شناسهٔ خبر: 67203460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

رهبرمعظم انقلاب در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی تاکید کردند:

افزایش مشارکت در انتخابات، اولویت اول

صاحب‌خبر -


رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دیروز در دیدار صمیمانه با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجوییِ داخلی و جهانی،‌ جوانان نخبه را مایه «امیدواری فراوان،‌ عمیق و حقیقی» خواندند و گفتند: کشور به یک خیزش علمی نیاز دارد و نخبگان جوان عامل اصلی تأمین این نیاز ملی هستند.
به گزارش تفاهم ، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، دیدار با جوانان برجسته و آماده به کار را شادی‌آور و خرسندکننده دانستند و افزودند: برخلاف برخی مسئولان دهه‌های اخیر،‌ به جوانان و انگیزه جوانی اعتقاد کامل دارم و شما را ثروت عظیمی می‌دانم که ارزش آن بسیار بیشتر از مدال‌های افتخارآفرین شماست.
ایشان، توانایی تغییر در کشور و حتی در تاریخ و ایجاد فضایی صد در صد مطلوب را ظرفیت بسیار مهم نخبگان جوان برشمردند و افزودند: عامل انسانی نه به معنای سیاسیون و حکّام بلکه به معنای عوامل فکری- اخلاقی و معنوی در برهه‌هایی از تاریخ، ایران را به شکوه و عظمت مثال‌زدنی رسانده است.
رهبر انقلاب با اشاره به دوران حدوداً ۲۰۰ ساله تسلط سیاست انگلیسی و بعد آمریکایی بر کشورمان گفتند: در آن دوران فرهنگ و رشد علمی ما نابود شد و از لحاظ سیاسی، ایران را در مراحل پست نگه داشتند؛ اما انقلاب با تکیه بر نیروی انسانی عمدتاً جوان، آن بساط را بر هم زد و در زمینه‌های مختلف سیاسی،‌ علمی، فناوری، اخلاق اجتماعی و عرصه‌های دیگر جهش ایجاد کرد.
ایشان نخبگان جوان را به همفکری و همکاری برای پیدا کردن راه‌حل مسائل و مشکلات مختلف فراخواندند و افزودند: مدال‌آوری یا رتبه بالای کنکور فقط آغاز جریان نخبگی است و باید با خلاقیت فکری و عملی در زمینه‌های علمی و فناوری و گسترش اخلاقیات، مسیر نخبگی را ادامه داد و به پیش رفت که البته دستگاه‌های ذیربط هم در این زمینه وظایفی بر عهده دارند و باید در این زمینه نهادسازی و جریان‌سازی شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به شکل‌گیری یک حرکت پربار علمی در دهه ۸۰  و سرعت‌گیری پیشرفت علمی کشور گفتند: در سال‌های آخر دهه ۹۰ این حرکت قدری افت پیدا کرد البته این افت در دو سه سال اخیر قدری جبران شده اما ناکافی است و در شرایط کنونی ما احتیاج به یک خیزش علمی داریم تا به خط مقدم علم جهانی برسیم که با تلاش نخبگان جوان و آماده‌سازی محیط عمومی، این مسئله امکانپذیر خواهد شد.
رهبر انقلاب، استقلال سیاسی کشور را واقعیتی محسوس خواندند و گفتند: جمهوری اسلامی درباره مسائل مهم جهان، جایگاه، ‌منطق و حرف‌های شنیدنی دارد که حتی مخالفان ما روی آن حساب می‌کنند.ایشان تاکید کردند: این استقلال سیاسی نباید خدشه‌دار شود و هر دولتی سر کار می‌آید باید آن را حفظ کند.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین در پاسخ به سوال یکی از نخبگان جوان درباره انتخابات گفتند: در انتخاباتِ بسیار مهمِ پیش‌رو، در درجه اول افزایش مشارکت مهم است؛‌ بنابراین لازم ‌است در محیط‌های کاری دانشجویی و خانوادگی، در این زمینه هر چه ممکن است تلاش کرد. رهبر انقلاب در تبیین معیارهای انتخاب نیز گفتند: برای انتخاب خوب، ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت این ملاک‌ها را دارد.
در پایان این دیدار، مدال‌آوران المپیادها،‌ مدال‌های خود را به رهبر انقلاب اهدا کردند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تشکر از این اقدام گفتند: مدال‌ها را از شما فرزندانم قبول می‌کنم اما معتقدم باید نزد خودتان باشد؛ ‌بنابراین مدال‌ها را که مایه سرافرازی است به شما بازمی‌گردانم.
ایشان همچنین از وزیر علوم و معاون علمی ریاست جمهوری بابت زحمات در عرصه نخبگان جوان تشکر کردند.
در این دیدار ۸ نفر از مدال‌آوران المپیادهای مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف عرصه نخبگانی بیان کردند که رهبر انقلاب مسئولان ذیربط را به بررسی این مطالب خوب توجیه موکد کردند.
قبل از این دیدار، نخبگان جوان نماز ظهر را به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه کردند.
همچنین رهبرمعظم انقلاب در پیام 
به حجّاج بیت‌ا...الحرام تأکید کردند:
لزوم برائت جهانی 
از رژیم صهیونیستی و آمریکا
