شناسهٔ خبر: 67138893 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بورس روی موج انتخابات

عاطفه چوپان : بورس طی دو روز معاملاتی اخیر (دوشنبه و سه‌شنبه ۲۱ و ۲۲خردادماه) بالاخره رنگ سبزی را به خود دید و مجموع نماگرهای بورسی توانستند رشد هرچند کم‌رمقی را تجربه کنند. در این میان نمادهای بزرگ بازار مورد حمایت ویژه قرارگرفتند و در این جریان با خبردرمانی‌ها و حمایت‌های صندوق‌های حمایتی شاخص‌کل بورس ۰.۹۴‌درصد مثبت شد. شاخص‌کل هموزن اما تنها ۰.۳۷‌درصد مثبت شد و این موضوع نمایانگر اقبال بیشتر به سمت نمادهای بزرگ بازار بود، اما در سیزدهمین روز از معاملات با دامنه‌نوسان مثبت و منفی ۲‌درصد و به‌رغم کلیت نسبتا سبز، بورس بازهم نقدینگی از دست داد و به این‌ترتیب از ۹اردیبهشت تاکنون و در مجموع ۲۸روز معاملاتی بازار سهام تنها در دو روز شاهد ورود سرمایه بوده‌است.

صاحب‌خبر -

تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه بازار تاکنون نیز ریزش‌های زیادی را از سر گذرانده و از طرفی چند خبر مثبت نیز مخابره شده، احتمالا در آینده با منفی شدیدی مواجه نباشد و به میزانی که شاهد سیگنال‌های مثبت از سمت کاندیداهای ریاست‌جمهوری باشد، به این موضوع واکنش مثبت نشان خواهد داد؛ اتفاقی که تاکنون شاهد رخ‌دادن آن نبودیم و همچنان دولت جدید هم نقطه امنی برای بورس به‌نظر نمی‌رسد.

تاکتیک منقضی‌شده

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار گفت: به‌نظر می‌رسد که در‌ درجه اول اخبار مربوط به مشخص‌شدن ترکیب کاندیدا‌ها و تغییر ریل احتمالی در مسیر سیاستگذاری اقتصادی موجی از خوش‌بینی را در بین سهامداران ایجاد‌کرده و تاثیر آن را روی تابلوی معاملات نیز مشاهده کردیم و بعد از آن اخبار مربوط به صنعت پالایشی و خودرویی و تصمیماتی که دولت در این‌خصوص اتخاذ خواهد کرد هم به بهبود وضعیت معاملات با محوریت سهام شاخص‌ساز کمک کرد.

وی ادامه‌داد: مشکل فعلی بازار سرمایه به‌جز موارد کلان که از ماه‌های پیش در بازار وجود داشته و در هفته‌های اخیر هم شدت گرفته‌است، بخشی به سیاست‌های اتخاذی سازمان بورس درخصوص دامنه‌نوسان برمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد در موقعیت فعلی ادامه تاکتیک کاهش دامنه‌نوسان روش مفیدی نباشد و همین موضوع هم بر اساس تجارت قبلی به صف فروش‌شدن مخصوصا در سهم‌های کوچک دامن‌زده که موضوع نقدشوندگی و بازارگردانی در آنها ضعیف‌تر است. میرزایی ادامه‌داد: در صورت بازگشایی دامنه‌نوسان و برگشت آن به وضعیت قبلی انتظار می‌رود سهام کوچک هم به‌سرعت به تعادل برسند و همچنین با توجه به اینکه تغییر بنیادین منفی را در شرایط کلان اقتصادی شاهد نبودیم و از طرف دیگر افت قیمتی محسوسی را در سهام کوچک مشاهده کردیم، احتمالا بازار در روند آتی خود به این گروه از سهام توجه ویژه‌ای داشته‌باشد و سرعت حرکتی رو به بالا در سهام کوچک سریع‌تر باشد، بنابراین با متعادل‌شدن دامنه‌نوسان وضعیت این گروه هم بهتر می‌شود. این تحلیلگر با بیان اینکه افت قیمتی روز گذشته نتیجه وضعیت نوسانی است، ‌‌‌‌گفت: هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم شانس صعود را بالاتر می‌بینم، اما اخبار و نتایج گفت‌وگوها و مناظرات می‌تواند نوسانات نسبتا شدیدی را در بازار ایجاد کند اما جهت حرکتی بازار منفی قوی و رو به پایین نخواهد بود و با شانس زیاد نوسان‌ها رو به بالا و مثبت است.

