شناسهٔ خبر: 67150320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بیژن عبدالکریمی: هیچ کدام از کاندیداها برنامه مشخصی ندارند/ در کشور واقعیتی به نام حزب وجود ندارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری مانند هم هستند و سر و ته همه یک کرباسن، هیچ کدام برنامه مشخص ندارد.

به گزارش شفقنا از جماران، آقای بیژن عبدالکریمی در نشست «دولت چهاردهم» با محوریت موضوعات سیاست، تحزب، مشارکت و سرمایه اجتماعی در محل خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از پاشنه آشیل‌های جامعه ما جنبه ضد فلسفه بودن روشنفکران است.جامعه شناسی بدون فلسله، آمار گرفتن است. تمام بنیانگذاران علوم اجتماعی فیلسوف بوده‌اند.

وی افزود: حل مسائل را اگر در سطح عمل جستجو کنیم، اسیر سیاست زدگی می‌شویم. در ریاضی اینکه عدد چیست، دیگر ریاضی نیست بلکه فلسفه است، اینکه تاریخ چیست دیگر امر تاریخی نیست و سیاست چیست یک امر سیاسی نیست.

این استاد فلسفه گفت: ما اسیر عمل زدگی هستیم، انقلاب کبیر فرانسه از دو تا سه قرن پشتوانه نظری داشته است، اما در مورد انقلاب ما تنها یک کتاب ولایت فقیه نوشته شده است و می‌خواستیم بر اساس آن حکومت تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: هیچ علل مشخص و اهدافی نبود. در جمهوری اسلامی « میزان رأی ملت است» و از طرفی دیگر «اکثرهم لا یعقلون و اکثرهم لایفقهون» وجود دارد و این یک تناقض است. هیچ مانیفستی وجود نداشت، نه حوزه‌های علمیه داشتند و نه نیروهای انقلاب داشتند.

وی عنوان کرد: سال ۵٧ انقلاب شکل گرفت و بعدش رأی گیری آری یا نه برگزار کردیم که ٩٨ درصد نمی‌دانستیم به چی رای می‌دهیم و بعد از آن همگی گفتیم عجب اشتباهی کردیم. این‌ها حاصل ابهام در اندیشه است.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: این ابهام در اندیشه امروز جامعه ما را فلج کرده است.  ابهام در اندیشه، آشفتگی در عمل را به دنبال دارد. انقلاب ما یک انقلاب توده‌ای بود به این معنی که فاقد تئوری بود.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر در جامعه ما طبقات به شکل کلاسیک نداریم. چون طبقه اجتماعی به مفهوم کلاسیک نداریم حزب به معنایی که در غرب وجود دارد، نداریم. بنابراین حزب در جامعه ما بازی است. در غرب حزب کارگر نماینده طبقه کارگر است. چنین ساختار اجتماعی در کشور ما وجود ندارد. حزب در کشور ما شوخی است.

وی گفت: در کشور واقعیتی به نام حزب وجود ندارد، یک حزب در کشور داریم که آن حزب الله است. چرا که ایدئولوژی دارد، رهبر دارد، امکانات دارد، صدا و سیما دارد، بقیه احزاب تعداد افرادی هستند که دور هم جمع می‌شوند.

این استاد فلسفه عنوان کرد: در واقعیت در جامعه ما حزبی وجود ندارد که مردم معترض را هدایت کند. جامعه ما جامعه فله‌ای است. جامعه رها و شکل نیافته است، در چنین فضایی افسار جامعه بدست بیگانگان خواهد افتاد و این بشدت امنیت سیاسی جمهوری اسلامی و امنیت ملی را تهدید می‌کند. برای این امر باید اندیشه شود.

عبدالکریمی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اظهار کرد: کاندیداهای ما تفاوت روانشناختی دارند، من نمی‌دانم به کدام برنامه‌ باید رای بدم. مانند هم هستند و سر و ته همه یک کرباسن، هیچ کدام برنامه مشخص ندارد.

وی گفت: متاسفانه حاکمیت سیاسی به این بلوغ نرسیده که باید تشکل‌هایی را ایجاد کند که توده‌های فله را سامان دهند تا در بحران‌ها توده‌ها نقش آفرینی کنند.

انش‌یار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران عنوان کرد: به همین جهت حاکمیت دائما ترس دارد و این ترس به حق است. چرا نگران آن است که نیروهای بیایند و انقلاب را از بین می‌برند.اما توجه ندارد که اگر این توده‌ها در تشکلی سامان‌دهی شوند، دیگر اپوزیسیون خارج از کشور وجود نخواهد داشت، سی ان ان، بی بی سی و ایران اینترنشنال دیگر افسار توده‌ها را نخواهد گرفت.

عبدالکریمی ادامه داد: متاسفانه پس از چهل سال بلوغ سیاسی در کشور و گفتمان انقلاب هنوز شکل نگرفته است و با تمام مسایل پلیسی و امنیتی برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: البته این واقعیت را روشنفکران و مردم باید قبول کنند، که نظام سلطه اجازه نخواهد داد ما آزادانه کاری کنیم. نظام سلطه شرایط ما و تصمیم گیری ما را پیچیده می‌کند.

دانش‌یار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران گفت: این مسأله جدی است که موساد و آمریکا در کشور جاسوس و نفوذی دارند. اما گفتمان انقلاب باید توجه کند که جاسوس در پوششی چفیه بر گردن و انگشتر عقیق بر دست خواهد آمد.

عبدالکریمی با تاکید بر لزوم سامان دهی توده‌ها عنمان کرد: ما نیازمند رهبری تمدنی هستیم نه صرفا رهبری سیاسی، باید به جامعه کمک کنیم، باید توده ها سامان‌دهی شوند تا امر ملی مورد محافظت و مراقبت قرار گیرد.

نظر شما