شناسهٔ خبر: 67143777 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

خواننده‌های امروزی روضه می‌خوانند!

یک خواننده درباره وضعیت کنونی موسیقی کشور می‌گوید: «چند سال است روضه وارد موسیقی ما شده است. این‌هایی که می‌خوانند آواز نیست، روضه است.»

صاحب‌خبر -

نشست خبری کنسرت ارکستر «چکاوک» با حضور رضا شایسته (رهبر ارکستر) و محمدرضا تنها (خواننده) روز گذشته ۲۰ خرداد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست، شایسته طی سخنانی گفت: واقعا خسته شده‌ام. بعد از ۲۵ سال، کار کردن بدون هیچ حمایتی بسیار سخت است. همین الان بنیاد رودکی در اداره دو ارکستر سمفونیک و ملی ناتوان است و می‌خواهند این دو ارکستر را یکی کنند، آن وقت چه انتظاری از ارکستر بخش خصوصی می‌رود؟ ارکستری که به زعم برخی از اهالی موسیقی حرف‌هایی برای گفتن دارد.

او ادامه داد: بنیاد رودکی می‌تواند در حداقل‌هایی مانند هزینه سالن، اجاره پیانو و ... به گروه‌هایی مثل ما کمک کند. ارکستر «چکاوک» یک ارکستر ملی است. زمانی موسیقی ما موفق می‌شود که فقط یک ارکستر ملی نداشته باشیم و ارکستر‌های مختلف در این حوزه فعالیت کنند.

این هنرمند همچنین در انتقاد به نحوه صادر کردن مجوز برای رپرتوار کنسرت‌ها گفت: چرا آهنگ‌های ما را به نام خواننده‌ها می‌شناسند؟ این امر موجب می‌شود که وقتی می‌خواهیم برای رپرتوار کنسرت‌ها مجوز بگیریم، ایراد می‌گیرند که خواننده اثر زن و یا لس‌آنجلسی است اگرچه که یک اثر موسیقی متعلق به آهنگساز است؛ نه خواننده! نمی‌توانیم یک آهنگ را به نام خواننده تمام کنیم. این تنگ نظری‌ها موجب محدود شدن انتخاب گروه‌هایی مثل ما می‌شود که آثار قدیمی را اجرا می‌کنیم.

او درباره خواننده‌های کنونی موسیقی ایرانی نیز بیان کرد: امروزه تعداد خواننده‌هایی که بتوانند در موسیقی سنتی پیشه داشته باشند، خیلی کم است و بیشتر از دو سه نفر نداریم که آن‌ها هم تلفیقی می‌خوانند، البته که اگر این کار را نکنند مخاطبان آن‌ها ریزش می‌کند. بعد از انقلاب اسلامی سبک‌های موسیقی محدود شدند که این امر موجب محدود شدن سلیقه موسیقی مردم شد. ایرج‌ها و گلپا‌ها را نادیده گرفتند، گرچه که آن‌ها به موسیقی خدمت کردند، درحقیقت آواز را اکبر گلپایگانی به مردم شناساند. زمانی وقتی گلپا می‌خواند، خیابان‌های تهران به خاطر او خلوت می‌شد. اشعار گلپا عارفانه بود. یک شعر سیاسی از او نداریم، اما او سال‌ها منزوی شد. همین اتفاقات در نهایت موجب شد که امروز خواننده واقعی موسیقی ایرانی نداریم.

شایسته درباره برگزاری کنسرت در شرایط کنونی هم عنوان کرد: کنسرت گذاشتن در حوزه موسیقی ایرانی خیلی سخت است؛ اسپانسر‌های موسیقی جز از چند خواننده حمایت نمی‌کنند؛ چون می‌دانند کنسرت این افراد فروش خواهد داشت.

او درباره افزایش قیمت اجاره تالار وحدت برای برگزاری کنسرت هم گفت: قیمت اجاره سالن ۴۰ درصد و سقف بلیت فروشی ما ۱۰۰ هزار تومان بالا رفته است! البته که قیمت همه چیز بالا رفته است. به طور کلی برگزاری کنسرت برای ما صرف اقتصادی ندارد و اگر هم کاری می‌کنیم به خاطر عشق خودمان به موسیقی است.

با موسیقی قهرم!

محمدرضا تنها نیز گفت: من خودم با موسیقی قهرم؛ اکنون هم، چون چند ماه گذشته آقای گلپا فوت شد قصد به برگزاری کنسرت کردم. البته دوست داشتم در زمان حیات استاد به او ادای دین کنم.

او ادامه داد: طی چند سال گذشته موسیقی تک‌محصولی شده است؛ ما نیز به خاطر احترامی که برای استاد خود قائل بودیم به پای آن‌ها سوختیم و البته این سوختن را دوست داشتیم. این موسیقی راه به جایی نمی‌برد. بزرگان ما همه فوت شده‌اند. ما نیز همانند استادان خود به گوشه‌ای رفتیم و شاید در حد بخور نمیر تدریس کنیم.

در کنسرت پیش روی ارکستر «چکاوک» آثاری از اسدالله ملک، علی تجویدی، جهانبخش پازوکی، محمد حیدری و فضل‌الله توکل اجرا خواهد شد.

این کنسرت ۲۲ خرداد ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

نظر شما