شناسهٔ خبر: 67162254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت وگو با افکارنیوز:

عضویت ایران در بریکس تحریم ها را خنثی می کند

بهرامی گفت: عضویت ایران در بریکس درجهت خنثی سازی تحریم ها موثر خواهد بود. ساختار پولی گروه بریکس درعمل تسویه ها را غیردلاری می کند و با این جریان دیگر کاری به خزانه داری آمریکا نداریم و می توانیم با یک پول بر پایه طلا به تجارت خود ادامه دهیم.

صاحب‌خبر -
عطا بهرامی، کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس و تاثیرات آن بیان کرد: عضویت در بریکس در ادامه پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان هایی که از منطق نظام پولی و مالی دنیا خارج هستند، بدین معناست که زیرساختی در حال آماده شدن است و به موازات نظام آمریکا محور حرکت می کند و به نوعی خنثی ساز نظام تحریم خواهد بود.
 
وی افزود: نظام جدید اقتصادی در دنیا به سمتی رفته که دیگر رفتارهای اقتصادی قدیم پاسخگو نیست و به این دلیل که آمریکا از دلار به عنوان یک اسلحه استفاده کرده است، کشورهای در معرض خطر به سمت تبادل ارزهای خودشان حرکت کرده اند. البته این اقدام بسیار عاقلانه و قابل پیش بینی بوده چراکه از قبل بارها ازطریق مختلف به آمریکا هشدار داده شده بود.
 
بهرامی ادامه داد: با اینکه برخی می گویند بریکس هنوز دبیرخانه ندارد یا زیرساخت های آن کاملا فراهم نیست اما نکته مهم این است که از پول واحد پیروی می کند. پول واحد بریکس بر پایه طلا برای تسویه تجاری است.
 
این کارشناس اقتصاد بین الملل اظهارداشت: این ساختار پولی درعمل تسویه ها را غیردلاری می کند و با این جریان دیگر کاری به خزانه داری آمریکا نداریم و می توانیم با یک پول بر پایه طلا به تجارت خود ادامه دهیم. این یک چراغ سبزی برای سرمایه گذاران است که البته حداقل تا 5 سال آینده نمی توان روی آن حساب کرد و روند طولانی مدتی دارد.
 
او با بیان اینکه تمام این موارد باعث می شوند ما به شرط اینکه ساختارهای داخلی خودمان را به درستی تغییر دهیم در تجارت و سرمایه گذاری تجربه بی نظیری داشته باشیم، تاکید کرد: این موقعیت بسیار ویژه ای است که ایران با توان امنیتی و نظامی خود ایجاد کرده است.
 
عضویت ایران در بریکس تحریم ها را خنثی می کند
 
بهرامی گفت: برخی می گویند بریکس از نظر جمعیتی از G7 بزرگ تر است و تولید ناخالص آن نیز از گروه G7 نیز بیشتر است البته که نمی توان با قطعیت چنین حرفی را زد و طبق بررسی ها این دو گروه اقتصادی از لحاظ حجم و فعالیت به یکدیگر نزدیک هستند. اگر بخواهیم G7 را کنار بگذاریم و بگوییم آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا و ژاپن وزن بیشتری دارند و اعضای بریکس معمولا با هم با دلار یا یورو کار می کنند و بخش رو به افزاینده آن با یوهان در حال تبادل هستند.
 
این تحلیلگر مسائل اقتصاد بین الملل عنوان کرد: به عنوان مثال روسیه و چین با یکدیگر حدود 20 میلیارد دلار تبادل اقتصادی دارند که این تبادلات از دلار خارج می شود و با یوهان کار می کنند و همینطور تجارت هند با روسیه با یوهان چین انجام می شود و برزیل و چین توافق کردند که با یوهان تبادلات را انجام دهند. بنابراین فکر می کنم عملا آن پول پایه طلا با وزن بالای یوهان، پولی خواهد بود که قرار است ایجاد کنند. ازطرفی روس ها نیز در مورد آن صحبت کرده اند و گفتند که این پول پایه طلا است.
 
وی درانتها خاطرنشان کرد: دلیل اصلی نیز آن است که این پول باید ثبات داشته باشد و دلار همیشه به دلیل ثباتی که داشت لنگر بوده است و زمانی که دلار کنار برود به پایه طلا باز می گردیم و هر ارزی به یک مقدار مشخصی طلا تبدیل می شود و با طلا کار دارند و به آن عدد ارز شما کار ندارند.

نظر شما