شناسهٔ خبر: 67189248 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

شناسنامه | تعویض شناسنامه

ضرب الاجل دولت برای تعویض شناسنامه جلد قرمز | مهلت پایانی برای تعویض شناسنامه جلد قرمز اعلام شد + لیست مدارک

در ادامه شرایط تعویض شناسنامه را بخوانید.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

34میلیون ایرانی هستند که هنوز شناسنامه جلد قرمز دارند و طبق اعلام ثبت احوال باید هر چه سریع‌تر برای تعویض آن اقدام کنند. اما فرایند تعویض شناسنامه‌های جدید چیست و چه مسیری را باید طی کرد؟

تعویض انواع شناسنامه‌

افراد می‌توانند برای تعویض شناسنامه‌هایی که به هر دلیلی اعم از قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده‌اند، شناسنامه‌هایی که به‌علت مرور زمان عکس آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه‌های دوبرگی که صاحبان آن به سن ۱۵سال تمام رسیده باشند، شناسنامه‌هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام‌خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی‌صلاح را دارد (شناسنامه‌هایی که با رأی مراجع ذی‌صلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده‌اند) و شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه‌ها تبدیل نشده‌اند، برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

برای تعویض شناسنامه‌های مستعمل نیاز به اصل شناسنامه، ۲قطعه عکس ۴×۳تمام رخ جدید (برای اشخاص ۱۵سال به بالا) است. همچنین اگر شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود، فاقد عکس باشد، ارائه اصل مدارک معتبر عکس‌دار از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی‌نامه عکس‌دار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل هستند، الزامی است.

جزئیات جدید از تعویض شناسنامه جلد قرمز

افراد می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال سراسر کشور(دفاتر پیشخوان) نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی به لحاظ فقدان یا از بین رفتن آن اقدام کنند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی اعلام کرد: متقاضیان تعویض شناسنامه اصلی تنها تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات مهلت ثبت درخواسجزئیات حادثه مرگبار در اردبیل | ت دارند.

امیرآبادی زاده گفت: تا اطلاع ثانوی درخواست شناسنامه جدید برای تعویض نام و نام خانوادگی ثبت نمی‌شود و تنها افراد دارای شناسنامه مخدوش، آب خورده، سوخته، مستعمل و غیرقابل استفاده می‌توانند برای تعویض شناسنامه اصل تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات اقدام کنند.

به گفته وی افرادی که دارای یکی از ۵ مدرک هویتی هستند نیازی به تعویض شناسنامه نیست و می‌توانند و سایر مدارک هویتی در انتخابات شرکت کنند.

وی گفت: امسال واجدان شرایط با استفاده از ۵ مدرک هویتی شامل کارت ملی هوشمند، کارت پایان خدمت، گواهینامه، شناسنامه و گذرنامه می‌توانند برای رای دادن استفاده کنند.

امیرآبادی زاده افزود: ادارات ثبت احوال در هفته جاری هر روز دایر بوده و روز پنجشنبه ۱۰ خرداد تا ساعت ۱۶ و در روز انتخابات (۱۱ اسفند) تا پایان زمان رأی گیری آماده خدمات رسانی و تحویل شناسنامه و کارت ملی‌های درخواست شده از قبل، است.

امیرآبادی زاده با بیان اینکه دفاتر پیشخوان دولت نیز در هفته جاری موظف به خدمات دهی و تحویل شناسنامه‌های آماده شده در دفاتر هستند، گفت: این دفاتر در روز انتخابات نیز خدمات ارائه می‌کنند و متقاضیانی که در این دفاتر درخواست دادند می‌توانند شناسنامه و کارت ملی خود را تحویل بگیرند.

به گفته وی هم اکنون ۷ هزار و ۳۴۴ کارت ملی هوشمند صادر شده و آماده تحویل به مردم است.

وی گفت: متقاضیان کارت ملی آن‌ها آماده است می‌توانند با استفاده از کد دستوری #۶۰۹۰*۴* و مراجعه به سامانه NCR.IR می‌توانند از محل تحویل کارت هوشمند ملی خود مطلع شوند.

نظر شما