شناسهٔ خبر: 67202755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

پزشکیان:

دانشجویی که اعتراض کرده را اخراج کرده‌اند؛ به او انگ هم چسبانده‌اند؛ چرا با کسی که حق می‌گوید برخورد می‌کنید؟

پزشکیان گفت: دانشجویی که اعتراض کرده را اخراج و تحریم کرده اند، به او انگ هم چسبانده اند؛ کسی که حق می گوید باید با او برخورد کنیم؟ خودمان را باید اصلاح کنیم. حضرت علی می فرمایند که جامعه ای نمی تواند به صلاح برسد مگر آنکه حاکمان صالحی داشته باشد و هیچ حاکم صالحی درستکار و در صلاح نمی ماند مگر آنکه ملت مطالبه گر در برابر او باشد زیرا قدرت به سمت دیکتاتوری لغزندگی دارد. باید اجازه بدهیم جامعه مطالبه گر باشند. حق نداریم به خاطر مطالبه گری کسی را زندانی کنیم و اخراج کنیم. این برخورد نه قانونی است نه حق.

صاحب‌خبر -
دانشجویی که اعتراض کرده را اخراج کرده‌اند؛ به او انگ هم چسبانده‌اند؛ چرا با کسی که حق می‌گوید برخورد می‌کنید؟
کد خبر: 663633
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۶ ۲۰:۱۰:۰۳

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بیشتر برنامه‌ها نهایتاً ۴۰ درصد عملیاتی می‌شود، زیرا بسیاری از مسئولان رسالت خود را نمی‌دانند و حتی مهارت هم ندارند.

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در برنامه «صف اول» در رابطه با سوابق عملکردی و مسئولیت‌های دوران خدمت خود اظهار داشت: من مهرماه ۱۳۳۳ در مهاباد به دنیا آمدم و تا سیکل در مهاباد بودم. در ارومیه به هنرستان رفتم و دیپلم هنرستان گرفتم. خدمت رفتم و یکسال و نیم در زابل بودم. به مهاباد برگشتم و وارد دانشگاه پزشکی شدم و این دوره ده سال طول کشید تا به پایان برسد به دلیل اینکه انقلاب شد.

وی عنوان کرد: بعد وارد جبهه جنگ شدیم و در پشت صحنه‌ها و پشت جبهه حضور داشتم. بعد از جنگ، حدود سه سال از تحصیل بازماندم و مدیریت جهاد دانشگاهی را بر عهده داشتم. بعد از آن به تحصیل ادامه دادم. از همان ابتدا نگاهم و تصورم این بود که انقلاب کردیم تا محرومین به آسایش برسند. آزمون جراحی دادیم و قبول شدم و در جراحی عمومی نفر دوم امتحانات کتبی شدم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ازدواج کردم و همسر مرحومم نیز درس‌خوان و قابل اعتماد بودند. پس از آن فوق تخصص جراحی قلب گرفتم. همسرم در بیمارستان شریعتی فوق تخصص نازایی گرفت. در تصادفی همسرم و یکی از فرزندانم را از دست دادیم و از آن پس پدر و مادر فرزندانم بودم.

پزشکیان با اشاره به سمت‌هایی مانند وزیری، معاون وزیر، نماینده مجلس، گفت: ما اوایل انقلاب که مسئولیت گرفتیم هیچ شخصی را بیرون نکردیم زیرا خود را در جایگاه قاضی قرار نمی‌دادیم و تصمیم سیاسی نمی‌گرفتیم درحالی‌که انقلاب شده بود و قدرت داشتیم. هیچ‌گاه به استاد خود بی‌احترامی نمی‌کردیم. وظیفه داریم به آن‌هایی که پیشکسوت ما بودند احترام بگذاریم.

وی در رابطه با شاخص موفقیت خود برای حل مسائل مردم، گفت: ما انقلاب کردیم که به مردم خدمت کنیم. برای این کار تجربه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را رصد می‌کردیم. برای ساختار، مدیریت و برنامه باید فکر می‌کردیم. امکانات کمی داشتیم و زبان و نگاه ما و مسئولین مشترک نبود. زیرساخت‌ها و منابع پاسخگو نبود. روستاهای ما خانه بهداشت خیلی کم داشت و تصمیم گرفتیم این کار را بسیجی تمام کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سال ۷۵ جلسه‌ای با بسیج داشتیم و در نهایت ساخت ۶۳۰ خانه بهداشت را ۶ ماهه تمام کردیم و روی هر کدام نام یک شهید گذاشتیم و باور نمی‌کردند یک رئیس دانشگاه بچه‌های خود را بالای کوه ببرد و با هم کار کنند. ما عقیده داشتیم سیستم باید علمی مدیریت شود نه دِیمی. بعد از آن پیشنهاد معاونت وزیر داشتیم و بعد از وزارت بیمه همگانی را انجام دادیم.

