شناسهٔ خبر: 67149272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

السنوار، نبرد غزه را به واقعه کربلا تشبیه کرد

صاحب‌خبر -
السنوار، نبرد غزه را به واقعه کربلا تشبیه کرد
خبرگزاری آریا - رهبر حماس در غزه، نبرد کنونی در باریکه غزه را به نبرد امام حسین(ع) در کربلای معلی در قرن هفتم هجری و شهادت ایشان تشبیه و خاطرنشان کرده است «باید در همان مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم، یا بگذار کربلای جدیدی باشد».
بنابر این گزارش، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز سه‌شنبه (دیروز) مدعی افشای محتوای نامه‌ها و پیامهای رهبر جنبش حماس در غزه یحیی السنوار طی چند ماه اخیر به میانجیگرها و اعضای دفتر سیاسی این جنبش در خارج از کشور شد.
به ادعای این روزنامه، السنوار در جدیدترین نامه به مقامات مسؤول حماس حاضر در مذاکرات با مقامات مسوؤل قطری و مصری در خصوص توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در اشاره به فشار علیه اسرائیل اعلام کرد: «ما اسرائیلی‌ها را در هر جایی که ‌می‌خواهیم، داریم».
بر اساس این گزارش که ترجمه عربی آن در خبرگزاری فلسطینی سما نیز منتشر شد، السنوار طی ده‌ها نامه‌ای که به میانجیگران و مقامات حماس فرستاده، تاکید کرده که اسرائیل در وضعیت بهتری از مقاومت نیست و «چیزهای زیادی برای از دست دادن در این جنگ دارد».
به نوشته این روزنامه آمریکایی السنوار در عین حال در نامه‌هایش از آمادگی‌اش «برای مرگ در میدان نبرد» می‌نویسد و در نامه جدید خود نبرد کنونی در غزه را به نبرد امام حسین (ع) در کربلای معلی در قرن هفتم هجری و شهادت ایشان تشبیه می‌کند و می‌نویسد: «باید در همان مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم .یا بگذار کربلای جدیدی باشد».
وی در یکی از این نامه‌ها که برای رهبران حماس در دوحه ارسال کرده، به موضوع تلفات غیرنظامیان در درگیری‌ها در کشورهایی مانند الجزایر اشاره می‌کند که صدها هزار نفر در جنگ برای استقلال از فرانسه شهید شدند و می‌نویسد: «این فداکاری‌ها برای پیروزی لازم است».
این رهبر حماس سپس به بُعد دیگری از عواقب قتل‌عام‌های اسرائیل در نوار غزه اشاره می‌کند و می‌نویسد که « تعداد زیاد تلفات غیرنظامی، فشار جهانی علیه اسرائیل را به همراه خواهد داشت».
السنوار در نامه‌ای دیگر به تاریخ 11 آوریل گذشته برای رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه پس از شهادت فرزندانش در بمباران اسرائیل نوشت: «شهادت آنها و دیگر فلسطینی‌ها، جان تازه‌ای در رگ‌های این ملت می‌دمد و آن را به سوی سطح بالاتری از شکوه و افتخار سوق می‌دهد».
به نوشته وال استریت ژورنال، هدف نهایی السنوار دستیابی به آتش بس دائمی است که به حماس اجازه می‌دهد با ایستادگی و پایدار در برابر اسرائیل و هدایت آرمان ملی فلسطین، پیروزی تاریخی خود را اعلام کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، حتی بدون آتش بس دائمی، السنوار بر این باور است که نتانیاهو «گزینه‌های کمی دارد که اشغال غزه و تداوم جنگ با حماس برای چندین ماه یا چندین سال دیگر» است. گزینه‌هایی که نتیجه آنها را این رهبر حماس شش سال پیش آن را پیش‌بینی کرده بود. وی در سال 2018 در مصاحبه با یک خبرنگار ایتالیایی گفته بود: «برای نتانیاهو، این پیروزی بدتر از شکست خواهد بود».
به گفته منابع عربی، السنوار از زمان ترور رهبر حماس صالح العاروری در دوم ژانویه، «شیوه ارتباطی» خود با سران دیگر حماس را تغییر داده؛ از نام مستعار استفاده می‌کند، نامه‌ها و یادداشت‌هایش را تنها از طریق چند دستیار مورد اعتماد و به صورت رمزی ارسال می‌کند و پیام‌های خود به میانجیگران را به دو طریق صوتی و مکتوب ارسال می‌کند.
با تسریع تلاش‌های میانجی‌گران عرب برای آتش‌بس در فوریه گذشته و جلوگیری از عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در رفح، السنوار در نامه‌ای از همرزمانش در رهبری سیاسی حماس خواست که «امتیاز ندهند و در عوض بر پایان دائمی جنگ فشار بیاورند».
به ادعای وال‌ستریت وی خطاب به رهبران حماس در دوحه اطمینان می‌دهد که شاخه نظامی برای حمله اسرائیل به رفح آماده است و سربازان اسرائیلی «در رفح تفریح نخواهند کرد».

نظر شما