شناسهٔ خبر: 67153108 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تعاملات بین الملل حوزه درمان در دولت سیزدهم از رکود خارج شد

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعاملات و همکاری های بین الملل در حوزه های آموزش، درمان و بهداشت که در سال‌های پیش از آن متوقف شده بود، در دولت سیزدهم احیا و از رکود خارج شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد حسین نیکنام در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: یکی از اقدامات شاخصی که در دولت سیزدهم انجام شد و مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شهید بود، بحث همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه در حوزه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، چند سالی در حالت رکود قرار گرفته بود.

وی افزود: در سال 2005 میلادی تفاهم‌نامه‌ای بین ایران، افغانستان، پاکستان و عراق و سازمان جهانی بهداشت امضا شد که تحت عنوان گروه 5 نام گرفت و طی آن همکاری‌هایی در چند سال بین این کشورها انجام شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم مجدداً این تعاملات قوت گرفت؛ یکی از مهم‌ترین کارهای زمین مانده در طی دولت قبل،  رکود فعالیت‌ها و تعاملات با همسایگان است و با تأکید وزیر بهداشت قرار شد که مجدداً فعالیت‌ها از سر گرفته شود و در همین راستا موفق شدیم که در دوره سیزدهم، 8 جلسه گروه 5 را در ایران میزبان باشیم و در دو جلسه اخیر این نشست‌ها، کشور تاجیکستان نیز به این جمع پیوست و گروه اکنون 6 عضو دارد و تحت عنوان گروه فایْو پلاس یا به اضافه 5 فعالیت می‌کند و احتمالا کشورهای دیگری نیز به این جمع اضافه شوند.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر همکاریهای مختلفی را در گروه 5 در حوزه سلامت داریم و با توجه به اینکه کشور ایران با کشورهای مذکور مرزهای طولانی داشته و دانشجویانی از این کشورها در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند و همچنین دانشگاه‌هایی مثل علوم پزشکی تهران در کربلا و سایر کشور‌ها شعبه دارند، ضروری است که این تعاملات و همکاری‌ها تقویت شود.

نیکنام خاطرنشان کرد: سلامت سیاست نمی‌شناسد و سلامت مردم به هر نحوی باید تأمین و ارتقا یابد،اما از زاویه همسایگی چنانچه بخواهیم این موضوع را بنگریم، هماهنگی، همراهی و ارتباط با همسایگان یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است چون شما نمی‌توانید بدون توجه به همسایگان خود در یک محدوده زندگی کنید و طبیعی است که وضعیت آنها بر شرایط شما اثر دارد و متقابلاً شرایط شما نیز بر آنها تأثیراتی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ما مرزهای طولانی و ترددهای زیادی با این کشورها داریم و بسیاری از بیماری‌هایی که در کشور پدید می‌آید، می‌توانند متأثر از بیماری‌هایی باشد که در منطقه وجود دارد، همانطور که در حال حاضر درصد بالایی از بیماری مالاریا در کشور ما وارداتی است و در مورد بیماری‌های وبا و سل نیز، همینگونه است. در حوزه ریشه‌کنی فلج اطفال حدود 28 سال است که کشور ما تلاش های خوبی را در این زمینه داشته، اما به دلیل وجود این بیماری در کشورهای همسایه همچنان کشور ما در معرض خطر بیماری فلج اطفال است.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت تصریح کرد: این موضوع دقیقاً مثل مسئله امنیت است که ما نمی‌توانیم صرفاً مرزها را نقطه شروع کارمان بدانیم و نیاز است که فراتر از مرزها حرکت کنیم تا بتوانیم حاشیه امن را ایجاد کنیم و اهمیت این موضوع در حوزه سلامت نیز به خوبی احساس شده و نیازمند توجه است.

انتهای پیام/282

نظر شما