شناسهٔ خبر: 67193268 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درد بی درمان شهر؛

جولان سگ‌های ولگرد و سگ گردانی کابوس شبانه زاهدانی‌ها؛ وقوع ۷۳۷ مورد گازگرفتگی

زاهدان - ایرنا - هجوم سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌های شهر و سگ گردانی در اماکن عمومی در حالی کابوس شهروندان زاهدانی شده که از ابتدای سال تاکنون ۷۳۷ مورد گازگرفتگی حیوانی در سطح شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رخ داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جولان سگ‌های ولگرد در تمام نقاط شهری در حالی کابوس شبانه شهروندان زاهدانی شده که حرکت گاها دسته جمعی این حیوان آزار دهنده، مایه عذاب اهالی بوده به گونه‌ای که شب هنگام که شهر را تاریکی فرا می‌گیرد صدای زوزه این حیوان آسایش از همگان سلب کرده است.

افزایش شمار سگ‌های ولگرد علاوه بر ترس و نارضایتی شهروندان به یک معضل جدی برای مردم تبدیل شده بیان این مطلب بدان جهت است که اگر گذرتان به کوچه پس کوچه‌های مختلف افتاده باشد شاهد عبور گله‌های سگ هستید، سگ‌های ولگردی که محیطی پر از ترس برای همگان ایجاد کرده‌اند و از سویی خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک به واسطه این حیوان همچون هاری وجود دارد که این دغدغه آسایش را از مردم سلب کرده است.

از سوی دیگر اما؛ با توجه به ایام فراغت تابستان و همچنین دورهم نشینی، هنگامی که مردم برای ایجاد شور و نشاط در پارک‌ها حضور پیدا کرده، عده‌ای برای عقب نماندن از غافله خودنمایی اقدام به سگ گردانی در مکان‌های عمومی و ایجاد رعب و وحشت بویژه برای کودکان می‌کنند، این معضل اجتماعی دیگر پایین شهر و بالای شهر هم ندارد، بدتر آنکه رها کردن فضولات سگ بویژه در معابر و پارک‌ها معضلات بهداشتی عدیده‌ای برای انسان ایجاد می‌کند؛ چراکه نوعی انگل خطرناک وجود دارد که از فضولات سگ به انسان منتقل می‌شود.

جولان سگ‌های ولگرد و سگ گردانی کابوس شبانه زاهدانی‌ها؛ وقوع ۷۳۷ مورد حیوان گزیدگی

۷۳۷ مورد حیوان گزیدگی در کمتر از سه ماه

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمام موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را حتی اگر حیوان گزنده، سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل نیز باشد، باید هاری تلقی کرد و بیمار را فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد.

محمود فاطمی ادامه داد: بیماری هاری از طریق حیوان گزیدگی و حتی پنجه کشیدن گربه نیز انتقال می‌یابد.

وی افزود: بیماری هاری؛ کشنده‌ترین بیماری‌ مشترک بین انسان و حیوان است که ویروس از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری وارد بدن فرد می شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۷۳۷ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رخ داده که تمامی این افراد تحت درمان پیشگیری به موقع (شستشو و واکسیناسیون) قرار گرفته و خوشبختانه مورد فوتی ناشی از هاری انسانی صفر بوده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد موارد حیوان گزیدگی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۲ هزار و۹۳۱ مورد و مرگ ناشی از هاری انسانی یک مورد بوده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: با اقدامات به موقع یعنی مراجعه سریع به مراکز مجهز شستشو و واکسیناسیون هاری، نسبت موارد ‌هاری انسانی به میزان بروز حیوان گزیدگی کاهش یافته است.

جولان سگ‌های ولگرد و سگ گردانی کابوس شبانه زاهدانی‌ها؛ وقوع ۷۳۷ مورد حیوان گزیدگی

مشارکت مردمی محور اصلی پیشگیری و کنترل بیماری هاری

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مشارکت مردمی، محور اصلی پیشگیری و کنترل بیماری هاری در جمعیت دامی و انسانی است.

ویدا معزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و بسیار خطرناک است، این بیماری در حیات‌وحش و حیوانات اهلی مثل دام‌ها بروز می‌کند و علاوه بر سگ و گربه، تمام پستانداران خونگرم، هم قابلیت انتقال بیماری هاری را دارند و هم این که خودشان می‌توانند درگیر بیماری هاری شوند.

وی افزود: بیشترین حیوان گزیدگی‌ها و بالاترین میزان خطر مربوط به سگ‌ها است، برخلاف تصور عمومی، سگ‌های خانگی هم مثل سگ‌های ولگرد می‌توانند هاری را به انسان منتقل کنند البته اگر واکسن هاری به طور منظم به آنها تزریق شده باشد، ایمن هستند و احتمال انتقال بیماری در آنها از بین می‌رود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: حتما نباید حیوان، شما را گاز بگیرد تا هاریِ او به شما منتقل شود،. هاری از طریق بزاق حیوان هم به فرد منتقل می‌شود و اگر شما در سطح پوستتان خراشیدگی داشته باشید و یک حیوان هار، شما را لیس بزند یا بزاقش به خراشیدگی پوست شما انتقال پیدا کند، بیماری هاری او می‌تواند به شما منتقل شود.

مشارکت مردمی، محور اصلی پیشگیری و کنترل بیماری هاری در جمعیت دامی و انسانی است

وی در خصوص افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب ادامه داد: وقتی مردم به حیوانات ولگرد غذا می‌دهند، دسترسی به منابع غذایی انسانی را برای این حیوانات بیشتر می‌کنند، به افزایش تولید مثل آنها کمک می‌کنند و در نهایت جمعیت آنها سالانه زیادتر می‌شود؛ اما بیشترین دسترسی این حیوانات به مواد غذایی، از طریق پسماندهای انسانی بوده که باعث شده جمعیت سگ‌های ولگرد در استان زیاد شود؛ جالب این است در برخی کشورها تغذیه حیوانات وحشی و اهلی از جمله سگ‌های ولگرد جرم به شمار رفته و مشمول جریمه سنگین می‌شود.

معزی اظهار کرد: با عنایت به اینکه بیماری هاری در حیوانات بویژه سگ دارای ۲ فرم آرام و خشمگین است و وضعیت ابتلای آنها به بیماری هاری در برخی موارد مشخص نیست، از نزدیک‌شدن و رفتار تحریک‌آمیز در مقابل سگ‌های ولگرد خودداری کنند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تعداد ۶ هزار و ۳۵۰ قلاده سگ صاحب‌دار را به طور رایگان واکسینه کرده، مشارکت مردمی در واکسیناسیون منظم جمعیت سگ‌های صاحب‌دار (خانگی، گله و نگهبان) نقش مهمی در کنترل بیماری در جمعیت انسانی و دامی دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات پیشگیرانه این بیماری، گفت: برای کنترل و پیشگیری بیماری درخواست می‌شود که تمام افرادی که سگ و گربه نگهداری می‌کنند؛ با مراجعه به درمانگاه‌ها و مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود اقدام کنند، زیرا بیماری هاری درمان و تنها راه ندارد.

نظر شما