پزشکیان ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که مریض بعد از ورود به بیمارستان نباید دغدغه دیگری جز بیماری داشته باشد و به دلیل نداشتن پول زندگی و خانه خود را نفروشد. در بیمارستان‌ها بیماران بخاطر نداشتن پول گرفتار هستند. هر دولتی سر کار می‌آید باید هوای مردم را داشته باشد. در قانون یک درصد ارزش افزوده به نفع مردم مناطق محروم تصویب شد.

وی افزود: ما باید بدانیم چه کسی مسئول است، چه‌اندازه مسئول است و چه زمانی باید پاسخگو باشد. حاکمیت باید افرادی را ببیند که چشم‌ها نمی‌بیند، صدای آن‌هایی را بشنود که صدایشان شنیده نمی‌شود.

این نامزد انتخاباتی با بیان اینکه شعار انتخاباتی من «برای ایران، با ایرانیان بر اساس حق و عدالت» است، عنوان کرد: امکان ندارد ایران را یک دسته و گروه نجات بدهد، بلکه همه مردم و قومیت‌ها باید باشند و مبنای همه امور باید عدالت و حق باشد.

پزشکیان در رابطه با مفهوم عدل و عدالت بیان کرد: ما حقوق فردی، اجتماعی و الهی داریم. حق و عدالت از دیدگاه قرآن مدنظر من است. انسان‌ها به عنوان فرد، حقوقی دارند. من حق انتخاب، زندگی و آزادی دارم. قوانین اجتماعی برای من حقوقی اعمال می‌کند. ارتباط میان حقوق فرد و جامعه چارچوب‌های مشخص دارند. اینکه علم ثابت می‌کند این راه درست است، یعنی حق.

وی اذعان داشت: فقر، محرومیت، رانت و عقب‌ماندگی برای نادیده گرفته شدن اصول علمی است. من حق دارم انتخاب کنم چگونه راه بروم و چگونه انتخاب کنم. اگر به مناطق محروم خدمات اولیه ارائه نشود، در حق آن‌ها ظلم صورت گرفته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با لزوم انسجام عملکرد قوا تصریح کرد: آدم‌ها سلایق و نظرات مختلف دارند لیکن وقتی تبدیل به قانون شد، میثاق مشترک می‌شود. اما باید حق و عدالت در آن دیده شود و اگر این امر در آن رعایت نشود، اجرای قانون را با مشکل روبرو می‌کند. در قوا نباید با هم در اصل اختلاف داشته باشیم بلکه باید پایبند به قانون باشیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ما در توسعه‌ی سه شاخصه توان فردی، اجتماعی و اداری ضعف داریم. ما برای یک وزارت‌خانه مدیری انتخاب می‌کنیم که اصلاً اطلاعی از قانون ندارد. بیشتر برنامه‌ها نهایتاً ۴۰ درصد عملیاتی می‌شود، زیرا بسیاری از مسئولان رسالت خود را نمی‌دانند و حتی مهارت هم ندارند. فقط می‌گفتند مشکل مملکت مدیریت است. اما موضوع، تغییر آدم نیست بلکه مدیر باید درس خوانده باشد، عمل کرده باشد و تجربه و تخصص داشته باشد.‌

وی برای حل مسأله دیوان سالاری اضافه کرد: ما قانون را اصلاح کردیم و مبانی علمی و مدیریتی را مشخص کردیم اما آدمی که سر کار می‌گذاریم، نسبت به آن اطلاع ندارد. فرد فقط فکر می‌کند باید دستور بدهد و این نارضایتی ایجاد می‌کند. فرد تازه استخدام شده را رئیس فرد با تجربه می‌کنند. و منجر به بروکراسی می‌شود. ما آدم‌ها را از یک جایی مسئول جای دیگر می‌کنیم. ما آدم‌های درست را مسئول جای درست نمی‌کنیم. آدم‌ها با ارتباطات و جریانات بالا می‌روند و سلسله مراتب با خلاف پوشش داده می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سوابق مدیریتی خود، بیان کرد: در دوران آقای خاتمی اجازه دادند ما بدون سابقه جناحی و حزبی وزیر دولت شویم که قابل قدردانی است.

