شناسهٔ خبر: 67195123 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آماده‌باش در ۱۱ استان کشور؛ سیل و طوفان در راه است/ ویدئو

سازمان هواشناسی با اعلام اینکه در سه روز آینده، فعالیت سامانه بارشی، وزش باد شدید و طوفان گردوخاک تشدید می‌شود، نسبت به وقوع سیل و طوفان در ۱۱ استان کشور هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی کشور از بارش‌های شدید محلی، صاعقه، سیل و سیلاب ناگهانی، طغیان رودخانه‌های فصلی، احتمال بارش تگرگ، لغزندگی جاده‌ها، وزش باد شدید و طوفان در ۱۱ استان کشور خبر داد.

بر اساس پیش‌بینی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا «شنبه و  یکشنبه، ۲۶ و ۲۷ خرداد ۱۴۰۳» در ساعات بعدازظهر و شب در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، شمال شرق، شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، نواحی مرکزی کشور، استانهای واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی شمال استانهای فارس و کرمان رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط دوشنبه تا چهارشنبه در برخی نقاط شمال غرب استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی و ارتفاعات زاگرس مرکزی روی خواهد داد.

طی سه روز آینده در شمال شرق، شرق و مناطق واقع در دامنه‌های شرقی البرز وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. شرق دریای عمان نیز در سه روز آینده مواج است.

هشدار سطح نارنجی هواشناسی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی

زمان پایان: شنبه 1403/03/26

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ، در برخی نقاط اصابت صاعقه

منطقه اثر:

شنبه 1403/03/26: آذربایجان غربی، اصفهان، شمال و شرق فارس، نیمه غربی یزد، نیمه شمالی کرمان، مازندران، گلستان، ارتفاعات شمالی استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین‌شهری، عدم‌اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع.

هواشناسی

هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان ۱۱ استان کشور

کارشناس هواشناسی از هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۱ استان کشور خبر داد و گفت: در پی این بارش‌ها سیلابی شدن مسیل‌ها و آسیب زدن به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

کبری رفیعی، کارشناس هواشناسی با تشریح وضعیت جوی کشور، گفت: امروز و فردا در ساعات بعد از ظهر و شب در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور، در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، مناطق مرکزی کشور، شرق و شمال شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال استان‌های فارس و کرمان، رگبار و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد و در برخی از نقاط سبب گردوخاک می‌شود و در مناطق مستعد نیز بارش تگرگ را در پی دارد.

او افزود: این شرایط جوی از روز دوشنبه تا چهارشنبه نیز در مناطقی از شمال غرب کشور و استان‌هایی که در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی واقع شده‌اند و ارتفاعات زاگرس مرکزی ادامه خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی در ادامه بیان داشت: در سه روز آینده نیز در شرق و شمال شرق و مناطقی که در دامنه‌های شرقی البرز واقع شده است، وزش باد شدید که گاهی مواقع سبب ایجاد گردوخاک می‌شوند پیش‌بینی شده است. همچنین آب‌های خلیج فارس و دریای عمان برای سه روز آینده مواج خواهد بود.

به گفته رفیعی، تهران امروز در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر و گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و گردوخاک را در پی خواهد داشت و بیشینه دما امروز ۳۲ درجه و کمینه دما با کاهش ۴ درجه‌ای نسبت به دیروز به ۲۰ درجه بالای صفر رسید.

او از صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی برای امروز «شنبه، ۲۶ خردادماه» خبر داد و تصریح کرد: این هشدار شامل استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، شمال و شرق فارس، شمال غربی یزد، نیمه شمالی کرمان، مازندران، گلستان، ارتفاعات شمالی استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان است و علاوه بر رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی، برخورد صاعقه، جاری شدن سیل و روان آب، طغیان رودخانه و سیلابی شدن مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، احتمال سقوط سنگ در جاده‌های کوهستانی و آسیب زدن به محصولات کشاورزی را در پی دارد.

هشدار هواشناسی درباره تشدید بارش‌‌ها در دو روز آینده

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: در نواحی غربی، جنوب و شمال غرب کشور طی دو روز آینده شاهد تشدید بارش خواهیم بود.

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سامانه بارشی جدیدی وارد کشور شده است گفت: در نوار شمالی کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی و بخش‌هایی از مرکز، ارتفاعات کرمان، یزد، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان برای ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک و بارش تگرگ رخ می‌دهد.

او ادامه‌ داد: امشب در زنجان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، آذربایجان‌غربی، اصفهان، سمنان و گلستان شاهد شدت بارش خواهیم بود. برای این مناطق هشدار سطح نارنجی صادر شده است.

ضیاییان  توضیح داد: در روزهای شنبه و یکشنبه در برخی نقاط شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های مرکزی زاگرس، بخش‌هایی از مرکز، ارتفاعات کرمان، یزد، شمال و شرق فارس، رگبار، رعدوبرق و وزش بادهای شدید موقت  رخ خواهد داد. بارش‌ها تا اواسط هفته آینده در کشور تداوم دارد.

او افزود: در ۳ روز آینده، در برخی مناطق شمال غرب، شمال‌شرق، شرق و بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز و جنوب کشور، وزش بادهای شدید پیش‌بینی شده است که سبب کاهش دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

هشدار وزش باد و بارش باران هواشناسی به کشاورزان و زنبورداران

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی به کشاورزان، گلخانه‌داران و زنبورداران توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

سمانه غلامی، کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود که از محلول پاشی و سم‌پاشی مزارع و باغات اجتناب کنند.

او با تاکید بر عدم تردد ماشین آلات کشاورزی بر مزارع و باغات افزود: کشاورزان اصلاح و پاکسازی کانال‌های انتقال آب را در دستورکار قرار دهند؛ همچنین کشاورزان نسبت به انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف اقدام کنند.

غلامی ادامه داد: زنبورداران عایق‌بندی و مدیریت تغذیه انتقال کندوها به مکان‌های غیرآبگیر و کنترل استحکام و تنظیم دریچه های زنبورعسل خلاف جهش وزش باد را در دستورکار قرار دهند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی احتمال خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به محصولات کشاورزی از مخاطرات این سامانه وجود دارد.

براساس نقشه‌های هواشناسی، امروز جمعه در نوار شمالی کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی، بخش‌هایی از مرکز کشور، ارتفاعات استان‌های کرمان، یزد، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان در برخی ساعات، رشد ابر، رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد گردوخاک و بارش تگرگ روی می‌دهد.

طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، در برخی نقاط شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های مرکزی زاگرس، بخش‌هایی از مرکز کشور ارتفاعات استان‌های کرمان، یزد، شمال و شرق فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما