شناسهٔ خبر: 67162727 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

این استان بزرگ‌ترین تولیدکننده فرش ابریشم در دنیاست

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم گفت: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده می‌کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، ابوالفضل صادقی با اشاره به جایگاه ارزنده قم در تولید فرش گفت: با توجه به اینکه فرش، جنبه تاریخی، هنری و اقتصادی دارد. یکی از سه قطب اصلی فرش کشور استان قم است که از نظر تولید و کیفیت جایگاه بسیار ارزنده و مهمی را دارد و حتی در جهان شعب برند قم را با فرش ابریشم آن می‌شناسند و امروز بهترین و در واقع گرانبهاترین و با کیفیت‌ترین فرش‌های ابریشم در قم تولید می‌شود.

صادقی گفت: قم پایتخت فرش ابریشم دنیا است، به طوری که رؤسای جمهور کشورهای مختلف دنیا و اعضا همراه برای هدیه از کالای نفیس و ارزشمند هنری مثل فرش ابریشم قم استفاده می‌کنند؛ که این باعث افتخار ما هست. ما بزرگترین تولید کننده فرش ابریشم در جهان هستیم و بیشترین تولیدات رو داریم، و فرش را به اقصی نقاط دنیا صادر می‌کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم بیان کرد: ما ۲۰خرداد همزمان با روز ملی فرش و صنایع دستی بزرگترین رویداد فرش کشور را داشتیم که در آن از مشاهیر فرش ایران تجلیل شد. تمام بزرگان فرش ایران در این مراسم حضور داشتند و از هشت نفر از پیشکسوتان بزرگانی و هنرمندانی که تاثیرگذار بودند تجلیل شد. این همایش با حضور معاون وزیر سمت جناب آقای برادران و مسئولین ارشد استانی برگزار شد.

وی ضمن بیان اهمیت جایگاه استان قم در فرش دستباف عنوان کرد: استان قم همیشه در موضوع فرش دستباف پیشرو بوده است. پیشکسوتان و هنرمندانی که در راه هنر و صنعت اصیل ایرانی موی سفید کرده‌اند؛ مردم دنیا فرش را با ایران می‌شناسند، فرش یکی از منابع درآمدی کشور محسوب می‌شود و پرچم هویت فرهنگی ما بالاست.

صادقی تصریح کرد: طبق آمارهایی که بدست ما رسیده ۲میلیون بافنده در کشور هنرمندانه ریشه‌ بر دار قالی می‌زنند که سهم استان قم ۴۰ هزار بافنده است. باید نگاه به خلاقیت و نوآوری در صنعت فرش دستباف باشد و همچنین فرش‌های فاخر و هنری که در کشور ما برجسته است. در بسیاری از موزه‌های معروف دنیا فرش دستباف ایرانی دیده می‌شود. در یک سال گذشته ۴۲هزار متر مربع فرش دستباف ابریشم در قم تولید شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم گفت: قم با وجود جایگاه خیلی خوبی که در این زمینه دارد، در واقع باعث رشد و ارتقاء فرش ایران شده و در سال‌های گذشته در زمینه‌ی سایز، رنگ، کیفیت و تنوعی که داشته مخاطبان خوبی در دنیا پیدا کرده و در حال حاضر سهم استان قم از صادرات ۲۰ درصد است.

وی در بیان مشکلات تولیدکنندگان این هنر کهن و باارزش افزود: البته هنرمندان، تولید کنندگان و صادرکنندگان این هنر کهن و با ارزش مشکلاتی هم داشته‌اند، از جمله خرید مواد اولیه که به علت بالا رفتن قیمت باعث شده که تولیدکنندگان ما متأسفانه نتوانند خیلی از مصالح را در درجه اول به دست بیاورند. یکی از مشکلات مهم دیگر مربوط به معیشت کارگران و هزینه‌های زندگی آن‌هاست که بسیار سخت شده است، و همچنین مشکل فروش و کم شدن صادرات به علت وجود قوانین دست‌وپاگیر را نیز داریم.

صادقی گفت: با وجود محاسن بسیار زیادی که ما در زمینه‌ی فرش ابریشم دستباف داریم، مشکلات زیادی در پیش روی این صنعت قرار گرفته چه استانی چه کشوری؛ قوانینی هست که گاهی به صورت تخصصی کارشناسی نشده و گاهی قوانین را به تمام صنایع تعمیم داده‌اند که در واقعا این موارد دست‌وپایمان را میبندد. متاسفانه یکسری تحریم‌هایی داشتیم که خارج از کشور بود و یکسری تحریم‌ها که در داخل شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم در پاسخ به این سوال که چه میزان به فعالان در سال‌های اخیر اضافه‌ شده است بیان کرد: ما باتوجه به مشکلات بسیار زیاد تورم، صادراتی و قانونی که داشته‌ایم و تعدادی از هنرمندان بزرگ از این صنف خارج شده‌اند، یک حرکت رو به جلو داشتیم و جوانان را وارد بحث دانش بنیان و علمی کردم فرش کردیم. ما برای اولین‌بار با کمک پارک علم و فناوری دانشگاه حضرت معصومه و دانشگاه آزاد مرکز رشد ایجاد کردیم.

وی گفت: ما در زمینه‌ی مرکز رشد در دانشگاه‌های قم تدریس می‌کنیم، و کمک می‌کنیم تا جوانان تولیدکننده را به علم روز آشنا کرده تا اینکه بتوانند در عرصه صادرات وارد شوند و چرخه نیمه جان فرش را به حرکت درآورده و کشور و استان را به جایگاه واقعی که لایق آن است برسانند.

صادقی در پاسخ به این سوال که چه مقدار از تعهدات دولت در خصوص قالیبافان و تولیدکنندگان طی این سال‌ها عملیاتی شده افزود: مسئولین استانی نهایت همکاری را با جامعه فرش کرده‌ است. در بحث مشاهیر فرش جا دارد از آنها تشکر کنم و اتحادیه صادرکنندگان تشکل‌های فرش نهایت همکاری را کردند تا ما بتوانیم همایش بزرگ و ملی برگزار کنیم.

نظر شما