شناسهٔ خبر: 67165811 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ضرورت چند برابری نوسازی مسکن در مناطق زلزله خیز

صاحب‌خبر -
ضرورت چند برابری نوسازی مسکن در مناطق زلزله خیز
خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در دیدار با نماینده مردم خوی و شهردار و اعضای شورای شهر خوی بر اهمیت نوسازی در مناطق زلزله خیز آن شهرتاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آریا از شرکت بازآفرینی شهری ایران، عادل نجف زاده نماینده مردم شهر خوی در مجلس به همراه حسـن نصراله پور شهردار و اعضای شورای شهر خوی با حضور در دفتر محمدآئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با او دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار اهمیت نوسازی مسکن در مناطق زلزله خیز مانند خوی مورد تاکید قرار گرفت.
آئینی در این دیدار با اشاره به زلزله خیز بودن شهر خوی گفت: می‌توان از زلزله خیز بودن این شهر به عنوان فرصتی جهت تشویق مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کرد. سال گذشته رویداد «بم، برای ایران قوی» برگزار شد و در این رویداد سفیرانی از خود شهر بم که آن حادثه تلخ را پشت سر گذاشته بودند به مناطق دارای بافت فرسوده در سطح کشور رفته و آنها را به نوسازی واحدهای فرسوده تشویق کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حقیقت همین زلزله خیز بودن باید دلیلی اصلی توجه مردم به نوسازی مسکن باشد. نوسازی واحدهای فرسوده در این مناطق اهمیت دو چندان دارد و البته باید خانه‌های مستحکم ساخته شود تا در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی تاب مقاومت داشته باشند.
به گفته شهردار و اعضای شورای شهر خوی بخش بزرگی از بافت فرسوده این شهر با بافت تاریخی همپوشانی دارد و همین امر ورود به بافت را با مشکل مواجه کرده است.آئینی در این خصوص از نهایی شدن بسته تشویقی مخصوص بافت تاریخی طی دو ماه آینده خبر داد.
در حاشیه این دیدار نجف زاده نماینده مردم شهر خوی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: کشور ایران روی گسل زلزله قرار دارد و شهرستان خوی سال گذشته زلزله مهیبی را تجربه کرد و منازل مردم با آسیب جدی مواجه شد، بنابراین امروز استراتژی دولت و مجلس در برنامه هفتم این است که همراه با وزارت راه و شهرسازی بسته‌های تشویقی مناسب برای نوسازی مسکن در بافت فرسوده، مقاوم سازی بافت تاریخی و پروژه‌های پیشران شهری تعریف کند.
نجف زاده با اشاره به دیدارش با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در این جلسه تصمیمات بسیار خوبی به منظور افزایش و ارتقای زیرساخت های شهری در حوزه بازآفرینی، مقاوم سازی مسکن و تعریف بسته‌های تشویقی ویژه اتخاذ شد.
وی با اشاره به اینکه قرار شد بسته‌های تشویقی مخصوص شهر خوی توسط شهرداری تدوین شود، اظهار کرد: با این اتفاق رغبت برای ساخت و نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده افزایش می یابد و چنانچه بر اساس منویات مقام معظم رهبری راهبرد اصلی «مردمی سازی» را در ساخت وساز سرلوحه کار خود قرار دهیم، شاهد افزایش تولید مسکن در آینده نزدیک خواهیم بود.
نماینده مردم خوی در مجلس با اشاره به اینکه تولید مسکن می‌تواند 700 شغل مرتبط را فعال کند و منجر به اشتغالزایی خواهد شد، تصریح کرد: جلسه امروز را یک جلسه پر بار در حوزه مدیریت شهری می دانم. علاوه بر بسته‌های تشویقی در قانون هم ظرفیت‌های خوبی برای نوسازی مسکن در نظر گرفته شده که بسیاری از شهروندان از این قوانین اطلاعی ندارند. بنابراین آگاه‌سازی و اطلاع رسانی در خصوص این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گرفته و شهرداری به صورت خانه به خانه اطلاع رسانی وسیعی را در این حوزه آغاز خواهد کرد و به سوی داشتن یک شهر آباد گام بر می‌داریم.
نصراله پور شهردار خوی نیز در خوص طرح حرم به حرم خوی توضیحاتی ارایه کرد و گفت: یکی از دستاوردهای این دیدار مشارکت شرکت بازآفرینی شهری ایران در پروژه حرم تا حرم است . بر اساس این طرح در مسیر فضای موجود بین امامزاده بهلول و آرامگاه شمس تبریزی پیاده راهی در دست احداث است و ساخت انواع مراکز فرهنگی، فرهنگسرا و کتابخانه در این مسیر پیش بینی شده است.

نظر شما