شناسهٔ خبر: 67160345 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

مقاومت لبنان در واکنش به ترور چهار رزمنده خود، در گسترده‌ترین و پردامنه‌ترین حملات با ۱۵۰ موشک و راکت، سرزمین‌های اشغالی را شخم زد

مُشت بی‌سابقه حزب‌الله زیر چشم اشغالگران

روز گذشته جبهه شمالی فلسطین اشغالی اوضاع ملتهبی داشت، تا جایی که صهیونیست‌ها زیر رگبار موشکی حزب‌الله اوقات سخت و تلخی را از سر گذراندند.

صاحب‌خبر -

 منابع اسرائیلی اذعان کرده‌اند دیروز بیش از 150موشک و راکت از جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. 
بنا به گزارش‌ها این سنگین‌ترین حمله حزب‌الله به لحاظ کمی و کیفی از ابتدای طوفان‌الاقصی لقب گرفته است.
این تهاجم در پاسخ به ترور چهار رزمنده حزب‌الله و تداوم نسل‌کشی در غزه صورت گرفته است. 
توپخانه ارتش اشغالگر صبح چهارشنبه شهرک‌های «یارین»، «الجبین» و «جویا» در جنوب لبنان را گلوله‌باران کرد که در نتیجه این حمله «طالب سامی عبدالله» از فرماندهان ارشد میدانی حزب‌الله و محمد حسین صبرا، علی سلیم صوفان و حسین محمد حمید از رزمندگان جنبش به شهادت رسیدند.

حزب‌الله با صدور بیانیه‌هایی، حملات موشکی گسترده به اهداف حساس و 9 پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را تأیید کرده است. این موارد عبارت‌اند از حمله موشکی به پایگاه رویسه القرن در مزارع شبعا، حمله موشکی به پایگاه الرمثا در بلندی‌های کفرشوبا، هدف قرار دادن یک کارخانه تسلیحاتی رژیم در سعسع، هدف قرار دادن مقر فرماندهی ارتش اشغالگر در پایگاه عین زیتیم با موشک‌های کاتیوشا، حمله موشکی به مقر نیروهای ذخیره صهیونیست در پایگاهی در الجلیل و انبارهای تسلیحاتی در عمیعاد، حمله راکتی به پایگاه زرعیت، حمله موشکی به پایگاه رامیا و حمله راکتی به پایگاه الراهب در الجلیل علیا. همچنین حزب‌الله مقر یگان نظارت هوایی و اداره عملیات هوایی در پایگاه میرون را هدف حمله موشکی قرار داده است.
رسانه‌های صهیونیستی اذعان کردند برای نخستین بار از آغاز جنگ، آژیرهای خطر در بیش از ۳۲ شهرک منطقه طبریا و منطقه الجلیل به صدا درآمده‌اند. در پی این حملات، آتش‌سوزی‌های گسترده به وقوع پیوسته و ۲۵تیم آتش‌نشانی با حمایت هواپیماها در تلاش برای مهار آتش‌سوزی‌ها در مناطق شمالی فلسطین اشغالی هستند. همزمان، فعالان فضای مجازی ویدئو حمله موشکی بی‌سابقه نیروهای مقاومت اسلامی لبنان به عمق سرزمین‌های اشغالی را منتشر کردند. در این کلیپ به‌وضوح موج موشک‌های مقاومت بر فراز آسمان منطقه طبریا دیده می‌شود.

