شناسهٔ خبر: 67142755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

اسامه حمدان از رهبران حماس پاسخ می دهد

جزئیات پاسخ مقاومت فلسطین به طرح پیشنهادی آتش‌بس

به هیچ وجه نمی‌توان به رژیم اشغالگر اعتماد کرد و مقاومت با احتیاط رفتار می‌کند و به دفاع از حقوق مردم فلسطین تعهد دارد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) «اسامه حمدان» از رهبران ارشد حماس در گفتگو با المیادین اظهار داشت: سندی که درباره پیشنهاد مذکور به دست حماس رسیده درباره آتش بس در غزه صحبت می‌کند، اما توضیح نمی‌دهد که این آتش‌بس دائمی است. این در حالی است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره آتش بس دائمی صحبت کرده بود. بنابراین مقاومت اصلاحاتی را به این پیشنهاد اضافه کرد که مسئله آتش بس دائمی را در نظر می‌گیرد.

 

وی افزود: اصلاحات ارائه شده درباره این پیشنهاد مبتنی بر گفتگوی فلسطینی بین رهبری مقاومت در داخل و خارج است. گروه‌های مقاومت فلسطین روی سه نکته اساسی برای ارائه اصلاحات در این زمینه توافق کردند: اولین نکته مربوط به آن است که مقاومت توانایی ادامه جنگ در میدان را دارد و آنچه که در عملیات طوفان الاقصی محقق شد، تاکید می‌کند که مقاومت تنهاترین و مشروع‌ترین گزینه ملت فلسطین است.

 

حمدان ادامه داد: اما نکته دومِ مورد توافق همه گروه‌های مقاومت، لزوم برقراری آتش بس دائمی و کاهش درد و رنج ملت فلسطین است و مقاومت در هیچ شرایطی نمی‌تواند از حقوق مردم خود چشم پوشی کند. نکته سوم هم تاکید بر این موضوع است که مثبت بودن نظر مقاومت نباید اشتباه شود بازخوانی شود یا به منزله امتیاز دادن بیشتر به دشمن تلقی گردد. این موضع مقاومت، احترام به تلاش‌هایی است که میانجی‌ها انجام می‌دهندف اما ما همچنان به همه خواسته‌ها و حقوق خود پایبندیم.

 

وی تصریح کرد: مقاومت به همان موضع قبلی خود متعهد است، یعنی: آتش بس دائمی و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه. موضع ما برای آتش بس مثبت بوده و حماس تسلیم هیچ فشاری نمی‌شود.

 

این مسئول حماس درباره مواضع آمریکا در قبال جنگ غزه اظهار داشت: واشنگتن در تلاش برای فرصت دادن به رژیم صهیونیستی است و در هماهنگی کامل با این رژیم عمل می‌کند و اختلاف نظراتی که میان آنها وجود دارد صرفاً تاکتیکی است.

 

وی درباره قطعنامه آمریکا در شورای امنیت برای آتش بس غزه هم گفت: این قطعنامه دارای خلأ است، اما حماس از آن استقبال کرد، زیرا شامل آتش بس در نوار غزه و امدادرسانی به مردم و مذاکرات تبادل اسرا می‌شود.

 

اسامه حمدان درباره جنایت وحشیانه رژیم اشغالگر در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی سعی در ایجاد تصویری از پیروزی و دستاورد برای خود در النصیرات داشت اما 3 تن از اسیران صهیونیست کشته شدند. همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که عناصر آمریکایی در این عملیات مشارکت داشتند. توحش و نژادپرستی رژیم اشغالگر صهیونیستی به طور آشکار در جنایت شنیع آن در اردوگاه النصیرات فاش شد، جایی که صهیونیست‌ها برای آزادی 4 اسیر خود هزار فلسطینی را شهید و زخمی کردند.

 

این رهبر حماس درباره شکست‌های رژیم اشغالگر در جنگ غزه تاکید کرد: صحبت‌های رژیم صهیونیستی درباره روز بعد از جنگ توهمی است که این رژیم برای خود ساخته، اما از نظر مقاومت روز بعد از جنگ در غزه متعلق به فلسطینی‌هاست. اشغالگران در این جنگ به هیچ چیز نرسیدند؛ در حالی که طبق برآورده‌های ارائه شده به واشنگتن، صهیونیست‌ها می‌خواستند در طول 6 هفته به اهداف خود برسند اما اکنون بیش از 8 ماه از این جنگ گذشته است.

اسامه حمدان با تاکید بر اینکه باید در تعامل با هر پیشنهادی باید محتاطانه رفتار کرد گفت: به هیچ وجه نمی‌توان به رژیم اشغالگر اعتماد کرد و این رژیم در برابر آتش بس تسلیم نمی‌شود؛ مگر زمانی که احساس کند هیچ راهی برای تحقق پیروزی ندارد.

 

وی درباره وضعیت کرانه باختری و تشدید اوضاع در این منطقه همزمان با تجاوزات اشغالگران علیه غزه اظهار داشت: جنایت‌های وحشیانه‌ای که صهیونیست‌ها در کرانه باختری انجام می‌دهند یک حقیقت را روشن می‌کند و آن هم این است که آنچه رژیم اشغالگر را می‌ترساند، مقاومت است.

 

از طرف دیگر «جهاد طه» سخنگوی رسمی جنبش حماس در گفتگو با العربی جدید اعلام کرد: اصلاحات ارائه شده توسط این جنبش در پاسخ به پیشنهاد آتش بس در غزه و تبادل اسرا شامل تاکید بر آتش بس دائمی، عقب نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه، بازسازی نوار غزه و رسیدن به معامله جدی برای تبادل اسرا می‌شود. حماس امیدوار است این اصلاحات راهی برای رسیدگی به پیامدهای تجاوز دشمن علیه غزه و در خدمت منافع ملت فلسطین باشد.

سخنگوی حماس بر آمادگی این جنبش برای گفتگو درباره هرگونه جزئیات با میانجی‌ها از طریق مذاکراتی که در حال انجام است تاکید کرد.

 

عزت الرشق از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس نیز به نوبه خود در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: پاسخ حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین به پیشنهاد آتش بس با مسئولیت پذیری، جدیت و مثبت اندیشی انجام شد و در راستای خواسته‌های مردم و مقاومت است.

 

وی تاکید کرد که تلاش رسانه‌های صهیونیستی برای به چالش کشیدن پاسخ حماس به پیشنهاد آتش بس، در راستای تلاش صهیونیست‌ها برای فرار از تعهدات توافق است.

 

به گزارش تسنیم، عصر روز گذشته «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی پاسخ مقاومت به طرح پیشنهادی آتش‌بس را تحویل نخست وزیر قطر دادند.

 

جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کردند که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی در راس هیئتی از این دو جنبش پاسخ گروه‌های مقاومت به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس و مبادله اسرا را در دیدار با نخست وزیر قطر تحویل وی داده و آن را برای برادران مصری نیز ارسال کردند.

 

در این بیانیه آمده است که در پاسخ گروه‌های مقاومت منافع ملت فلسطین، ضرورت توقف کامل جنگ و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه در اولویت قرار گرفته است.

 

این بیانیه همچنین می‌افزاید که هیئت فلسطینی با تکیه بر احساس مسئولیت ملی، آمادگی خود را برای تعامل مثبت برای دستیابی به توافقی که به پایان این جنگ منجر شود، اعلام می‌کند.

 

انتهای پیام/ع.غ

نظر شما