شناسهٔ خبر: 67197274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خاطرات هاشمی ۲۶ خرداد سال ۸۰ | توصیه رفسنجانی به خاتمی برای مذاکره با رهبری

صاحب‌خبر -

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 26 خرداد 1380 | 23 ربیع‌الاول 1422 16 ژوئن 2001

مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. سیاست‌های کلی امنیت ملی در سیاست خارجی را تکمیل‌ کردیم. آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، در جلسه از من خواست که برای تصویب مصوبه مجلس درباره سرمایه‌گذاری خارجی که توسط شورای نگهبان به مجمع رسیده است، کمک کنم. گفتم، استدلال‌های شورای نگهبان، شبیه استدلال‌های رهبری در این خصوص است؛ خوب است، خودتان با رهبری هم مذاکره کنید. قبل از دستور، چندجمله‌ای راجع به انتخابات صحبت کردم.

ظهر آقایان [عباس واعظ] طبسی، [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، [احمد] جنتی، [محمدعلی] موحدی [کرمانی]، [محمد] یزدی و [قربانعلی] دُرّی [نجف‌آبادی]، میهمانم بودند. درباره انتخابات و آینده بحث شد. قبول دارند که جناح راست، دیگر اکثریت ندارد و اگر همین ادبیات و افکار را ادامه دهند، در آینده بدتر خواهد بود. از جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] هم انتقاد کردند که چرا موافقت‌کرده‌اند اعضا، نظر شخصی‌شان را در مورد آقای احمد توکلی در انتخابات بگویند. در مورد راهکارهای حفظ انقلاب در آینده مذاکره شد.

عصر، [آقای جرمی روجر نیومن]، سفیر استرالیا آمد. درخواست حمایت از توسعه روابط داشت و گفت، پالایشگاهی در استرالیا را برای خرید نفت خام ایران آماده کرده‌اند. آقای تقوی آمد. درباره تحقیقات و تألیفات خود در مورد مدیریت روستا، توضیحاتی داد و در مورد پذیرفتن مسئولیت حراست مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، مشورت کرد. قبلاً در جبهه، مسئول حراست بود و حفاظت اطلاعات عملیات والفجر 8 را خوب اداره کرد.

تظاهرات وسیع مردم مخالف سرمایه‌داری و توسعه اتحادیه اروپا، در سوئد، علیه اجلاس سران ادامه دارد و آنها را به ستوه آورده و برنامه‌های آنها را تحت تأثیر گرفته است.

در قم و بعضی جاهای دیگر، اعلامیه‌ای علیه آقای [سیدمحمد] خاتمی، به خاطر تفسیر او از حدیث غدیر منتشر شده و او را تکفیر می‌کنند. مدعی‌اند که در سخنرانی انتخاباتی گفته است که ولایت حدیث غدیر به معنای محبت است؛ شبیه نظر اهل سنت؛ گرچه ایشان صریحاً بعداً آن را به معنای حکومت گرفته است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

نظر شما