شناسهٔ خبر: 67193182 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

خبر مهم بانک مرکزی از صدور شناسه یکتا برای مجوزهای فعالیت این اشخاص

ايسنا : طبق اعلام مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی، تمامی مجوزهای تاسیس و فعالیت برای اشخاص تحت نظارت این بانک، صرفا پس از ثبت و وصول از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور، از طریق این درگاه صادر و به مجوزهای صادره جدید، شناسه یکتا اختصاص داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

سید جلال سیدی با اشاره به مجوزهای تاسیس و فعالیت برای اشخاص تحت نظارت بانک مرکزی گفت: این مجوزها پس از ثبت و وصول از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور، در چارچوب شرایط ذکر شده در قوانین و مقررات ناظر بررسی و در صورت تکمیل مدارک و احراز شرایط لازم صادر می شود.

خبر مرتبط
حضور غیرمنتظره معاون بانک مرکزی در تیم سعید جلیلی/ تخلف از بخشنامه فرزین؟

حضور معاون امور بین الملل بانک مرکزی در کنار سعید جلیلی در یک برنامه انتخاباتی در کانون توجه قرار گرفت. چرا که رئیس کل بانک مرکزی در ابلاغیه ای، فعالیت انتخاباتی کارکنان این بانک را ممنوع اعلام کرده بود.

وی با بیان اینکه به منظور اجرای تکلیف قانونی مبنی بر تخصیص شناسه یکتا به مجوزهایی که قبل از آغاز فعالیت درگاه ملی مجوزهای کشور صادر شده‌اند، امکان ثبت درخواست برای اخذ شناسه یکتا توسط دارندگان مجوزهای قدیمی در درگاه ملی مجوزهای تعبیه شده است افزود: ‌دارندگان این قبیل مجوزها می‌توانند با مراجعه به درگاه مذکور، درخواست تخصیص شناسه یکتا به مجوز خود را ثبت نمایند.  بانک مرکزی نیز تمهیدات کسب و کاری و فنی مورد نیاز برای دریافت و بررسی این درخواست‌ها را فراهم کرده است . 

مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی اطلاعات مدون و کاملی از مجوزهای صادره خود در اختیار دارد، در راستای تسریع در انجام تکالیف قانونی محوله و همچنین به منظور ایجاد تسهیل برای دارندگان مجوزهای قدیمی، ضمن هماهنگی با مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار، ارائه درخواست و خود اظهاری توسط دارندگان مجوزهای قدیمی در این مقطع الزامی نیست و اطلاعات و مشخصات مجوزهای صادره راسا توسط بانک مرکزی به منظور تخصیص شناسه یکتا، در مواعد تعیین‌شده به مرجع متولی امر ارسال شده و هم اکنون مراحل تخصیص شناسه یکتا به سرعت در دستور کار مرجع مربوط قرار گرفته است.  

سیدی ادامه داد: ‌با توجه به اینکه ممکن است در بازه زمانی بین ارائه اطلاعات توسط بانک مرکزی به وزارت امور اقتصادی و دارایی تا تخصیص شناسه یکتا، تغییراتی در اطلاعات و مشخصات مجوزهای صادره وجود داشته باشد، این امکان برای دارندگان مجوزهای قدیمی که شناسه یکتای مجوز اخذ کرده‌اند فراهم شده تا با مراجعه به لینک «صدور شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی» در درگاه ملی مجوزهای کشور (به نشانی Mojavez.ir)، درخواست خود را برای بررسی موضوع، به بانک مرکزی ارائه کنند.

وی تصریح کرد: ‌با ابلاغ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و شروع به فعالیت درگاه ملی مجوزهای کشور، تمامی درخواست‌های صدور مجوز برای فعالیت کسب و کارها در سطح کشور صرفا در درگاه مذکور ثبت می‌شود و پس از بررسی درخواست توسط مراجع و دستگاه‌های متولی صدور مجوز، چنانچه کلیه مدارک توسط متقاضی ارائه و شرایط لازم احراز شده باشد، صدور مجوز و اختصاص شناسه یکتای مجوز از طریق درگاه یادشده صورت می‌پذیرد.

مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: به منظور ایجاد یکپارچگی و انسجام در صدور مجوز برای فعالیت کسب و کارها در سطح کشور و بر اساس تکالیف مقرر در تبصره (۷) ماده (۷) مکرر ذیل ماده (۱) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، مقرر شد برای مجوزهایی که قبل از لازم الاجرا شدن قانون مذکور صادر شده‌اند، با درخواست دارندگان مجوزهای قدیمی و ظرف مواعد زمانی معین، شناسه یکتا صادر شود و کسب و کارهایی که فاقد شناسه یکتای مجوز باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب شوند.

سیدی با بیان اینکه مجوزهای صادره توسط این بانک از درجه حساسیت، اهمیت و اثرگذاری بسیار بالا در اقتصاد کشور برخوردار است گفت: انجام تکالیف قانونی از زمان تصویب آن‌ها و همچنین اعمال اقدامات لازم از بدو راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور با اهتمام و جدیت کامل در دستور کار قرار گرفته است. در مقوله تخصیص شناسه یکتا به مجوزهای صادره توسط این بانک نیز، ضمن تلاش برای برقراری تعامل همه‌جانبه با مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی، کلیه تکالیف قانونی در مواعد مقرر به انجام رسیده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به تداوم تعامل موجود بین نهادهای متولی، انجام اقداماتی از این دست باعث سازماندهی، توسعه و بهبود هر چه بیشتر محیط کسب و کارها در اقتصاد کشور و کاهش دیوانسالاری و به تبع آن منشا خیر و برکت برای هموطنان شود.

نظر شما