شناسهٔ خبر: 67196046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سفیر جدید یا آتش‌بیار تازه آمریکا در عراق؟

مدتی است، عراق روی خط ثبات است و در سایه تقویت همکاری با همسایگانی چون ایران، خدمات‌ رسانی به مردم را بهبود بخشیده اما سخنان نامزد تصدی سفارت آمریکا نشان می‌دهد کاخ سفید از این ثبات ناخرسند است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، خانم «تریسی یاکوبسن» نامزد جدید دولت جو بایدن برای تصدی سفارت آمریکا در عراق، هنوز تأییدنشده و نیامده، آنچنان حرف‌های آتشینی بر زبان رانده که بیم آن است قبل از آنکه پایش به بغداد باز شود، ثبات نسبی موجود در عراق را بار دیگر از بین ببرد. چه بسا این سفیر پیشین آمریکا در تاجیکستان، ترکمنستان و کوزوو از مشاوره‌ همسر خود «دیدیو بو» که عضو بازنشسته وزارت خارجه انگلیس است و یک سالی هست که توانسته شهروندی آمریکا را بگیرد، بی‌بهره هم نبوده باشد.

او گفته، «ایران بازیگر شروری در عراق و عامل بی‌ثباتی منطقه است. می‌دانیم که تهدید اصلی برای عراق، شبه‌نظامیان متحد با ایران هستند». آیا خانم تریسی که اتفاقا تجربه سی ساله دارد، نمی‌داند، هنوز به عراق نیامده، با حمله به ایران و گروه‌های مقاومت که بخش بزرگی از آن در قالب الحشد الشعبی، عضو رسمی نیروهای مسلح عراق به فرماندهی فرمانده کل – نخست وزیر است، سبب تشنج بیش از پیش در روابط بغداد-واشنگتن و بی‌ثبات شدن عراق می‌شود؟ آیا در زمانی که دولت عراق سرگرم مذاکره با آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق یا حداقل تبدیل وضعیت نیروهای خارجی در این کشور است، او قصد دارد، میز مذاکره را بر هم بزند؟

منابع عراقی مثل «شفق نیوز» گزارش کردند، تریسی در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفته، اگر به عنوان سفیر جدید کشورش در عراق تأیید (نهایی) شود، اولویتش «حمایت از شهروندان آمریکایی و تقویت شراکت دوجانبه برای حمایت از راهبردهایمان و منافع مشترکمان» خواهد بود. او نه تنها به ایران و نیروهای مقاومت در عراق حمله کرد، بلکه با اشاره به اقدامات وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شبکه بانکی عراق، وعده کرده که، حمایت از این اقدامات را ادامه می‌دهد. تریسی همچنین تلاش کرد روابط اقتصادی ایران و عراق از جمله صادرات گاز ایران به عراق را سیاسی کند و گفت «اجازه نمی‌دهد به ایران که از گاز به عنوان سلاحی علیه عراق، استفاده کند».

به نظر می‌رسد، ثبات اخیر در عراق که در سایه نخست‌وزیری محمد شیاع السودانی حاصل شده و این کشور پس از مدت‌ها شاهد افزایش و بهبود روند خدمات رسانی به عموم مردم عراق است و پروژه‌های زیرساختی در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور شاهد پیشرفت خوبی است، به مذاق آمریکا چندان خوش نیامده و از طریق سفیر جدید که چند ماه پیش معرفی شده و در حال کسب تأییدیه‌های نهایی برای جایگزینی خانم الینا رومانوفسکی در بغداد است، دنبال تغییر دادن فضای باثبات کنونی در عراق است.

سخنان تریسی یاکوبسن در جلسه سنا، دارای تناقض است. او از رویکرد السودانی (نخست وزیر) برای تقویت روابط با همسایگان تمجید کرده اما در عین حال با حمله به ایران (همسایه مهم عراق) و عامل بی ثباتی معرفی کردن گروههای مقاومت، به دنبال تعیین تکلیف برای بغداد است که با کدام همسایه روابط داشته باشد با کدام خیر. او گفته، وجود دولت توانمند در ارائه خدمات به مردم خودش سبب کاهش جذب توسط تروریسم و سبب کاهش نفوذ شبه نظامیان متحد ایران می‌شود درحالیکه این شبه نظامیان همین مردم عراق هستند که درپاسخ به دعوت مرجعیت خود برای مبارزه با تروریسم، تحت نظر فرماندهان عراقی و مستشاران ایرانی (فرماندهان پیروزی) سازمان حشد شعبی را تشکیل دادند که اکنون یک نیروی رسمی دولت عراق و تحت امر نخست وزیر است.

به نظر می‌رسد سفیر جدید آمریکا هنوز نیامده، با دخالت در امور داخلی بغداد، تلاش می‌کند ثبات کنونی عراق را بر هم بزند و در حالی که مردم این کشور به دلیل نقش مخرب آمریکا و ترور فرماندهان ایرانی و عراقی در خاک عراق خواستار خروج آمریکا از کشورشان هستند، واشنگتن قصد دارد مرحله جدیدی از تنش را آغاز کند.

در سایه جنایات جنگی سران رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه و حمایت آمریکا از آن، اکنون دلیل کافی برای اصرار عراقی‌ها بر خروج آمریکا از عراق وجود دارد و اگر سفیر جدید این کشور بخواهد آتش‌بیار تنشی جدید باشد، آنگاه مشخص خواهد شد که آمریکا از ثبات کنونی عراق و افزایش خدمات‌رسانی دولت به مردم که در سایه تقویت همکاری با ایران و دیگر همسایگان میسر شده، ناخرسند است و تلاش می‌کند، بار دیگر عراق را صحنه تنش و تسویه‌حساب‌های منطقه‌ای قرار بدهد؛ امری که مردم عراق را بر درخواست خروج آمریکا، مصمم‌تر خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما