شناسهٔ خبر: 67164908 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیا اسرائیل گاز مصر را برای باج‌گیری سیاسی قطع کرد؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-کارشناسان و سیاستمداران مصری عقب‌نشینی این کشور از پیوستن به آفریقای جنوبی در شکایت از اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری و تصمیم طرف اسرائیلی برای انجام اقدامات تنبیهی با ایجاد اختلال در ارسال گاز برنامه‌ریزی شده به مصر در پایان ماه مه گذشته را دو موضوع مرتبط به هم دانستند؛ امری که منجر به تشدید بحران تامین انرژی در مصر و دو برابر شدن قطعی برق شد.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، دلیل مرتبط دانستن این دو موضوع این است که مصرهیچ گام عملی در حمایت از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در لاهه به ارتکاب نسل‌کشی در نوار غزه برنداشته است.

علاوه بر این، دستورالعمل‌هایی به رسانه‌های وابسته به دستگاه اطلاعاتی مصر، ارسال شده مبنی بر اینکه هیچ اشاره‌ای به تصمیم پیشین قاهره در پیوستن به شکایت علیه اسرائیل نکنند و به جای آن بر تحرکات مصر درخصوص ابعاد انسانی و بشردوستانه مرتبط با ورود کمک‌ها به غزه و حفظ نقض میانجیگری قاهره تمرکز کنند.

در همین ارتباط،یک منبع مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «طرف اسرائیلی این اقدام را بر اساس یک بند در قرارداد گازی امضا شده میان دو طرف مبنی بر امکان توقف عرضه گاز بدون شروط کیفری یا جریمه در صورت بروز وضعیت امنیتی دشوار انجام داده است.»

این منبع گفت: آنچه تاثیر این اقدام اسرائیل را دوچندان کرد، کاهش سرعت محموله‌های مواد نفتی ارسالی از عربستان با قیمت تخفیقی به مصر بود. عرضه گاز اسرائیل به مصر در ماه مه گذشته بیش از 26 درصد کاهش یافته است.

حجم صادرات گاز از 1.25 میلیارد فوت مکعب به حدود 850 میلیون فوت مکعب در روز کاهش یافت؛ کاهشی بی‌سابقه که طی چندین سال همکاری گازی دو طرف به وجود نیامده بود.

پرونده گاز یکی از پرونده‌های مرموزی است که سوالات مختلفی را بدون پاسخ قانع کننده برای بسیاری ایجاد کرده است به طوری که مصر بیش از ده سال بود که گاز مورد نیاز اسرائیل را تامین می‌کرد و اما ناگهان خطوط صادرات گاز منفجر شد و مصر مجبور به پرداخت غرامت به اسرائیل شد، پس از آن، ورق برگشت و مصر به بهانه همکاری در مایع‌سازی و صادرات دوباره به واردکننده گاز مصر تبدیل شد و اکنون به جای صادرات برای رفع کمبود داخلی به گاز اسرائیل وابسته شده است.

«عمرو هاشم ربیعی»، معاون مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام، در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت:بحران کاهش عرضه گاز اسرائیل به مصر کاملاً سیاسی است. در حالی که تل آویو در پشت این موضوع به دنبال فشار بر مصر برای گرفتن امتیازات سیاسی و مجازات قاهره به دلیل مجموعه‌ای از اقدامات است از جمله مخالفت با تسلط اسرائیل بر گذرگاه رفح و کریدور فیلادلفیا و امتناع از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و اعلام این مطلب که تل‌آویو یکی از طرف‌های ذیربط در توافق بکارگیری گذرگاه رفح نیست؛ امری که باعث شرمساری شدید تل‌آویو در برابر جامعه بین‌المللی شد.

هاشم ربیع اظهار داشت: اسرائیل بسیار از اقدام مصر در محکوم کردن جنایات این رژیم علیه غیرنظامیان که آخرین مورد آن جنایت فجیع النصیرات بود و نیز اعلام پیوستن به شکایت افریقای جنوبی در لاهه خشمگین است، رژیم صهیونیستی به مسئولان مصری موضوع همکاری دو طرف در مقابله با داعش را یادآور شده‌اند که در آن تل آویو به قاهره اجازه داد توافق صلح را نقض کرده و شمار بیشتری از نیروهای ارتش مصر وارد شبه جزیره سینا شوند، اکنون نیز قاهره باید بر روی جنایت اشغالگران در غزه چشم پوشی کند.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما