شناسهٔ خبر: 67174816 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

بررسی عملکرد تیم ملی مقابل ازبکستان؛

مهابادی: بازیکنان خوبی داریم اما ظرفیت ما همین است/ احمد نوراللهی دیگر دعوت نمی شود!

داود مهابادی سرمربی پیشین تیم های رده سنی ملی ایران می گوید فساد در فوتبال باعث شده خانه نشین شود.

صاحب‌خبر -
مهابادی: بازیکنان خوبی داریم اما ظرفیت ما همین است/ احمد نوراللهی دیگر دعوت نمی شود!
کد خبر: 663395
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۵ ۰۸:۲۵:۰۰

روزبه دلاور| تیم ملی فوتبال کشورمان در آخرین دیدار خود در مرحله نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ سه‌شنبه شب میزبان ازبکستان بود و با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد.

به گزارش «اعتماد» ، تلاش این دو تیم در بازی رفت هم برنده نداشت تا ملی‌پوشان کشورمان در دو بازی مقابل حریف به دو امتیاز دست یابند! تیم ملی ایران در پایان این مرحله گروهی با کسب ۱۴ امتیاز و فقط به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به ازبکستان به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی این مسابقات شد. اما پس از پایان بازی با ازبکستان تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادی با شعارهایی نارضایتی خود را نسبت به عملکرد تیم ملی ابراز کردند. شاگردان قلعه‌نویی در بازی قبلی در مقابل هنگ‌کنگ هم با وجود برتری عملکرد خیلی خوبی نداشتند. نکته بعدی اینکه هواداران تیم ملی برخلاف صحبت‌های سرمربی همچنان منتظر جوانگرایی عملی هستند! تیم ملی که قرار بود بعد از جام ملت‌ها و با توجه به زمان کافی تغییر نسل بدهد هنوز تقریبا با همان ترکیب جام ملت‌ها در مسابقات حاضر می‌شود. با محوریت بازی ازبکستان با داوود مهابادی یکی از مربیان فوتبال کشورمان گفت‌وگو کردیم‌که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

 

نظر خود را در خصوص بازی ایران مقابل ازبکستان بگویید.

در نیمه اول ازبکستان بهتر بازی کرد اما در نیمه دوم تیم ملی بهتر بود. در کل بازی کیفیت خوبی نداشت و ما در فاز بازیسازی و ایجاد موقعیت گل ضعیف‌تر بودیم.

اولین بازی در دوران دوم مربیگری قلعه‌نویی در تیم ملی بود که نتوانستیم دروازه حریف را باز کنیم. علتش ساختار دفاعی خوب حریف بود یا ضعف از حمله ما؟

هر دو؛ البته آنها هم سازماندهی خوبی داشتند. ما در تیم ملی هربازی تغییرات زیادی داریم و هارمونی نداریم‌. اگر بازی‌های قبل را نگاه کنیم حتی از دوره جام ملت‌ها در هر بازی ۴ تا ۵ تغییر داریم. خط میانی هم آن صلابت گذشته را ندارد یا مثلا در سمت راست دو دفاع جدید گذاشتیم یا بعضی‌ها سابقه ملی ندارند و اینها باید جا بیفتند. همه این مسائل تاثیرگذار است.

نسبت به بازی با هنگ‌کنگ بهتر بودیم یا بدتر؟

در بازی با هنگ‌کنگ در فاز حمله ‌خوب بودیم اما در دفاع نه اما در این بازی فاز دفاع بهتر بودیم و در حمله نه!

علتش همان تغییرات است؟

خب زمان برای تمرین نداریم. با دو، سه جلسه تمرین که نمی‌شود کاری کرد و این یک واقعیت است. باید زمان داد و بازی‌های تدارکاتی برگزار کرد. البته چون تیم ملی صعود کرده بود زیاد هم بازی حساس نبود و تاثیری در سرنوشت صعود ما نداشت. باید به فکر بازی‌های بعدی مرحله بعد باشیم. باید برای مرحله بعد برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم تا به‌یک هارمونی بهتری برسیم.

ازبکستان در بازی رفت هم تیم ملی را اذیت کرد. این تیم را چطور دیدید؟

ازبکستان تیمی است که تا ۴، ۵ سال دیگر می‌تواند جزو مدعیان بزرگ در فوتبال آسیا باشد. ستاره‌های خوبی دارند. نباید این تیم را دست‌کم گرفت.

