شناسهٔ خبر: 67192384 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

الجزیره: چین به دنبال بازداشت خارجی ها در دریای مورد مناقشه چین جنوبی است

صاحب‌خبر -

شفقنا-  قوانین دریایی جدید صادر شده توسط چین که به گارد ساحلی این کشور اجازه می دهد تا خارجی ها را به دلیل تجاوز به دریای مورد مناقشه چین جنوبی بازداشت کند، اجرایی شده است – اما مشروعیت بین المللی آنها توسط کشورهای همسایه زیر سوال رفته است.

به گزارش شفقنا از الجزیره، چین تقریباً مالکیت کل دریای چین جنوبی را مدعی است و ادعاهای رقیب چندین کشور آسیای جنوب شرقی از جمله فیلیپین و حکم دادگاه داوری در لاهه در سال 2016 را نادیده می گیرد که اعلام کرد موضع این کشور مبنای قانونی ندارد.

دولت چین گارد ساحلی و سایر قایق های این کشور را برای گشت زنی در آب هایی که ادعا می کند متعلق به خود است مستقر کرده است و چندین صخره را به جزایر مصنوعی نظامی تبدیل کرده است. در سال‌های اخیر، کشتی‌های چینی و فیلیپینی درگیری‌هایی را در مناطق مورد مناقشه داشته‌اند که نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر را افزایش داده است.

طبق مقررات جدید منتشر شده در فضای مجازی، از روز شنبه، گارد ساحلی چین می تواند خارجی هایی را که «مظنون به نقض مدیریت ورود و خروج مرزی هستند» بازداشت کند.

آنها می گویند که بازداشت تا 60 روز در “موارد پیچیده” مجاز است. کشتی‌های خارجی که به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی چین و آب‌های مجاور آن شده‌اند، ممکن است توقیف شوند.

رئیس جمهور فیلیپین فردیناند مارکوس جونیور ماه گذشته قوانین جدید را “بسیار نگران کننده” خواند. و روز شنبه، وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد که پرونده‌های حقوقی را به سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه کرده است که بر اساس قوانین دریایی سازمان ملل، «حق دریایی» خود را برای یک فلات قاره گسترده در بخش‌هایی از دریای چین جنوبی تأیید می‌کند. که از آن به عنوان دریای فیلیپین غربی یاد می شود.

فیلیپین گارد ساحلی چین را به «رفتار وحشیانه و غیرانسانی» علیه کشتی‌های فیلیپینی متهم کرد، زیرا کشتی‌های گارد ساحلی چندین بار در آب‌های مورد مناقشه از توپ آب علیه قایق‌های فیلیپینی استفاده کردند. همچنین درگیری هایی رخ داده است که سربازان فیلیپینی مجروح شده اند.

ژنرال رومئو براونر، فرمانده ارتش فیلیپین، روز شنبه به خبرنگاران گفت که مقامات مانیل “در حال بحث در مورد تعدادی از اقداماتی هستند که باید انجام شود تا ما از ماهیگیران خود محافظت کنیم.”

منبع: الجزیره

نظر شما