مه غلیظ انتخابات

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه «بازار سهام مثبت نیست و فقط چند سهم بزرگ مثبت هستند»، گفت: در این‌خصوص چند نکته وجود دارد، اول اینکه دامنه‌نوسان بسیار محدود است و سهم‌ها خیلی سریع به صف خرید و صف‌فروش می‌رسند، یعنی با کوچک‌ترین تکانه مثبت صف خرید می‌شوند و با کوچک‌ترین تکانه منفی صف‌فروش و این مقداری بیننده را به اشتباه می‌اندازد و فکر می‌کند بازار خیلی مثبت یا خیلی منفی است. وی ادامه‌داد: بازارساز با یک‌سری تدبیرهای حمایتی و خبردرمانی و انتشار اخبار مثبت در مورد سهام بزرگ و به‌وسیله صندوق‌های توسعه و تثبیت از سهام بزرگ حمایت می‌کند اما سایر سهم‌ها عملا رها شده‌اند و این وضعیت خوبی نیست، بازار سهام یک پیکره و موجود واحد است و نمی‌شود این را تقسیم کرد و از سهام بزرگ حمایت کرد و سهام کوچک‌تر را رها کرد. در مورد اینکه بازار خوب می‌شود یا نه، عدم‌قطعیتی در بازار حاکم است و کسی به جرات نمی‌تواند پیش‌بینی خاصی انجام دهد. بحث مناظرات انتخاباتی و انتخابات مطرح است و اینکه چه طیفی پیروز می‌شود خود در روند بازار تاثیرگذار خواهد بود. این تحلیلگر گفت: خوشبختانه در حوزه اوراق دولتی شاهدیم که این اوراق مقداری مشتری پیدا کردند و این خود خبر خوبی برای بازار است و شاید همین باعث شود بانک‌مرکزی در یکی دو هفته آینده مقداری از سیاست سختگیرانه انقباضی خود عقب‌نشینی کند که این هم به نفع بازار است، اما با قطعیت نمی‌شود گفت وضعیت در آینده به چه صورت است؛ ضمن اینکه خبرها همچنان در حد خبر باقی ‌مانده‌اند و برای مثال در حوزه پالایشی‌ها فرمول تثبیت‌شده ولی لطف کردند و گفتند از بهمن ماه اعمال می‌شود، این در حالی است که مشکل فرمول است، کمااینکه اگر به دیوان عدالت هم می‌رفت باطل می‌شد. وی افزود: یا مثلا در مورد بحث خودرویی‌ها هنوز مشخص نیست که سران قوا بالاخره چه تصمیمی گرفته‌اند؛ یا نباید خبر آن را منتشر می‌کردند یا اگر خبر منتشر شد باید پیگیر باشند مصوبه گرفته شود چون اگر مصوبه‌ای نیاید، بازار برداشت بدی می‌کند. در مورد نرخ سود هم همین است؛ ما در بازار پول عدم‌توازن داریم، نمی‌شود بانک‌ها را مجبور به کاهش نرخ سود کنند اما در حوزه اخزا شاهد دخالت نباشیم. وضعیت کلی یک عدم‌قطعیت و ابهام است و عمده دلیل آن‌هم انتخابات ریاست‌جمهوری است.

کاندیدای غیرجذاب برای بورس

سعید مشکانی copy

سعید مشکات، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص دلیل مثبت‌شدن بازار گفت: اتفاقی که افتاده این است که اطلاعیه‌ای درخصوص نرخ خوراک آمد و اعلام شد قرار است این نرخ به مبلغی که قبلا بوده برگردد، طبیعتا اگر این اتفاق بیفتد بر حاشیه سود شرکت‌ها تاثیرگذار است و می‌تواند سود شرکت‌ها را رشد دهد و شرکت‌ها تاثیر مثبتی از این موضوع می‌گیرند و علت آنکه شرکت‌های بزرگتر هم رشد کردند، همین مساله است که نرخ خوراک اصلاح می‌شود و می‌شود گفت در این قسمت کورسوی امیدی به‌وجود آمده و موقتا هم تاثیر مثبتی بر بازار می‌گذارد. وی ادامه داد اما دولت جدیدی قرار است بر سر کار بیاید و باید دید رویکرد دولت جدید چه خواهد بود، اما فعلا در این جو بی‌خبری طبیعتا تا خبر منفی نیاید بازار به دلیل اصلاح زیادی که کرده و خبرهای مثبتی که این اواخر منتشرشده، رشد خواهد کرد اما اینکه در دولت بعد وضعیت به چه صورت باشد بسته به این است که دولت جدید چه سیاست‌هایی را در پیش گیرد و باید صبر کرد و دید چه خواهد شد. مشکات گفت: تاکنون کاندیدا‌هایی که تایید صلاحیت شده‌اند رویکردهای اقتصادی به نفع بازار سرمایه نداشتند، باید کمی پیش‌برویم و مناظره‌ها را دنبال کنیم  و ببینیم در ادامه برنامه جذابی خواهندداشت یا خیر اما تاکنون هیچ گزینه جذابی برای بازار سرمایه  وجود ندارد.

 

نظر شما