شناسهٔ خبر: 67188582 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

این خودرو رکورد اپل را شکست!

خودروی برقی جدید لوتوس امیا – Lotus Emeya رکورددار بالاترین سرعت شارژر در صنعت خودروسازی است و از یک آیفون سریع‌تر شارژ می‌شود!

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، بازار خودروهای برقی هم اکنون محل رکوردشنی‌های بسیاری است؛ به‌طوری که بر اساس در سال‌های اخیر شاهد ثبت چندباره رکوردهایی از سریعترین خودروهای برقی گرفته تا بیشترین میزان پیمایش، بالاترین شتابگیری، بالاترین ظرفیت باتری یا حتی بیشترین میزان استفاده از ساختارهای بازیافتی بوده‌ایم!

یکی از مهم‌ترین سنجه‌های ارزیابی خودروهای الکتریکی، سرعت شارژ آن‌هاست که به‌تازگی اهمیت زیادی پیدا کرده. در این خصوص، موسسه تحقیقاتی P۳ که به‌طور خاص روی سنجش و مقایسه سرعت شارژ خودروهای برقی مختلف متمرکز است، به‌تازگی اعلام کرده که جدیدترین اتومبیل الکتریکی لوتوس، یعنی لوتوس امیا بالاترین سرعت شارژ را در میان تمامی محصولات بازار در اختیار دارد.
این خودروی برقی قادر است ۱۰ تا ۸۰ درصد از شارژ باتری خود را ظرف تنها ۱۴ دقیقه شارژ کند! این اعداد زمانی بااهمیت‌تر می‌شوند که متوجه می‌شویم آیفون برای همین میزان شارژ نیازمند حدود نیم ساعت زمان خواهد بود! اگر به اخبار خودرو علاقمند هستید در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

این خودرو رکورد اپل را شکست!

بررسی‌های انجام شده توسط موسسه P۳ حاکی از آن بوده که خودروی سوپر سدان برقی لوتوس طی فرآیند شارژ قادر به دریافت حداکثر توان ۴۰۲ کیلووات بوده؛ درحالیکه توان متوسط قابل دریافت باتری این خودرو عدد فوق‌العاده ۳۳۱ کیلووات ساعت است. این آزمایشات حتی رکوردهایی بالاتر از پیش‌بینی اولیه خود لوتوس به ثبت رسانده‌اند که جای تعجب فراوانی دارد!

طی انجام این تست البته موسسه P۳ از شارژرهای سریع و DC با توان ۴۰۰ کیلوواتی استفاده کرده که در حال حاضر به‌طور گسترده در دنیا قابل دسترسی نیست. از سوی دیگر اما برخی رقبای Lotus Emeya مانند پورشه تایکان موفق شده‌اند با استفاده از شارژرهای کندتر ۳۵۰ کیلوواتی، ظرف مدت ۱۶ دقیقه از ۱۰ درصد ظرفیت به ۸۰ درصد برسند.
در این بین، نزدیک‌ترین رقیب لوتوس برای کسب عنوان سریعترین شارژ در یک خودروی برقی، اتومبیل چینی XPeng G۹ است که با حداکثر توان ۳۲۰ وات شارژ می‌شود. از این حیث، خودروی ایکس‌پنگ جی ۹ به رقم‌هایی هم‌تراز با پورشه تایکان رسیده و اندکی پایین‌تر از لوتوس قرار می‌گیرد.

این خودرو رکورد اپل را شکست!

علیرغم آن‌که رکوردهای ثبت‌شده توسط لوتوس، پورشه یا خودروسازان چینی باورنکردنی و تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسند، اما بنا به دلایلی نمی‌توان در خصوص فراگیری آن‌ها در آینده خوشبین بود. در وهله اول، خودروهایی مثل پورشه تایکان یا لوتوس امیا که از فناوری‌های پیشرفته شارژ فوق سریع بهره می‌برند، بسیار گران‌قیمت بوده و مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر از خودروهای برقی نیز قادر به پشتیبانی از این توان بالای شارژ نیستند. بری مثال بد نیست بدانید که شروع قیمت لوتوس امیا از ۱۱۶ هزار دلار خواهد بود.

این خودرو رکورد اپل را شکست!


از طرف دیگر زیرساخت‌های لازم برای ارائه شارژرهای فوق سریع ۳۵۰ کیلوواتی در حال حاضر در تمامی نقاط دنیا، حتی آمریکا، انگلستان و سایر نقاط پیشرفته جهان نیز ضعیف بوده و بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد تغییرات چندانی در این وضعیت باشیم. در این بین همچنین بد نیست توجه کنیم که لوتوس و سایر خودروسازان، بی‌توجه به این ضعف زیرساخت‌ها در حال توسعه فناوری‌های شارژ سریع خود هستند؛ به‌طوری که چینی‌ها اعلام کرده‌اند که به‌زودی از سیستم‌های شارژ ۴۵۰ کیلوواتی خود رونمایی خواهند کرد!

پیش‌بینی‌های موسسه P۳ حاکی از آن است که خودروی امیا قادر است ظرف مدت تنها ۱۰ دقیقه توان لازم برای بیش از ۳۲۰ کیلومتر رانندگی را به دست آورد! این رکورد در مقایسه با استانداردهای خودروهای بنزینی شگفت‌انگیز به شمار می‌رود!

برچسب‌ها:

نظر شما