شناسهٔ خبر: 67160234 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

قطار، گزینه‌ای مقرون به صرفه و راحت برای سفر

صاحب‌خبر -

سفر رفتن برای دستیابی به آرامش روانی، تقویت مهارت‌های ارتباطی، فرار از روال زندگی روزمره، کسب تجربیات جدید و بسیاری موارد دیگر یک ضرورت در زندگی هر انسان است. وقتی صحبت از سفر با خانواده به میان می‌آید، انتخاب وسیله حمل‌ونقل مناسب بسیار مهم می‌شود. قطارها به دلیل مزایای مختلفی مانند امنیت بالا، حفظ حریم خصوصی، ظرفیت بار زیاد، مقرون‌به‌صرفه بودن و غیره به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای سفرهای خانوادگی مطرح شده‌اند. در این مقاله به فواید سفر با قطار خواهیم پرداخت.

قطار، گزینه‌ای مقرون به صرفه و راحت برای سفر

۱. محدودیت بار و چمدان ندارند

در سفرهای خانوادگی اغلب ممکن است مجبور به حمل مقدار قابل‌توجهی چمدان و وسایل باشید. قطارها با فراهم‌کردن فضای کافی برای حمل‌ونقل محموله‌های بزرگ، این چالش را برطرف می‌کنند. در سفر با قطار مثل سفر با هواپیما دیگر چالش محدودیت بار نخواهید داشت.

۲. امکان حمل‌ونقل خودرو

برخی از قطارهای مسافربری امکان حمل خودرو در روزهای خاص را ارائه می‌دهند. با این کار خانواده‌ها دیگر بدون خستگی رانندگی و ترس از تصادف می‌توانند با قطار سفر کنند و در مقصد خود با وسیله نقلیه خود به راحتی به گشت‌وگذار بپردازند.

۳. امکان رزرو کوپه دربست

با سفر با قطار خانواده‌ها این امکان را پیدا می‌کنند که در تمام طول سفر فضای خصوصی خود را داشته باشند. با خرید بلیط قطار فوری می‌توانید کوپه دربست رزرو کنید تا از حفظ حریم خصوصی خود و راحتی بیشتر لذت ببرید. توجه به این نکته ضروری است که هنگام رزرو بلیط از قبل یا در روزهای عادی، مسافران باید درخواست کوپه دربست کنند.

۴. امنیت بیشتر و حفظ حریم خصوصی

قطارها حس امنیت و حریم خصوصی بیشتری را ایجاد می‌کنند و سفر را به اقامت در یک هتل سیار شبیه‌سازی می‌کنند. مسافران می‌توانند در یک محیط امن استراحت کنند و بخوابند، از تخت‌های راحت لذت ببرند، پشت میزها یا رستوران‌های سیار غذا بخورند، در راهروهای قطار قدم بزنند و حتی دوستان جدیدی پیدا کنند. علاوه بر این، گزینه‌های سرگرمی داخلی مانند فیلم و موسیقی تجربه لذت‌بخشی برای شما ایجاد می‌کند. برخی از قطارهای لوکس حتی امکانات سرگرمی دیگری مانند موسیقی زنده و کنسول‌های بازی را نیز ارائه می‌کنند و اطمینان می‌دهند که مسافران در طول سفر سرگرم خواهند بود.

۵. سفری امن در شرایط جوی نامساعد

سفرهای خانوادگی اغلب در تعطیلات و مناسبت‌های خاص برنامه‌ریزی می‌شوند و هرگونه لغو یا تأخیر می‌تواند کل برنامه سفر را مختل کند. برخلاف پروازهایی که به دلیل شرایط آب‌وهوایی نامساعد کنسل می‌شوند یا تأخیر می‌خورند و یا سفرهای جاده‌ای که به دلیل استرس ناشی از رانندگی در جاده‌های یخ‌زده لغو می‌شوند، قطارها در هر شرایطی ایمن و راحت هستند. صرف‌نظر از آب‌وهوا، قطارها طبق برنامه خود فعالیت می‌کنند. در سفر با قطار دیگر لازم نیست نگران هر گونه مشکل مربوط به آب‌وهوا باشید.

۶. دوری از ترافیک و خستگی

ازدحام ترافیک و خطر تصادف از مسائل رایج در سفرهای جاده‌ای است. مسئولیت رانندگی معمولاً بر عهده یکی از اعضای خانواده است که منجر به خستگی و افزایش احتمال تصادف می‌شود، به‌ویژه در مسافت‌های طولانی. از سوی دیگر، سفر ریلی، تصادفات و تلفات جاده‌ای کمتری را به همراه دارد و به همین دلیل است که سفر با قطار، سفری امن و راحت در برای مسافت‌های کوتاه و طولانی است.

