شناسهٔ خبر: 67148232 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

تشدید تحریم‌های تراشه‌های نیمه‌هادی به روسیه

آمریکا در پی تشدید تحریم‌های فروش تراشه‌های نیمه‌هادی و سایر کالاهای فناوری مورد استفاده در سلاح به روسیه است.

صاحب‌خبر -

 دولت ایالات متحده قصد دارد از امروز (۲۳ خرداد) تحریم‌های گسترده‌تری را بر فروش تراشه‌های نیمه‌هادی و سایر کالاها به روسیه اعمال کند. این تحریم‌ها واسطان و فروشندگان شخص ثالث را در چین هدف قرار می‌دهند. این اقدامات بخشی از فشار گسترده دولت بایدن برای پاسخ به تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب و خنثی کردن تلاش‌های جنگی این کشور علیه اوکراین است.

 به گزارش «فن‌زی»، رویترز اعلام کرده که دولت بر آن است تا کنترل‌های صادراتی موجود را گسترش دهد تا نه صادرات تمام کالاهای آمریکایی را به روسیه محدود کند. در نتیجه این اقدام، نه تنها صادرات کالاهایی که در آمریکا ساخته می‌شوند محدود خواهند شد، بلکه تمام برندهای امریکایی که در کشورهای دیگر نیز ساخته شده‌اند ذیل محدودیت‌های صادراتی قرار خواهند گرفت. در نتیجه، صادرات کالاهای امریکایی از هنگ‌کنگ به مسکو محدود خواهند شد.

 جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدید را علیه روسیه اعلام خواهد کرد. این خبر در حالی منتشر شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اوایل روز چهارشنبه برای شرکت در نشستی در جنوب ایتالیا با رهبران دیگر دموکراسی‌های گروه هفت آماده شد. بر اساس گزارش‌ها، یکی از اولویت‌های اصلی رهبران گروه 7 افزایش حمایت از اوکراین و خلع سلاح ماشین جنگی روسیه است.

 مقامات ایالات متحده به شدت نگران تجارت روبه‌رشد چین با روسیه هستند. به نظر می‌رسد چینی‌ها از این طریق به مسکو اجازه می‌دهند ارتش خود را مسلح کنند. دو منبع آگاه گفتند که صادرات ماشین‌ابزار و سایر تجهیزات تولیدی از چین و سایر کشورها به روسیه کمک می‌کند تا سلاح‌هایی را که قبلاً وارد می‌کرد، اکنون بتواند تولید کند. کارشناسان استدلال می‌کنند با توجه به اینکه مسکو اکنون کل اقتصاد خود را بر جنگ متمرکز کرده، باید تغییراتی در صادرات کالاهای امریکایی به این کشور اعمال شود.

 دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصاد بین‌الملل، هفته گذشته به مرکز امنیت جدید آمریکا گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، قرار است با رهبران گروه ۷ دیدار کند تا از وضعیت وخیم نیروهای اوکراینی در نبرد علیه روسیه بگوید. واشنگتن همچنین آماده است تحریم‌های جدید قابل توجهی را علیه مؤسسات مالی و غیربانکی را که تأمین‌کننده فناوری ارتش روسیه هستند، اعلام کند.

 

نظر شما