پزشکیان در رابطه با نحوه برخورد خود با گزارش فساد گفت: من با شعارها زندگی کردم و به اندازه درک و فهم خود عمل کردم. امام علی به مالک اشتر می‌گوید با مردم جلسه اختصاصی بگذار و القاب و مناصب خود را کنار بگذار و اجازه بده مردم با تو راحت باشند. حتی اگر با تو بد حرف زدند، بخاطر خدا از آن بگذر و خدا برای تو آن را حساب خواهد کرد.

وی افزود: دانشجویی که اعتراض کرده را اخراج و تحریم کرده اند، به او انگ هم چسبانده اند؛ کسی که حق می گوید باید با او برخورد کنیم؟ خودمان را باید اصلاح کنیم. حضرت علی می فرمایند که جامعه ای نمی تواند به صلاح برسد مگر آنکه حاکمان صالحی داشته باشد و هیچ حاکم صالحی درستکار و در صلاح نمی ماند مگر آنکه ملت مطالبه گر در برابر او باشد زیرا قدرت به سمت دیکتاتوری لغزندگی دارد. باید اجازه بدهیم جامعه مطالبه گر باشند. حق نداریم به خاطر مطالبه گری کسی را زندانی کنیم و اخراج کنیم. این برخورد نه قانونی است نه حق.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: وزیر بودم و دیدم حراستی‌ها داشتند صدا را خاموش می‌کردند. گفتم حرفشان چیست؟ گفت حقوقشان دیر شده. جمعشان کردیم و پای حرفشان نشستیم و فهمیدم حق با آن‌ها است. منِ وزیر اگر حقوق دیر می‌گرفتم مشکلی پیش نمی‌آمد اما کارمند با پرداخت دیر حقوق مشکل پیدا می‌کنند و بدتر این که اگر فرد برای حقوقش اعتراض می‌کند می‌گوئیم حق اعتراض ندارد.

پزشکیان اضافه کرد: بدون طی کردن مراحل، هیچ‌فردی نباید روی کار بیاید. نمی‌شود یک سروان را یک‌دفعه سرتیپ کرد. اگر به قوانین و سیاست‌ها عمل می‌کردیم جامعه ما در رفاه بود و عزت داشت. آدم‌های درست جای درست قرار نگرفتند و من تا جایی که از دستم بر بیاید کاری می‌کنم شایسته گزینی اتفاق بیافتد.

وی تاکید کرد: ساختار مدیریتی ما باید اصلاح شود. حضرت علی (ع) می‌گوید اگر به حرف‌هایم عمل نکردم گردنم را بزنید. ما حرف می‌زنیم و وعده می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم. مردم بخاطر صادق نبودن با ما مشکل دارند. انواع و اقسام برچسب‌ها ممکن است پیش بیاید و فضاسازی شود اما باید کاردان روی کار بیاید و سیستم اصلاح شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با مشورت کارشناسان، افراد انتخاب می‌شوند، اما هر که مسئولیت بر عهده گرفت باید تعهد کند اصول را رعایت کند. قانون وجود دارد و جهت‌گیری این است که فقر را حذف کنیم. به جای جلسه توجیهی و برخورد با مطالبه‌گران حق، باید با خود برخورد کنیم که چه کردیم جوانان این‌جوری شدند و مملکت این شکلی شد.

پزشکیان تصریح کرد: در دولت من پاسخگویی و توانمندی جایگاه دارد. اگر راه علمی برویم و با افراد مسئولیت‌پذیر ادامه مسیر دهیم، قطعاً مسیر درست خواهد شد.

وی در رابطه با اینکه وزرای شما چه کسانی خواهند بود؟ بیان کرد: قطعاً آن آدم‌ها آدم‌هایی نخواهند بود که از بخشداری بیایند و استاندار شوند. باید دید با چه افراد شایسته‌ای می‌توان کار را پیش برد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اشکال سوالات شما و اشکال افرادی که می‌گویند برنامه داریم این است که می‌خواهند برنامه جدید بنویسند. ما برنامه داریم که بر اساس آن قرار بود خیلی کارها انجام دهیم. مشکل این نیست که حرف تازه بزنیم و برنامه بدهیم، بلکه باید حرف‌هایی که وعده دادیم عملیاتی کنیم. اگر راه دیگری غیر از سیاست‌ها وجود دارد بگویند کجا می‌خواهند ببرند. گذشتگان باید پاسخ بدهند چرا برنامه‌هایی که به کشور عزت می‌داد انجام ندادند؟

پزشکیان اضافه کرد: مگر قرار نبود الهام‌بخش باشیم. با گرفتن مردم کی خواهیم الهام بخش باشیم؟ وظیفه ما پشتیبانی از این‌ها و افرادی است که برای مملکت زحمت می‌کشند، حتی اگر ما را قبول نداشته باشند.

 

نظر شما