شناسهٔ خبر: 67187109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

نیازمند ایجاد بازارچه دائمی برای فروش محصولات صنایع‌دستی در قم هستیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: در استان بازارچه‌های موقت برای عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی زیاد داریم، ولی بازارچه‌های دائمی در این زمینه نداریم و نیازمند ایجاد بازارچه دائمی برای فروش محصولات صنایع‌دستی در قم هستیم.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: خانه تاریخی زند را برای عرضه محصولات صنایع‌دستی هنرمندان قم اختصاص داده‌ایم و به دنبال این هستیم که با توسعه آن، هنرمندان بتوانند در این جا عرضه محصولات داشته باشند و حتی کارگاه‌های خود را در این مکان برگزار کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، با اشاره به حمایت‌هایی که توسط این اداره‌کل از هنرمندان فعال صنایع‌دستی می‌شود، گفت: یکی از نیازهای مهم این هنرمندان، ایجاد و زمینه‌سازی لازم برای فروش محصولاتشان است که این امر نیازمند راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی و موقت، برای فروش مستقیم تولیدات هنری در این بخش است.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته، ۴۰ قطعه زمین برای ایجاد کارگاه صنایع‌دستی واگذار کردیم و امسال نیز ۸۰ قطعه زمین واگذار می‌کنیم.   

ارجمندی ادامه داد: اگر آثار هنری این هنرمندان به صورت مستقیم عرضه شود، دیگر این هنرمندان نیاز به وام و حمایت‌های مستقیم ندارند و فقط باید زمینه را مهیا کنیم تا بتوانند محصولات خود را به بازار فروش برسانند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم به نقش مؤثر رسانه‌ها به ویژه صداوسیما در اطلاع‌رسانی و معرفی رشته‌های گوناگون صنایع‌دستی اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها در این حوزه شد و گفت: در بخش صنایع‌دستی با کم‌ترین هزینه می‌توانیم یک اشتغال پایدار و دائم داشته باشیم.

او تأکید کرد: یکی از نکته‌های مهم در آثار هنری هنرمندان قم این است که عمده آثار آنان دارای پیام معنوی، مذهبی و فرهنگی است که اگر زمینه صادرات محصولات آن‌ها را فراهم کنیم، به طور حتم می‌توانیم از طریق هنر، فرهنگ و پیام ایرانی‌اسلامی خود به ویژه فرهنگ غنی شیعه را به دیگران منتقل کنیم.  

ارجمندی تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی استان قم، آثار خودشان را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و برخی به کشورهای اروپایی و همچنین کشور چین صادر می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در بخش دیگر سخنان خود گفت: ان‌شاءالله به زودی در مجموعه تاریخی مقابر گنبد سبز با همکاری حوزه هنری استان قم، فعالیت‌های هنری خوبی در این مکان شروع و بازار خوبی برای عرضه آثار هنرمندان ایجاد می‌شود.

او اضافه کرد: همچنین این اداره‌کل در نظر دارد که چند خانه تاریخی استان قم را به فعالیت‌های هنری هنرمندان استان اختصاص دهد.

ارجمندی ادامه داد: اگر بستر لازم را برای فعالیت‌ها و بازار فروش آثار هنرمندان ایجاد کنیم، آن‌ها خودشان بقیه کارها را انجام می‌دهند و آثار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بسیار بالایی با سرمایه‌گذاری کم به همراه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به این که در جهان امروز بشر دچار خودباختگی و کم‌هویتی شده است، تصریح کرد: آثار هنری و صنایع‌دستی بار هویتی بسیار خوبی به جوانان ما و همچنین بار هویتی دینی، اسلامی و ایرانی بسیار خوبی به خانواده‌ها می‌دهند.  

او همچنین گفت: به مناسبت هفته صنایع‌دستی، دومین رویداد نمایشگاه آثار صنایع‌دستی استان قم با عنوان «داستان دَستان ۲» تا ۲۵ خردادماه جاری از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در خانه تاریخی زند به نشانی خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، کوچه ۱۷ برای بازدید عموم دائر است.

ارجمندی افزود: این نمایشگاه با حضور ۳۰ نفر از هنرمندان قم در رشته‌های چوب، سفال و سرامیک ایجاد شده است که هنرمندان علاوه بر نمایش آثار فاخر خود، فروش محصولات تولیدی خود را در این نمایشگاه دارند.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: امیدواریم، برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه صنایع‌دستی «داستان دَستان ۲»، مقدمه‌ای باشد تا هنرمندان استان بتوانند فضاهای بسیار خوبی برای رشد و بالندگی هنرشان داشته باشند و با فروش محصولاتشان بتوانند به درآمد خوب دست یابند. 

او اعلام کرد: ان‌شاءالله هر دو ماه یک بار در راستای حمایت از هنرمندان رشته‌های گوناگون صنایع‌دستی، نمایشگاهی در خانه تاریخی زند ایجاد خواهد شد.

ارجمندی با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صنایع‌دستی گفت: یکی از اهداف برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، آشنایی عموم مردم با رشته‌های گوناگون صنایع‌دستی و کاربردی بودن این هنرها در زندگی آنان است و از طرفی موجب تقویت و رونق بازار فروش برای هنرمندان فعال در این زمینه می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با تأکید بر ضرورت آموزش و انتقال هنرهای مختلف صنایع‌دستی به نسل‌های آتی گفت: بسیاری از این هنرها از دیرباز به ما رسیده است و وظیفه داریم، ضمن معرفی آن‌ها، این رشته‌های هنری را به جوانان علاقه‌مند و هنردوست آموزش دهیم.

۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی نامگذاری شده است. امسال هفته صنایع‌دستی از ۱۸ تا ۲۶ خردادماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما