شناسهٔ خبر: 67206636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

در گفت‌وگو با دانشجویان فعال در آستانه انتخابات مطرح شد

۴ مطالبه تشکل‌های دانشجویی از رئیس‌جمهور آینده

فعالیت تشکل‌های دانشجویی یکی از فرصت‌های بزرگ برای کشور است که استفاده از این ظرفیت در اداره کشور می‌تواند ایرانی قوی و پویا را بسازد و لازمه ایجاد این پویایی نیز بسترسازی برای ارائه ایده‌ها و نظرات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی است.

صاحب‌خبر -

اکنون که در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، به سراغ نمایندگان دو تشکل دانشجویی مشهد رفتیم تا انتظارات و خواسته‌هایشان را از رئیس‌جمهور آینده بیان کنند تا شاید مسیر جدیدی برای مشارکت جوانان در امور کشور فراهم شود.

رئیس‌جمهور باید به جوانان بها بدهد
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درباره انتظاراتش از رئیس‌جمهور آینده گفت: ما دانشجویان انتظارات زیادی از رئیس‌جمهور آینده برای قشر جوان داریم که از جمله این مسائل، ازدواج دانشجویی، تسهیل ازدواج جوانان و اشتغال آن‌هاست؛ اما با وجود این نمی‌توانیم از رئیس‌جمهور انتظار داشته باشیم همه مسائل کشور را حل کند؛ چون رئیس‌جمهور یک نفر است و باید وزرای قوی داشته باشد.
محمد صالحی افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب روی «دولت جوان انقلابی» تأکید کردند، دولت باید جوانان فعال در تشکل‌های دانشجویی را در مسائلی از جمله اشتغال و ازدواج جوانان و سایر مسائل بزرگ کشور به‌کار بگیرد و از دانشجویان در این عرصه‌ها راهکار بخواهد.
وی ادامه داد: دولت برای این کار باید نهادی را ایجاد کند تا دانشجویان بتوانند در آنجا برنامه ارائه بدهند؛ اما متأسفانه هیچ دولتی تاکنون به فکر تشکل‌های دانشجویی نبوده و از تشکل‌های دانشجویی می‌ترسند. تنها زمانی به یاد تشکل‌های دانشجویی می‌افتند که نزدیک انتخابات مجلس شورای اسلامی یا انتخابات ریاست جمهوری است تا از تشکل‌ها برای منافع خودشان و کسب آرا استفاده کنند. در صورتی که تشکل‌های دانشجویی این ظرفیت را دارند که مشکلات جامعه را حل کنند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به کلام شهید بهشتی که گفته‌اند «هیچ کاری بدون تشکیلات پیش نمی‌رود»، تأکید کرد: از رئیس‌جمهور آینده انتظار داریم به جوانان بها بدهد. نیازی نیست برای آن‌ها اشتغال ایجاد کنند. اگر برای ایجاد اشتغال، تسهیل ازدواج جوانان و حل مشکلات اقتصادی کشور از بنیه تشکل‌های دانشجویی استفاده شود، خود جوانان می‌توانند مشکلاتشان را برطرف کنند. اگر مسئولان به ما اعتماد کنند، بدون هیچ حقوق و مزایایی برای حل مشکلات به میدان می‌آییم؛ اما متأسفانه آن حمایت لازم صورت نمی‌گیرد و تشکل‌های دانشجویی را تنها برای زمان انتخابات می‌خواهند.
صالحی خاطرنشان کرد: ما در تشکل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل طرحی برای اشتغال دانشجویان دادیم و دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعلام کرد برای اجرای این طرح 10 میلیارد تومان بودجه می‌دهد؛ اما هنگامی که می‌خواستیم آن را اجرا کنیم، با سنگ‌اندازی مسئولان دولتی روبه‌رو شدیم.

سیاست‌ کاری رئیس‌جمهور باید در راستای ایجاد تمدن اسلامی باشد
دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز ایجاد اشتغال و تسهیل ازدواج دانشجویان را از مهم‌ترین انتظاراتش از 
رئیس جمهور آینده بیان کرد و گفت: اکنون مهم‌ترین دغدغه‌ دانشجو نگرانی از آینده است؛ اینکه آینده یک دانشجو پس از دانش‌آموختگی به کجا ختم می‌شود؟ آیا این درس خواندن سبب می‌شود دولت قدر دانشجوهای نخبه‌ را بداند یا خیر؟ 
علی ملایی افزود: دولت باید از بدنه نخبگانی دانشجویی بهره‌مند شود، نه تنها برای دانشجویان دولتی بلکه دانشجویان در همه دانشگاه‌ها باید به آینده خودشان امیدوار باشند.
وی متذکر شد: ازدواج و تشکیل خانواده نیز موضوع دیگری است که دولت آینده باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ چرا که اگر دانشجو هرچه زودتر ازدواج کند، خیلی راحت‌تر به تحصیل خود ادامه می‌دهد؛ اما آیا قوانینی برای تسهیل ازدواج دانشجویان و جوانان وجود دارد؟ آیا وام ازدواجی که بانک مرکزی می‌دهد، برای تشکیل یک زندگی با وجود تورم موجود کفایت می‌کند؟ 
دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: رئیس‌جمهور نباید قول‌هایی بدهد که نمی‌تواند به آن عمل کند؛ این موضوع بزرگ‌ترین ضربه را به نظام اسلامی می‌زند، چرا که اگر رئیس‌جمهور روی حرف خودش نایستد و قوانینی را که تصویب می‌شود، اجرا نکند، دانشجویان امید و انگیزه خود را از دست می‌دهند و این موضوع موجب مهاجرت آن‌ها می‌شود.
ملایی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید در مقدمه و مؤخره کارهایش نگاهی به ایجاد تمدن اسلامی داشته باشد؛ چرا که نظام ما مدعی پایه‌گذاری یک تمدن نوین اسلامی است. به فرض اگر رئیس‌جمهور در هیچ کدام از قول‌هایی که می‌دهد، به تمدن اسلامی اشاره‌ای نکند و به دنبال ایجاد یک تمدن اسلامی نباشد، این موضوع بزرگ‌ترین ضربه را به نظام اسلامی و ادعاهایی که به اسم نظام و اسلام شده است، وارد می‌کند. 
با توجه به صحبت‌های نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مشهد، پس از ایجاد اشتغال و تسهیل ازدواج، بنا نهادن تمدن اسلامی و توجه به ظرفیت جوانان برای اداره کشور به منظور ایجاد یک دولت جوان انقلابی، موضوع مهمی است که رئیس‌جمهور آینده باید در برنامه‌های خود آن را در نظر بگیرد و از نظرات و همت دانشجویان برای پیشبرد مسائل کلان کشور استفاده کند.  

خبرنگار: فریده خسروی

نظر شما