پاسخ سخت حزب‌الله چه پیامی دارد؟
سنگین‌ترین حمله موشکی لبنان علیه دشمن، آن هم در نهمین ماه جنگ غزه مؤید دو نکته است؛ نخست اینکه برخلاف گذشته که سیاست حزب‌الله ضربه متقابل و همسطح به اشغالگران و یا به عبارتی چشم دربرابر چشم بود، اکنون به نظر می‌رسد حزب‌الله این سیاست را کنار گذاشته و حجم آتش حملات اخیر مؤید دست برتر این جنبش در عرصه میدان است. دوم، در حالی که اسرائیل اکنون انتظار کاهش توان حزب‌الله را داشت، شلیک 150 موشک و راکت نشان می‌دهد نه تنها این رؤیا تعبیر نشده بلکه مقاومت همچنان توانایی تسلیحاتی بالایی دارد.
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس در تحلیل تحولات کنونی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی معتقد است: بیش از هشت ماه جنگ فرسایشی، هزینه‌های زیادی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده و به همین دلیل سعی دارد به نیروهایی که مقاومت فلسطین را پشتیبانی می‌کنند، حملاتی انجام دهد؛ حملاتی که با ترور فرماندهان حزب‌الله و یا حماس در فلسطین و لبنان همراه بوده است.
وی افزود: اسرائیل در ماه‌های گذشته نیز چندین و چند بار سیاست ترور را دنبال کرده است تا بتواند داخل سرزمین‌های اشغالی حواس‌ها را از شکست‌های میدانی پرت کند اما تجربه جنگ غزه نشان می‌دهد تل‌آویو توان مدیریت جنگ در طولانی‌مدت در چندین جبهه را ندارد. بنابراین باز کردن یک جبهه جدید علیه لبنان هم عملاً یک موضوع تبلیغاتی است که انجام آن در شرایط فعلی با هزینه‌های بسیار زیادی همراه خواهد بود. صهیونیست‌ها با حملات خود به نوعی قصد فریب افکارعمومی جامعه صهیونیستی را دارند تا فشار اعتراضات خیابانی را کاهش دهند.
لاسجردی در پاسخ به این پرسش که پاسخ سخت موشکی حزب‌الله در شرایط کنونی چه معنایی دارد، تأکید کرد: حزب‌الله در ادامه سیاست گذشته که همان مشغول کردن بخشی از توان ارتش اشغالگر بود، تلاش می‌کند بتواند به عنوان یک عنصر بیرونی، تأثیر مثبتی بر روند جنگ غزه بگذارد. آن‌ها با این کار توانسته‌اند تا حد زیادی جغرافیای عملیاتی جنگ را از غزه بیرون بیاورند. واکنش حزب‌الله یک واکنش منطقی بر اساس مدیریت بحران است که با حملات سنگین موشکی و پهپادی انجام می‌شود. این موضوع سبب کنترل دشمن در میدان رزم است. ضمن اینکه با این کار، توانایی نظامی خود را به رخ دشمن می‌کشد تا از حمله احتمالی اسرائیل به مناطق جنوبی لبنان نیز جلوگیری کند.

سیاست قورباغه آب پز در جبهه لبنان
مهدی شکیبایی، دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در تشریح این وضعیت عنوان کرد: راهبرد جنبش حزب‌الله لبنان در برخورد با عملیات طوفان‌الاقصی و همین طور پس از آن حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بر اساس سطح رفتار اسرائیل است و از هفتم اکتبر به‌ویژه حملات زمینی صهیونیست‌ها، سطح عملیات خود را در پاسخ به این رژیم افزایش داده است.
وی افزود: با وجود وارد شدن به نهمین ماه جنگ غزه، رژیم صهیونیستی دستاورد نظامی در صحنه نبرد نداشته است. با این حال با هدف تحت تأثیر قرار دادن افکار داخلی، زمزمه‌هایی در محافل صهیونیست مبنی بر اینکه رژیم به دنبال افزایش حملات به حزب‌الله است شنیده می‌شود. پس مقاومت با این سطح از پاسخ، آمادگی خود را به دشمن اسرائیلی نشان می‌دهد. همچنین این موضوع گواه وحدت میان سایر گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه است. حزب‌الله در مقابل هر حمله دشمن، پاسخی همسطح و یا بیشتر از خود بروز داده است. همین وضعیت سطح‌بندی پاسخ به جنایات اسرائیل را توسط انصارالله یمن، مقاومت اسلامی عراق و سوریه در مناطق بلندی‌های جولان با شدت بیشتر شاهد بوده‌ایم که نشان‌دهنده وحدت فکر و عمل جبهه مقاومت در غرب آسیاست.
شکیبایی در مورد میزان توان نظامی حزب‌الله تصریح کرد: آن طرفی که توان همه‌جانبه‌اش تحلیل رفته، اسرائیلی است و حمله موشکی گسترده نشان داد دست مقاومت همچنان پر و نیرومند است. باید توجه داشت حزب‌الله اگر می‌خواست، می‌توانست همان روز اول طوفان‌الاقصی جبهه شمال را فعال کند، اما راهبرد کل مقاومت، ایجاد یک جنگ فرسایشی برای اسرائیل است. طولانی شدن جنگ به لحاظ نظامی، سیاسی و حتی روحی و روانی فشار بسیاری بر جامعه متزلزل صهیونیست وارد می‌کند. به همین دلیل اشغالگران طرفدار جنگ‌های کوتاه مدت هستند. جنگ‌هایی که در دهه‌های 40 ، 50 و 60 میلادی اسرائیل درگیر آن‌ها بود گواه این موضوع است. به طور نمونه، نبرد کرامه 
48 ساعته بود، یا جنگ اعراب و اسرائیل در 1967 مشهور به جنگ شش‌روزه است. در مقابل، زنجیر‌های مقاومت راهبرد جنگ طولانی‌مدت را تعریف کردند. بر این اساس، حزب‌الله لبنان هنوز پس از 9 ماه همچنان توانایی حملات سنگین را دارد و حملات به‌روزتر، پرتوان و پر‌حجم‌تر انجام می‌دهد.

​​​​​​​خبرنگار: حمید اسدی

نظر شما