درباره غیبت نوراللهی چه صحبتی دارید؟

با توجه به اتفاقاتی که بین نوراللهی و سرمربی تیم ملی افتاده بعید می‌دانم دیگر او را دعوت کند. به خاطر همین دامن زدن به این مساله فایده‌ای ندارد. نوراللهی بازیکن بسیار خوب و با کیفیتی است اما خب یک زمانی هم کانتونا بهترین بازیکن فرانسه بود اما مربی از خیرش گذشت!

تماشاگران بعد از بازی علیه بازیکنان شعار دادند. در این خصوص نظرتان چیست؟

فوتبال ما همین مشکل را دارد و هواداران مقداری کم‌صبر شده‌اند. انتظارات هم بالا است و در ورزشگاه آزادی انتظار دارند تیم ملی بازی روان را ارائه بدهد و نتیجه بگیرد. البته در گذشته هم همین طور بوده. 40 سال پیش در دوره دهداری هم وقتی نتیجه نمی‌گرفتند هواداران اعتراض می‌کردند. به هر حال انتظارات بالا است.

انتظارات هواداران از این تیم ملی بحق است؟

بله؛ با این نفراتی که ما داریم بحق است.

می‌شود به کادر فنی نقد کرد؟

این بازی چندان حساس نبوده؛ اما در کل ما باید ظرفیت خودمان را بدانیم. به نظرم ظرفیت تیم ملی ما همین است!

اما در پاسخ به سوال قبلی ما گفتید با این بازیکنان، هوداران حق دارند اعتراض کنند!

من فقط بازیکن را نمی‌گویم؛ کل ظرفیت مجموعه تیم ملی را می‌گویم!

منظورتان کادر فنی هست؟

حالا دیگر...

مگر ترسی دارید که بگویید؟

نه؛ ترس که نه. اما گفتم به ‌طور کلی ظرفیت تیم ملی ما به لحاط فنی همین است!

شما مربی ایرانی را برای تیم ملی بهتر می‌دانید یا خارجی؟

اگر مربی خوب و توانمند داشته باشیم خب از بچه‌های خودمان استفاده می‌کنیم ‌اما اگر دنبال رده بالاتری باشیم و ظرفیت داخلی نباشد سراغ مربی خارجی می‌رویم.

الان در بین مربیان داخلی کدام یک شایستگی نشستن روی نیمکت تیم ملی را دارند؟

غیر از قلعه‌نویی که الان مربی تیم ملی است، گل‌محمدی و یکی، دو مربی دیگر هم هستند.

در تیم ‌ملی جوانگرایی می‌بینید یا موافق این سبک از جوانگرایی هستید؟

چاره دیگری نداریم و باید با آن کنار بیاییم. چون جوانان خیلی خوبی در فوتبال نداریم. من در تیم‌های پایه هم بودم خیلی بازیکنان‌ آنچنانی نداریم که بهتر از اینها باشد! یک زمانی بود ولی الان بازیکنان در آن سطح نیستند. زمان می‌برد تا بازیکنان جدید به تیم ملی برسند الان نباید انتظار زیادی داشت.

قبول دارید بخش اصلی آن به لیگ ما برمی‌گردد؟

بله؛ لیگ ما لیگ ضعیفی است. نسبت به سال‌های قبل خیلی ضعیف شده. مثلا یک زمانی تیمی در لیگ یک با ۵۶ امتیاز صعود می‌کرد الان با ۷۶ امتیاز‌. یعنی ‌همه را بردند! یعنی به جز سه، چهار تیم بالای جدول بقیه ضعیف هستند در لیگ برتر هم همین طور. در فصول قبل ۵ تا تیم ‌برای قهرمانی می‌جنگیدند فصل قبل فقط دو تا تیم از 10 هفته پایانی برای قهرمانی می‌جنگیدند.

نقش فدراسیون برای ارتقای سطح قوتبال ما چیست؟

من را روبه‌روی اینها قرار نده... (با خنده)

هدف ما این نیست؛ الان خود شما که زمانی به عنوان یک مربی جوان به فوتبال معرفی شده بودید، کجا هستید؟

در منزل! ریشه‌اش همین فسادها در فوتبال است. چون آنها مربی خودشان را به این تیم‌ها می‌برند. سایت‌ها و مدیربرنامه‌ها آدم‌های خودشان را سرکار می‌برند!

 

نظر شما