شناسهٔ خبر: 67191154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تبعات و پیامدهای «بحران مشروعیت اردوغان» چه خواهد بود؟/ گزارش نشریه اینترنتی شورای روابط خارجی

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه اینترنتی شورای روابط خارجی در گزارشی به قلم هنری جی.بارکی درباره بحران مشروعیت رئیس‌جمهور ترکیه نوشته که پرزیدنت اردوغان به‌رغم شکست در انتخابات شهرداری‌ها و هم‌چنین این واقعیت که سیاست‌های اقتصادی و سیاست خارجی‌اش ثبات را از فضای سیاسی و اقتصادی ترکیه گرفته، ولی با این حال کمترین نشانه‌ای از این که ممکن است تمایلی هر چند کوچک به اصلاح مسیر حرکت سیاسی خود داشته باشد، نشان نمی‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اینترنتی شورای روابط خارجی؛ انتخابات چند ماه پیش شهرداری‌های ترکیه ضرباتی ویرانگر به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه وارد آورد. در واقع از زمانی که حزب او- عدالت و توسعه- در سال 2002 به قدرت رسید، این اولین بار بود که این حزب در سراسر کشور بعد از یک حزب دیگر دوم می‌شد. اردوغان که به طرز خستگی‌ناپذیری در همه مبارزات انتخاباتی حضور داشت، در رویکردی که در شرایط فعلی شبیه یک اشتباه محاسباتی وحشتناک به نظر می‌رسد، تصمیم گرفت رقابت‌های محلی را تمام‌وکمال حول خودش و حکومتش دنبال کند. نتیجه این رویکرد هم این شد که او که عادت به باخت ندارد، اکنون با بحران مشروعیت بی‌سابقه‌ای مواجه شده که پیامدهایی برای سیاست داخلی و خارجی ترکیه خواهد داشت.

سخنرانی او پس از اعلام نتایج انتخابات شهرداری‌ها- که در جریان آن اردوغان نتیجه انتخابات را یک پیروزی برای دموکراسی عنوان کرد- به طرز عجیبی آشتی‌جویانه به نظر می‌رسید. با این حال در تمام سال‌های پس از 2002، او یک رهبر پوپولیست-اقتدارگرا بوده که به تنهایی تمام جوانب نظام سیاسی ترکیه را کنترل می‌کند.

حکمرانی او در این مدت بر دو پایه استوار بوده است. اولی حکومتی اقتدارگراست که از قوه قضاییه و بانک مرکزی شروع شده و خودمختاری همه موسسات را از بین برده و آن‌ها را مطیع هوس‌ها و خواسته‌های اردوغان کرده- و در این راستا رهبران جامعه مدنی، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران را زندانی کرده و البته سیاست خارجی ترکیه را نیز به نوعی تبدیل به سیاست خارجی اردوغان کرده است.

دومین پایه حکمرانی اردوغان هم پوپولیسم او بوده است. تصویری که اردوغان از خود ساخته، مثل تمام پوپولیست‌ها «مردی از جنس مردم و متعلق به مردم» است که با نخبگان فاسد و تشکیلات قدیمی مبارزه می‌کند. این پیامی است که در تمام این سال‌ها به طور بی‌وقفه توسط همه مطبوعات و کانال‌های اطلاع رسانی خصوصی و عمومی تحت کنترل او منتقل شده است. با این حال، نتایج انتخابات شهرداری‌ها دومین پایه ساختار سیاسی اردوغان را خراب کرده است.

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید

نظر شما