شناسهٔ خبر: 67150446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

روزهای پرکار سرپرست وزارت خارجه؛

پالس های معنادار از بنیان‌های قدرت ملی ایران/ اعتبار بین المللی جمهوری اسلامی اینگونه قابل درک است

پس از واقعه شهادت "شهدای خدمت" شاهد عیان شدن جلوه هایی عینی از قدرت کشورمان در حوزه سیاست خارجی و مراودات بین المللی ایران بوده ایم. موضوعی که تا حد زیادی مرهون خون شهدای مذکور و به ویژه شهید جمهور آیت الله رئیسی و البته وزیر خارجه فقید کشورمان حسین امیر عبداللهیان بوده است.

صاحب‌خبر - گروه بین الملل جهان نيوز: مدت زمان زیادی از واقعه شهادت رئیس جمهور فقید کشورمان آیت الله رئیسی و هیات همراه در جریان یک سانحه هوایی در جنگل های ارسباران استان آذربایجان شرقی نمی گذرد. رویدادی که کام مردم کشورمان را تلخ کرد و البته که تشییع میلیونی شهدای مذکور در شهرهای مختلف کشورمان نیز صحنه هایی به یاد ماندنی از قدرشناسی مردم از این شهدا را به نمایش گذاشت. با این حال، یکی از نکات قابل تامل پس از واقعه شهادت شهدای خدمت، اثبات بنیان های قوی و مستحکم جریان و سازوکارهای حکمرانی در کشورمان بوده است.

در این راستا، مقام معظم رهبری در همان نخستین ساعات انتشار خبر وقوع یک حادثه سخت برای هلی کوپتر حامل رئیس جمهور و هیات همراه در استان آذربایجان شرقی، تاکید فرمودند که در امور جاری کشور و همچنین امنیت ملی هیچ خللی وارد نخواهد شد. رویدادی که به عینه رخ داد و دیدیم که بسیاری از رهبران خارجی نیز بر این امر صحه گذاشتند و آن را نمودی از تقویت بنیان های قدرت ملی ایران ارزیابی کردند. در این راستا، عرصه و حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی بین المللی کشورمان نیز نمودهایی عینی از قدرت ملی ایران را پس از واقعه شهادت شهدای خدمت به نمایش گذاشته است.

از این رو، به طور خاص به 3 جلوه و نمود از این معادله می توان اشاره کرد.

یک: ادامه یافتن پُرقدرت دستورکارهای ایران در عرصه سیاست خارجی
پس از شهادت شهید امیر عبداللهیان وزیر خارجه فقید کشورمان، شاهد بوده ایم که علی باقری کنی معاون وزیر خارجه سابق کشورمان به عنوان سرپرست، تصدی وزارتخانه مذکور را برعهده گرفته است. در این راستا، وی سفرهای زیادی را به کشورهای منطقه و فرامنطقه در راستای پیگیری دستورکارهای کشور در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی بین المللی در دستورکار داشته است.

معادله ای که نشان می دهد چه دولت و چه وزارت خارجه، با خلل و توقفی جدی در فعالیت های خود در پِی شهادت شهدای خدمت رو به رو نبوده اند و راهِ این شهدا را با قدرت ادامه داده اند. به طور خاص سفر اخیر سرپرست وزات خارجه کشورمان به روسیه و شرکت در اولین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان بریکس پس از عضویت کامل کشورمان در این سازمان بین المللی، جلوه های عینی از کسب دستاوردهای مختلف را برای کشورمان به همراه داشته و همانطور که علی باقری در موضع گیری گفته است، حضور ایران در این نشست به نوعی ثمر دادنِ تلاش های شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان در زمینه تقویت قدرت کشورمان در حوزه دیپلماسی بین‌المللی بایستی ارزیابی شود.

اینکه می بینیم در حوزه سیاست خارجی، سرپرست وزارت خارجه کشورمان با همان کیفیتی که شهید امیرعبداللهیان به فعالیت مشغول بود، اقدام به کنشگری می کند بسیار ارزشمند و البته معنادار است.

دو: اقبالِ دنیا به توسعه پیوندها با ایران
یکی دیگر از نکات قابل تامل پس از واقعه شهادت شهدای خدمت در کشورمان این است که در حوزه سیاست خارجی شاهد هستیم که کشورهای مختلف جهان نیز همچنان اقابل قابل توجهی را به توسعه پیوندها با ایران نشان می دهند و کاری به اینکه وزارت خارجه کشورمان اکنون سرپرست دارد و یا کشورمان در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید و تغییر و تحول دولت است، ندارند.

این مساله بسیار ارزشمند و معنادار است. این موضوع در نوع خود حاکی از جایگاه و اهمیت قابل توجه قانون اساسی و سازکارهای حکمرانی و همچنین رهبری مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است و نشان می دهد که گفتمان حکمرانی در ایران به ویژه از منظر بین المللی، به مثابه یک گفتمان ریشه دار و قوی نگریسته می شود.

سه: تداوم یادگارهای شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان در حوزه سیاست خارجی ایران
در نهایت باید گفت که موضع گیری ها و تحرکات اخیر دستگاه سیاست خارجی و سرپرشت وزات خارجه کشورمان در حوزه بین المللی، تا حد زیادی تداوم روندها و ابتکارهایی است که شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان در عرصه سیاست خارجی کشورمان از خود به جا گذاشتند. توسعه قالب توجه پیوندها و روابط با کشورهای همسایه و مناطق نوظهور در عرصه بین المللی و همچنین عضویت در نهادهای بین المللی جدید در دنیا نظیر سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس، همه و همه جلوه های عینی از تلاش های شهدای مذکور در حوزه سیاست خارجی بودند که اکنون نیز با قدرت از سوی مسوولان و فعالان عرصه سیاست خارجی کشورمان دنبال می شوند و قطعا برای کشورمان دستاوردساز خواهند بود.

نمونه عینی این مساله نیز همانطور که پیشتر ذکر شد حضور علی باقری کنی به عنوان سرپرست وزارت خارجه در نخستین نشست وزاری خارجه کشورهای عضو بریکس پس از عضویت ایران در این سازمان در روسیه بوده است.

نظر شما