شناسهٔ خبر: 67141392 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کشت گیاهان دارویی در ۳۰ روستای محروم مازندران

سپاه کربلا با اقدام جهادی و در راستای محرومیت‌زدایی، بستری برای آموزش، کاشت، نظارت، برداشت و در نهایت بازار فروش گیاهان دارویی در ۳۰ روستای کوهستانی و محروم مازندران آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، بسترهای مناسب و الگوسازی‌های درست و مردم‌پایه با اتکا بر جوانان مومن و انقلابی در مسیر تحقق شعار سال 1403 همچنان توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا در سطح مناطق محروم استان ادامه دارد. 

از سال 1395 تاکنون این کارگروه تمرکز خود را بر توانبخشی کشاورزان مناطق محروم سه هزار تنکابن، پشتکوه ساری و هزارجریب بهشهر گذاشته بود.

 اولویت کارها با فعالیت‌های تربیتی و دانش‌آموزی بوده و پس از آن در صورت مشارکت اهالی به حوزه عمرانی و کشت و ترویج گیاهان دارویی اختصاص می‎یابد.

به عنوان نمونه در یکی از روستاهای هدف مناطق کوهستانی بهشهر یک هزار و 500 متر زمین مرغوب با دسترسی مناسب به کاشت گیاهان دارویی اختصاص یافت و باتوجه به اینکه بازار فروش این گیاهان مشخص شده بود، کشاورز با رغبت به ادامه کار روی آورد.

در همین روستا که انواع گیاهان دارویی رشد می‌کند و با محیط سازگار است، مردم علاقمند به کار شدند و اکنون 17 نوع گیاه دارویی در 3 هکتار کشت می‌شود.

در همین رابطه اسماعیل صادق کیادهی؛ مسئول کارگروه پیشگیری، بهداشت و سلامت این قرارگاه در مازندران به خبرنگاران گفت: یک فعالیت الگویی و هدفمند را آغاز کردیم و در آن شاهد تلفیق تجربه و عمل بودیم و اکنون نیز در حال بسط دادن این کار ارزشمند در سایر روستاهای مناطق محروم استان‌ هستیم. 

وی با اعلام اینکه ایجاد مجموعه‌ای کارگاهی برای علاقه‌مندان به ویژه جوانان را در زمینه گیاهان دارویی به صورت هدفمند همراه با آموزش‌های میدانی و در نهایت بازار فروش آغاز کردیم، افزود: سیر صعودی این شیوه‌ کار برای الگوسازی جوانان مستعد در برخی از روستاهای مناطق محروم آغاز شده است و این فعالیت و بسترسازی در سایر روستاهای مناطق محروم انجام می‌شود.

با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی

مسئول کارگروه پیشگیری، بهداشت و سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی مازندران با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزش سم‌شناسی برای باغداران‌ و زارعان، گفت: این کلاس‌ها با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی استان در حال اجراست.

وی برنامه‌های ویژه این‌کارگروه را برای روستاهای مناطق بالادست استان که مستعد کشت‌های الگویی گیاهان دارویی هستند اعلام و بیان کرد: هدف این است تا محصولاتی که به دست می‌آید به صورت تضمینی به بازارهای فروش برسد.

محمدعلی امامی؛ مسئول‌کارگروه اشتغال و اقتصاد روستایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی مازندران نیز گفت: فعالیت‌هایی که عنوان شد با تجربه و عمل به دست آمد و اکنون در حال بسط‌ دادن این کار ارزشمند به سایر روستاهای مناطق محروم مازندران هستیم.

وی تصریح کرد: از جوانان مستعد و باانگیزه در طرح کشت گیاهان دارویی استفاده می‌کنیم و آنچه به دست می‌آید با توانمندی‌های فردی کشاورزان جوان و پیشرو در یک‌روستا با نظارت و پیگیری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا انجام می‌شود.

این مسئول اعلام کرد: کشت گیاهان دارویی اکنون در روستاهای مناطق محروم در روستاهای "پجیم" و "بیشه‌بنه" هزارجریب بهشهر و روستای "شیت" هزارجریب نکا آغاز شده است و در ادامه نیز این بسترسازی‌های میدانی در سایر روستاهای مناطق محروم استان‌ انجام خواهد شد. 

مسئول‌کارگروه اشتغال و اقتصاد روستایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی مازندران گفت: برگزاری کلاس‌های آموزش سم‌شناسی برای باغداران‌ و زارعان، ایجاد مجموعه‌ای از ‌گیاهان دارویی به صورت هدفمند با روش کاشت، نظارت بر روند کاشت، آموزش‌ها و ارزیابی داده‌های میدانی، برداشت و آموزش‌های لازم و در نهایت بازاررسانی این‌ محصول همگی با توانمندی‌های فردی کشاورزان جوان و پیشرو در یک‌روستا توسط این‌قرارگاه انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، نظر به اینکه 12 شهرستان استان مازندران در مناطق بالادست و کوهستانی قرار دارند، از هر شهرستان یک یا دو روستای هدف شناسایی شد و به 30 روستا رسید تا اقدامات محرومیت‌زدایی توسط سپاه کربلا انجام شود.


انتهای پیام/

نظر شما