شناسهٔ خبر: 67143807 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پایان دادن به «جنگ بی‌برنده» در غزه/ گزارش روزنامه لوموند

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- روزنامه لوموند در مطلبی درباره جنگ اسرائیل در غزه، بمباران مرگبار هفته گذشته یک مدرسه سازمان ملل را نشان‌دهنده تصویر وحشتناکی از بن‌بست سیاسی و نظامی جنگ عنوان کرد که به هیچ یک از بازیگران جنگ رحم نخواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از روزنامه فرانسوی لوموند؛ چند روز پیش جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده نقشه راهی ارائه داد- که می‌تواند موجب خروج طرفین از جنگی شود که هشت ماه پیش حماس با حمله به اسرائیلی‌ها آغاز کرد. صحبت‌های بایدن البته اشاراتی به چیزهایی واضح و بدیهی بود. او گفت: «زمان آن رسیده که جنگ تمام شود و فردای جنگ را هم ببینیم». با این حال، ده‌دوازده روز از آن صحبت‌ها می‌گذرد، بدون این که خصومت‌ها تمام شده باشند. حتی برعکس؛ یک هفته بعد از صحبت‌های بایدن ابتذال وحشتناک جنگ را با بمباران مرگبار مدرسه سازمان ملل که برای اسکان آوارگان مورد استفاده قرار گرفته بود، به چشم دیدیم- که ارتش اسرائیل به ظن استفاده از آن به عنوان پایگاه حماس- که می‌تواند به منزله صدور مجوز کشتار باشد- با خاک یکسان کرد.

دیپلمات‌های آمریکایی تقصیر این اتفاقات را به گردن رهبری حماس انداختند که عملا از پاسخگویی به درخواست‌های آتش‌بس اجتناب می‌کند. در ادامه در حالی که واشنگتن به سبک‌وسیاقی کنجکاوی‌برانگیز نقشه راهی را که ارائه می‌داد به عنوان پیشنهاد اسرائیل مطرح کرد، واکنش اولیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اما دیگر تا این حد درگیر کننده نبود. او طرح ارائه‌شده را ناقص ارزیابی کرد و دوباره تاکید و تصریح کرد که جنگ را تا رسیدن به اهداف خود- از جمله نابودی کامل توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس- ادامه خواهد داد. متحدان راست افراطی نتانیاهو هم تهدیدش کردند که در صورت پاسخ مثبت به پیشنهاد بایدن، ائتلافی را که او را به قدرت رسانده، از بین خواهند برد.

این تعلل توجیه‌ناپذیر نشان‌دهنده یک بن‌بست آشکار سیاسی، نظامی و استراتژیک است که به هیچ یک از قهرمانان فیلم رحم نمی‌کند. در حالی که ارتش اسرائیل به طور قابل‌توجهی توانمندی‌های حماس را تضعیف کرده و به قول بایدن کاری کرده که دیگر قادر به اجرای یک 7 اکتبر دیگر نیست، ولی با این حال اسراییلی‌ها نتوانسته‌اند به قول غیرواقعی خود مبنی بر محو کردن این جنبش از روی نقشه عمل کنند، بلکه بدتر، با کشتار و قتل عامی که راه انداخته‌اند، انزوای خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

این‌ها یعنی جنگ اسرائیل در غزه برنده‌ای نخواهد داشت. در حقیقت، خیلی وقت است که دیگر این جنگ معنی و منطق خود را از دست داده است. این یعنی هر کس با هر قدرتی باید تلاش‌اش را بکند تا این جنگ حتی یک هفته دیگر هم ادامه نداشته باشد.

متن کامل خبر را اینجا بخوانید

 

نظر شما