شناسهٔ خبر: 67168612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

در افق ۱۴۱۰ تولیدات زراعی استان همدان به ۶ تن خواهد رسید

همدان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در افق ۱۴۱۰ تولیدات زراعی استان همدان به ۶ تن و ۱۴۴۰ به ۹ تن خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بهراملو ظهر پنجشنبه در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و تبریک هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: امروز تعامل و همدلی بسیار خوب در جهاد کشاورزی استان همدان در جهت امنیت غذایی ایجاد شده و توانستیم طبق شعار سال در بحث تولیدات کشاورزی جهش‌های خوبی داشته باشیم.

وی افزود: امسال تولیدات زراعی ما ۴ و نیم تن بوده که با توجه به شعار سال در تلاش هستیم به ۵ تن این رقم را برسانیم همچنین در افق ۱۴۱۰ به ۶ تن و ۱۴۴۰ این رقم به ۹ تن خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۵ میلیون واحد دامی سبک و سنگین در استان همدان داریم، گفت: به دنبال شعار مولدسازی روستاها به دنبال این هستیم در هر روستا یک واحد دامپروری ایجاد شود.

بهراملو خاطرنشان کرد: ما اعلام کرده‌ایم به جای واردات گوشت یخی ترکیه‌ای و برزیلی، دام زنده پرواری وارد کنیم و استان همدان توان ورود ۸۰ هزار رأس دام پایه پرواری را دارد.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیادی را برای پویایی روستاها داریم، بیان کرد: ایجاد گلخانه‌هایی با مقیاس کوچک ۳۰۰ متر که در کمتر از ۲۴ ساعت مجوز آن را صادر خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: ایجاد ۱۶ صنایع کوچک مانند صنایع لبنی روستایی، خشک کردن میوه، بسته‌بندی حبوبات و در نهایت عرضه آن در فروشگاه‌ها و اتحادیه‌های جهاد را در دستور کار داریم.

بهراملو با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت گفت: ۸ و نیم میلیون متر مکعب آب در ۱۰۰ هزار هکتار زمین صرفجویی کرده‌ایم، محصولات پرمصرف مانند سیب‌زمینی، چغندر و … تا ۲۰ درصد کاهش کشت داده‌ایم و به جای آن محصولات کم آب‌بر نظیر کلزا و غلات را کشت کردیم.

وی افزود: کشاورزان باید متناسب با پتانسیل کشور کشت کنند ما در حال حاضر مجوز صادرات سیب‌زمینی مازاد استان را گرفته‌ایم اما باید به سمتی حرکت کنیم صادرات خام نداشته باشیم و محصولات را فرآوری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ واحد فرآوری سیب‌زمینی در استان همدان داریم، گفت: به هیچ وجه خام فروشی در برنامه‌های ما نیست و باید واحدهای فرآوری ما افزایش پیدا کنند.

بهراملو خاطرنشان کرد: همچنین توسعه گلخانه‌ها را در سطح استان در دستور کار داریم.

وی با بیان ما استان کم آب و با تنش‌های آبی هستیم، بیان کرد: کشت در گلخانه علاوه بر کاهش مصرف آب تولیدات را ۵ تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد، در حال حاضر ۲۷۲ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم در آن مشغول کار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: همچنین ۱۴۰ هکتار گلخانه در نوبت تسهیلات ۲ هزار میلیاردی هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی در استان همدان گفت: ۷۵ پروژه کشاورزی با ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبار با ۱ و ۳۶۲ اشتغال مستقیم در هفته جهاد کشاورزی استان همدان افتتاح خواهد شد.

در افق ۱۴۱۰ تولیدات زراعی استان همدان به ۶ تن خواهد رسید

در افق ۱۴۱۰ تولیدات زراعی استان همدان به ۶ تن خواهد رسید

نظر شما