شناسهٔ خبر: 67180997 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

جلیلی: دنیا را در ۳ تا ۴ کشور نباید خلاصه کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شناخت نقاط اشتراک ما با ۲۰۰ کشور دنیا هنر سیاست خارجی است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز جمعه ۲۵ خرداد با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما، برنامه خود در رابطه با اجرای برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد و گفت: معتقدم شعار انتخاباتی ریاست جمهوری باید خلاصه و عصاره برنامه کاری چهار سال آینده باشد و شعار ما «یک جهان فرصت و یک ایران جهش» است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دریایی از فرصت‌ها در خارج از کشور و در داخل کشور از پیشرفت‌های علمی و … وجود دارد. در این جلسه به موضوعات سیاست خارجی می‌پردازم. معتقدم فرصت‌های سیاست‌خارجی بیش از تهدیدهاست.

جلیلی گفت: باید دید عرصه بین‌المللی واقعی است و مناسبات آن را در کنار فرصت‌ها و تهدید‌ها باید در نظر گرفت. نقاط اشتراک با ۲۰۰ کشور را بررسی کنیم و هنر سیاست خارجی استفاده حداکثری از فرصت‌های شناسایی شده است. حتی در سایه تعامل دیگر کشور‌ها می‌توان فرصت‌ها و تهدید‌ها را ارزیابی کرد تا برای کشورمان بهترین استفاده را از فرصت‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید تحلیل کنیم در چهار سال آینده چه چیزی می‌تواند رقم بخورد و چه نقشی را می‌توان ایفاء کرد، من ۳۵ سال در سیاست خارجی فعال هستم به شکل عملی و مطالعات من در این حوزه بوده است و در ۱۱ سال گذشته تحولات جهانی را رصد کردم.

وی افزود: صحنه سیاست خارجی، واقعی و هوشمندانه است در ۴ سال آینده باید تحلیل دقیق و درستی داشته باشیم که امروز در چه نقطه‌ای قرار داریم می‌خواهیم در ۴ سال آینده به کجا برسیم؟

جلیلی بیان داشت: در ۱۰ سال گذشته، نگاه تماشاگرانه به عرصه سیاست خارجی داشته ایم امروز در عرصه سیاست خارجی فرصت‌های فراوانی داریم که اگر برای آن برنامه ریزی کنیم، می‌توانیم نفع حداکثری برای کشور داشته باشیم تحولات کنونی چهان نوعی گذار است که به نفع ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کسانی که بار‌ها برای ملت‌های منطقه از بعد از جنگ جهانی دوم تصمیم گیری می‌کردند، حیثیتشان دچار تزلزل شده است عملیات وعده صادق موفقیت ایران در عرصه توازن قوا بود.

جلیلی گفت: سیاست خارجی باید از فرصت تضعیف دشمنان و رقبا، استفاده حداکثری به نفع مردم جامعه داشته باشد.

وی بیان کرد: امروز در بزنگاهی قرار داریم که دیگر عقب ماندگی تاریخ نداریم و لذا به خوبی می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های کنونی مثل هوش مصنوعی برای ارتقا کشور و منافع ملی استفاده کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همزمانی شروع کار دولت چهاردهم، با شروع برنامه هفتم توسعه است که دولت باید برای آن برنامه عملیاتی ترتیب دهد امروز فرصت‌های زیادی در دنیا وجود دارد؛ اما دنیا را نباید در ۳ الی ۴ کشور خلاصه کنیم.

وی بیان کرد: در زمانی که معاون اروپا و آمریکا بودم، خاطرم هست که صادرات فنی و مهندسی، تراکتور و... به کشور‌های آمریکای لاتین رونق گرفت یکی از اقدامات ارزنده شهید رئیسی، تقویت دیپلماسی و ارتباطات با همه کشور‌ها بود و صرفا به چند کشور اکتفا نکردیم.

جلیلی گفت: دولت باید دولتی نقش آفرین در عرصه‌های جهانی و علم فناوری باشد و باید برای شهروندان، نقش آفرینی در عرصه اقتصاد را فراهم کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در روابط بین الملل، معادله قدرت نباید تضعیف شود تحرکات دشمن به دلیل تقویت زیرساخت قدرت ماست.

وی ادامه داد: در ۶ سالی که مسئولیت مذاکرات با بنده بود، تهدید‌های متعددی در اطراف کشور ما مانند حمله آمریکا به افغانستان و عراق بود با این حال، اما آمریکا هیچ کدام از تهدید‌های خود را نتوانست عملیاتی کند که ناشی از فهم هوشمندانه از میدان بود.

جلیلی اضافه کرد: رئیس جمهور باید جهت را بداند، به موقع تصمیم بگیرد و زمان را از دست ندهد سیاست خارجی خوب به معنای تعداد ملاقات نیست؛ بلکه بر مبنای نتیجه باید باشد.

وی بیان داشت: در آخرین گفتگو‌هایی که با سال ۹۲ داشتیم، در همان زمان ۱۹ هزار سانتریقیوژ فعال داشتیم آن‌هایی که می‌گفتند هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم چرخ اقتصاد، دلار را از ۳ هزارتومان به ۳۰ هزار تومان رساندند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی که صحبت از مذاکرات با دنیا می‌کردند، در زمان مسئولیت‌شان تحریم‌ها چندین برابر شد زمانی می‌گفتند که ۲۰۰ هزار بشکه نفت نمی‌توانیم بفروشیم، اما امروز به اعتراف وزیر امور خارجه آمریکا روزانه ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم.

وی ادامه داد: اگر فکر کنیم برنامه ای که برای جهش کشور در 4 سال آینده ترسیم کرده ایم، با بروکراسی اداری دیوان سالار می تواند محقق شود، این قطعا به نتیجه نخواهد رسید.
 
جلیلی گفت: سفارت های ما در کشورها باید به سکوهای صادرات ما تبدیل شود. اصل قدرت ما،قدرت نرم است؛ اگر توانستیم در فشارها تاب آوری داشته باشیم، اتکا به قدرت نرم بوده است.

نظر شما