شناسهٔ خبر: 67206050 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لزوم افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات بافندگان فرش دستباف

معاون سازمان صمت قم گفت: باتوجه به اینکه زمان بافت فرش ابریشم معمولاً بیش از یکسال طول می‌کشد، از مرکز ملی فرش درخواست کردیم، زمان بازپرداخت تسهیلات مربوط به تولید فرش را بیشتر کنند.

صاحب‌خبر -

امیرحسین پروان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به تسهیلات بانکی برای بافندگان فرش گفت: ما دو نوع تسهیلات بانکی داشتیم، یکی مربوط به مشاغل خانگی بوده در حوزه فرش دستباف که از طریق پروانه مشاغل خانگی داده شده که سقف آن 100میلیون تومان است.

وی افزود: با همکاری اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، حدود 500 نفر به بانک‌ها برای گرفتن تسهیلات معرفی شدند، که بخشی در حوزه تولید پوشاک بودند و بخشی هم در حوزه فرش دستباف؛ البته در بحث سرمایه در گردش، مدت بازپرداخت تسهیلات کوتاه مدت و سقف آن یک ساله است. 

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان کرد: با توجه به اینکه فرش دستباف قم ابریشم است و مدت زمان بافت آن غالباً در ابعاد بزرگ بیشتر از یک سال طول می‌کشد، طبیعتاً ما این مسئله را داشتیم که در بحث بازپرداخت این موضوع را به مرکز ملی فرش اعلام و درخواست کردیم که تسهیلاتی را که می‌خواهند در حوزه تولید فرش به عزیزان بدهند حتما مدت بازپرداخت آن طولانی‌تر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت از چه تمهیداتی استفاده کرده است تا فعالان این هنر و صنعت در این حوزه بمانند و عرصه را خالی نکنند، عنوان کرد: همایش مشاهیر که اخیرا در استان قم برگزار شد، خود به تنهایی یک حرکت خوبی بود از آن جهت که جایگاه فرش دستباف را در کشور نشان می‌داد.

پروان با اشاره به اینکه باکیفیت‌ترین فرش‌های دستباف ابریشم دنیا در قم تولید می‌شود، تصریح کرد: در مبحث صادرات فرش هم پیگیری‌های لازم برای رفع تعهد ارزی انجام شده است. مدت زمان تعهد ارزی این بخش یکسال هست که نسبت به مدت زمان سایر کالاها طولانی‌تر می‌باشد.

به گزارش تسنیم، یکی از سه قطب اصلی فرش کشور استان قم است که از نظر تولید و کیفیت جایگاه بسیار ارزنده و مهمی را دارد و حتی در جهان شعب برند قم را با فرش ابریشم آن می‌شناسند و امروز بهترین و در واقع گرانبهاترین و با کیفیت‌ترین فرش‌های دستباف ابریشم در قم تولید می‌شود.

 قم پایتخت فرش دستبافت ابریشم دنیا است، به طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده می‌کنند؛ این استان بزرگترین تولید کننده فرش ابریشم در جهان است و بیشترین تولیدات رو داد و فرش قم به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود.

فرش دستباف قم یکی از مرغوبترین فرش‌های صادراتی و شناخته شده در بازارهای جهانی است. ظرفیت اشتغال در حوزه فرش دستباف قم حدود 40 هزار نفر برآورد می شود. البته این ظرفیت نوسان داشته و به شرایط بازارهای جهانی و صادرات بستگی دارد.

 تولیدی‌های فرش قم علاوه بر استان قم در سایر استان‌های کشور فعالیت نموده و حدود 20 درصد ارزش صادراتی فرش دستباف ایران در سال‌های گذشته متعلق به فرش ابریشم قم بوده‌است.

اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستباف قم با تحت پوشش داشتن 30 هزار بافنده و 300 تولیدی، بزرگترین اتحادیه صنفی استان است.

انتهای پیام/

نظر شما