 حضرت آیت ا... خامنه ای در پیام به حجاج بیت ا... الحرام تاکید کردند: برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا باید در قول و عمل ملّت ها و دولت ها خود را نشان دهد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای - رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم و پرشکوه حج، «گستره انسانی» و «قوت عاملِ معنوی اسلام» را دو جانبِ فریضه حج خواندند و با اشاره به فجایع غزه که در تاریخ معاصر بی‌نظیر است، تأکید کردند: برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص آمریکا، امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین، در همه جای جهان ادامه یابد و به آحاد مردم تسری یابد.
رهبر انقلاب اسلامی در این پیام با اشاره به ابعاد مناسک پیچیده حج، آن را برای مسلمانان قوت قلب و برای بدخواهان هراس‌انگیز و پُرهیبت دانستند و خاطر نشان کردند: قرآن ضمن بیان راز و رمزهای ترکیب پیچیده حج، آن را مظهر آرامش اخلاقی و سازش مسلمانان و مظهر بیزاری و جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان معرفی می‌کند و حج‌گزاران باید اندیشه و عمل خود را به این معارف پرفروغ نزدیک‌تر کنند و هویت بازیافته و آمیخته با این مفاهیم متعالی را به عنوان سوغات ارزشمند سفر حج به خانه برگردانند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به جنایات رژیم بی‌رحم و البته رو به زوال رژیم صهیونیستی در غزه افزودند: مسئله برائت، امسال برجسته‌تر از گذشته است زیرا فجایع غزّه جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه مسلمانان باقی نگذاشته است و این برائت باید در قول و عمل ملت‌ها و دولت‌ها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلادان و حامیانشان تنگ کند.رهبر انقلاب اسلامی در فراز پایانی پیام خود با تجلیل از مقاومت پولادین فلسطین و مردم صبور و مظلوم غزه، تأکید کردند: باید از این مقاومت پشتیبانی همه جانبه شود.
متن پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی به حجّاج بیت‌ا...‌الحرام به این شرح است:
بسم ا... الرّحمن الرّحیم
و الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی خیر البریّة سیّدنا محمّدٍ المصطفی و آله الطّیّبین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
آهنگ دلنواز ابراهیمی که به فرمان خدا، همه‌ی انسان‌ها را در همه‌ی دوران‌ها، در موسم حج به کعبه فرامی خوانَد، امسال نیز دل‌های جمعی از مسلمانان را از سراسر جهان، مجذوب این پایگاه توحید و وحدت کرده، و این انبوهِ پُرشکوه و متنوّع مردمی را پدید آورده، و گستره‌ی انسانی و قوّتِ عامل معنوی اسلام را به رُخ خویش و بیگانه کشیده است.
اجتماع عظیم و مناسک پیچیده‌ی حج، هر گاه با چشم تدبّر دیده شود، برای مسلمان، قوّت قلب و سرچشمه‌ی اطمینان است، و برای دشمن و بدخواه، هراس‌انگیز و پُرهیبت.جای تعجّب نیست اگر دشمنان و بدخواهان امّت اسلامی، این هر دو جانبِ فریضه‌ی حج را آماج تخریب و تردید سازند؛ چه با برجسته‌سازی مغایرت‌های مذهبی و سیاسی، و چه با فروکاستن از جنبه‌های قدسی و معنوی.
قرآن، حج را مظهر عبودیّت و ذکر و خشوع، مظهر کرامت یکسان انسان‌ها، مظهر سامان‌یابی زندگی مادّی و معنوی بشر، مظهر برکت و هدایت، مظهر آرامش اخلاقی و سازش عملی میان برادران، و مظهر بیزاری و جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان معرّفی می‌کند.تدبّر در آیات مربوط به حج و تأمّل در اعمال و مناسک این فریضه‌ی بی‌مثال، اینها و راز و رمزهایی از قبیل این ها را در ترکیب پیچیده‌ی حج به ما نشان می‌دهد.
شما برادر و خواهر حج‌گزار، اکنون در عرصه‌ی تمرین این حقایق و معارف پُرفروغ قرار دارید. اندیشه و عمل خود را به آن نزدیک و نزدیک‌تر کنید، و هویّت بازیافته و آمیخته با این مفاهیم متعالی را به خانه برگردانید. این همان سوغات ارزشمند و حقیقی سفر حجّ شما است.امسال مسئله‌ی برائت برجسته‌تر از گذشته است. فجایع غزّه که در تاریخ معاصر ما بی‌نظیر است، و گستاخی رژیم بی‌رحم و مظهر قساوت و شقاوت و البتّه رو به زوالِ صهیونی، جای هیچ‌گونه ملاحظه و مماشات برای هر فرد و حزب و دولت و فرقه‌ی مسلمان باقی نگذاشته است. برائت امسال باید فراتر از موسم و میقات حج، در کشورها و شهرهای مسلمان‌نشین در همه‌جای جهان ادامه یابد، و فراتر از حج‌گزاران، به آحاد مردم تسرّی یابد.
این برائت از رژیم صهیونیست و حامیانش بخصوص دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا باید در قول و عمل ملّت ها و دولت‌ها خود را نشان دهد و عرصه را بر جلّادان تنگ کند.مقاومت پولادین فلسطین، و مردم صبور و مظلوم غزّه که شُکوه صبر و مقاومتشان، جهان را به تحسین و تکریم واداشته است، باید از همه‌جهت پشتیبانی شوند.از خداوند برای آنان پیروزی کامل و سریع خواستارم، و برای شما حجّاج محترم، حجّ مقبول مسئلت می‌کنم. دعای مستجاب حضرت بقیّة‌ا...(روحی فداه) پشتیبان شما باد.
والسّلام‌علیکم‌ورحمة‌ا...
سیّدعلی خامنه‌ای
۴ ذی‌الحجّة ۱۴۴۵/۲۲ خرداد 1403

 

نظر شما