۷. هزینه کمتر بلیط

بلیط قطار به نسبت بلیط هواپیما هزینه کمتری دارد، در نتیجه سفر با قطار باوجوداینکه طولانی‌تر از سفر با هواپیما است، اما ارزان‌تر و اقتصادی‌تر است. خانواده‌هایی که به دنبال سفری ارزان به مقصد موردنظر خود هستند، بهتر است قطار با به‌عنوان روش حمل‌ونقل خود انتخاب کنند.

اینها تنها تعدادی از مزایای سفر با قطار برای سفرهای خانوادگی است. اگر با قطارهای مجلل و مجهز سفر کنید، می‌توانید حتی در سفرهای طولانی که از شمال به جنوب و شرق تا غرب کشور را در برمی‌گیرد، تجربه لذت‌بخشی داشته باشید. این مزایا را هنگام برنامه‌ریزی سفر بعدی خود در نظر بگیرید.

قطار، گزینه‌ای مقرون به صرفه و راحت برای سفر

انواع قطارهای ایرانی

در حال حاضر انواع قطارهای ایرانی توسط شرکت‌های ریلی مختلف از جمله رجا، بن ریل، ریل ترابر صبا، فدک، مهتاب سیر جم، جوپار و غیره اداره می‌شوند. معروف‌ترین قطارهای ایرانی به شرح زیر است:

قطار فدک پنج‌ستاره مثل قطار زندگی

قطار پنج‌ستاره نورالرضا

قطار پنج‌ستاره غدیر

قطار سریع‌السیر پردیس

قطار سیمرغ

کدام قطارها را انتخاب کنیم؟

با افزایش علاقه به سفرهای ریلی، ناوگان قطارهای ایران از نظر کمی و کیفی در حال گسترش است. ناوگان ریلی کشور، با گزینه‌هایی از قطارهای لوکس و درجه‌یک تا قطارهای اقتصادی‌تر، همه با قیمت‌های مناسب سفرهای خاطره‌انگیزی برای مسافران به ارمغان می‌آورد. به‌طورکلی قطارهای ناوگان ریلی ایران را می‌توان به دو نوع کوپه‌ای و اتوبوسی طبقه‌بندی کرد.

خرید بلیط قطارهای کوپه‌ای

قطارهای کوپه‌ای، دارای کوپه‌هایی 4 یا 6 تخته هستند که تنها 4 یا 6 مسافر را در هر کوپه خود جای می‌دهند. در این کوپه‌‌ها امکاناتی مانند صندلی تاشو، میز تاشو و مانیتور اختصاصی با رعایت حفظ حریم خصوصی وجود دارد. مسافران قطارهای کوپه‌ای می‌توانند صرفاً در کوپه خود یا در رستوران قطار غذا بخورند. قطارهای کوپه‌ای مخصوصاً برای سفرهای خانوادگی مناسب هستند، زیرا در مقایسه با قطار اتوبوسی امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند.

خرید بلیط قطارهای اتوبوسی

واگن‌های اتوبوسی دارای صندلی‌هایی هستند که به شیوه‌ای مشابه اتوبوس چیده شده‌اند و این صندلی‌ها را نمی‌توان به تخت تبدیل کرد. هر واگن این قطارها مجهز به سرویس بهداشتی ایرانی و خارجی و همچنین مانیتورهایی برای سرگرمی یا نمایش وضعیت قطار است. بسیاری از قطارهای اتوبوسی دستگاه‌ها پخش موزیک با هندزفری نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهند. خدمات پذیرایی این قطارها معمولاً به صورت میان‌وعده یا وعده‌های غذایی در رستوران قطار ارائه می‌شود.

مزایای خرید آنلاین بلیط قطار

با وجود این که امکان خرید بلیط قطار فوری از آژانس‌های مسافرتی یا باجه بلیط در ایستگاه‌های راه‌آهن وجود دارد، بسیاری از مردم به دلایل زیر رزرو آنلاین را ترجیح می‌دهند:

خرید سریع و راحت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه

فرایند استرداد بلیط آسان در صورت کنسلی

دسترسی به اطلاعات جامع قطار، از جمله نوع، رتبه‌بندی ستاره، امکانات و خدمات

قطار، گزینه‌ای مقرون به صرفه و راحت برای سفر

کلام آخر

در طول این مقاله، جنبه‌های مختلف سفر با قطار و مزایای سفرهای ریلی را موردبحث قرار داده‌ایم. همان‌طور که خواندید، سفر با قطار جذابیت و راحتی منحصربه‌فرد خود را ارائه می‌دهد که قطعاً ارزش تجربه‌کردن را دارد. بااین‌حال، توصیه می‌شود جهت کسب اطمینان بیشتر برای ازدست‌ندادن بلیط مناسب، بلیط‌ها را از قبل خریداری کنید، زیرا اگر خرید بلیط را به لحظه آخر موکول کنید، ممکن است بلیط مناسب به‌راحتی در دسترس نباشند.

نظر شما