. او برای نخستین بار در این دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

سعید جلیلی دارای مدرک علمی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است و در سال ۸۱ با عنوان رساله «بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن» فارغ التحصیل شد. رساله ای که بعدها در کشور لبنان به زبان عربی ترجمه و منتشر شد. او مولف کتاب «سیاست خارجی پیامبر (ص)» بوده که بعدها همین کتاب به یکی از منابع درسی دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) تبدیل شد و جلیلی خود به تدریس آن پرداخت.

وی فعالیت سیاسی خود را از انتخابات مجلس ششم در بهمن ۱۳۷۸ آغاز کرد؛ اما برای نخستین بار در سال ۹۲ نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد و با نامزدی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به نفع شهید سیدابراهیم رئیسی، کنار رفت و امسال برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.

علیرضا زاکانی ۵۸ ساله دارای دکترای تخصصی پزشکی هسته‌ای و عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشغول فعالیت در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی است. او برای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ یعنی دوره یازدهم و دوازدهم نامزد و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، اما در انتخابات ۱۴۰۰ تایید شد اما به نفع رئیسی انصراف داد و ۱۴۰۳ برای چهارمین بار نامزد انتخابات شد.

وی همچنین استادیار پزشکی هسته‌ای گروه پزشکی هسته‌ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

محمدباقر قالیباف دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران و دانشیار و عضو هیات علمی گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه تهران است. «سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دورهٔ معاصر» عنوان رساله دکتری اوست. «حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران»، «ایران و دولت توسعه‌گرا» و «خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول» عنوان سه اثر قالیباف است.

قالیباف عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشکده علوم جغرافیای این دانشگاه است.

نخستین تجربه نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری به سال ۸۴ یعنی دوره نهم باز می گردد و پس از آن در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات هم نامزد شد که در سال ۹۶ به نفع شهید ابراهیم رئیسی کنار رفت. او اکنون برای چهارمین بار نامزد انتخابات شد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دانش آموخته دکتری تخصصی پزشکی (جراح سر و گردن)، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و تاکنون دوبار تجربه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد یک بار ۱۴۰۰ و اینک ۱۴۰۳.

وی سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷) را دارد.

سوابق علمی نامزدهای تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دریف نامزدها سوابق علمی
۱- مسعود پزشکیان  پزشک، فوق تخصص جراحی قلب
۲-

مصطفی پورمحمدی 

سطح چهار فقه و حقوق اسلامی در حوزه علمیه، استاد دانشگاه امام صادق (ع)
۳- علیرضا زاکانی دکترای حرفه‌ای پزشکی هسته‌ای و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
۴- سعید جلیلی  دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق، مدرس این دانشگاه
۵- محمد باقر قالیباف  دکترای جغرافیای سیاسی، عضو هیات علمی و دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
۶- سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی پزشک، متخصص گوش، حلق و بینی

نظر شما