شناسهٔ خبر: 67184586 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیام شهدا به مردم؛ هیچ شکی در تحقق وعده الهی نیست

حجت الاسلام طائب در یادواره شهدای هیئت محبان العباس گفت: شهید وقتی به دنیای دیگر می رود، تحقق وعده الهی را به چشم می بیند و به ما پیام می دهد که نترسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم یادواره شهدای هیئت محبان العباس همزمان با سالروز شهادت امام باقر علیه السلام در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

استاد محمدرضا پورزرگری به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و پس از مداحی کربلایی نریمان پناهی، حجت الاسلام مهدی طائب سخنرانی کرد.

حجت الاسلام طائب ضمن قرائت آیه 169 از سوره آل عمران (وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ) گفت: دو موضوع درباره شهید و شهادت در این آیه مورد توجه قرار گرفته است؛ یکی حیات شهید و دیگری پیام او به ماست. آیه می‌فرماید شهدا زنده اند و دوم اینکه پیام دارند.

وی ادامه داد: بنده درباره حیات شهید بارها صحبت کردم اما درباره پیام شهید تاکنون سخن نگفته ام اما در نخستین منبر بعد از شهادت شهید رئیسی این عنایت به من شده است که درباره این موضوع سخن بگویم. باید این سوال را بپرسیم که شهدا به چه معنا زنده‌اند؟ جسم آنها زنده است یا روح شان؟ اگر بگویید جسم، میگویم از پیکر بسیاری از شهدا چیزی نماند؛ نمونه آن حاج قاسم است. بنابراین شهید جسم ندارد که بخواهد زنده بماند. از سویی دیگر، اگر بگویید روح، میگویم مگر روح، مرگ دارد؟ همه ارواح زنده‌اند. بنابراین منظور از زنده بودن شهدا چیست؟ چرا خداوند می‌گوید شهید زنده است؟

این خطیب خاطرنشان کرد: بگذارید سراغ پاسخ این پرسش برویم که تفاوت بین مرده و زنده در چیست؟ پاسخ این است که زنده میتواند اثر بدهد و اثر بگیرد اما مرده نمی‌تواند. بنابراین زنده ابزاری دارد که مرده از آنها بی بهره است. دقت داشته باشید که در نظر ما انسان ها فرقی نمیکند که کسی این ابزار را به خودی خود از دست بدهد یا در راه خدا از دست بدهد، اما خداوند می‌گوید اشتباه میکنید؛ اگر شهید آن ابزار مادی را در راه امر خداوند از دست می‌دهد به جایش خداوند به او «عند ربهم یرزقون» را می‌دهد. از این نظر شهید زنده است و اثرگذاری می‌کند.

حجت الاسلام طائب در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پیام شهید گفت: حال، پیام شهید چیست؟ پاسخ این پرسش را باید در آیه بعدی جست وجو کرد؛ جایی که خداوند متعال می فرماید: «فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ ....» حتمامیدانید که یستبشرون به معنای بشارت است و بشارت به معنای خبر خوب است. در حقیقت خداوند میفرماید شهدا برای ما یک خبر خوب دارند؛ این خبر خوب چیست؟ در ادامه همین آیه خداوند میفرماید: «لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» بدین معنا که شهدا نه غمگین میشوند و نه می‌ترسند؛ دقت داشته باشید که پیام شهدا برای ما این است که نه غمگین بشوید و نه ترسی به خود راه بدهید.

وی ادامه داد: در اینجا باید این سوال را بپرسیم که افرادی که پیام شهدا را دریافت میکنند، از چه چیزی میترسند؟ این افراد ترس این را دارند که مبادا راه شهدا ادامه پیدا نکند. برای مثال، رزمندگانی که در جنگ تحمیلی بودند می‌ترسیدند که مبادا دشمن به تهران برسد و شکست بخوریم . اما همان رزمندگان، زمانی که شهید می شوند و به آن طرف میرود میبیند که ترسی وجود ندارد. در حقیقت وعده الهی را به صورت تحقق یافته می‌بیند. شهید که آن طرف میرود و دامنه حرکت را میبیند به ما میگوید نترسید.  

در بخش دیگری از این مراسم، سردار صادقی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس به نقل خاطراتی از رزمندگان نبرد میدان حق علیه باطل پرداخت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما