شناسهٔ خبر: 67138626 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی مجلس گزارشی از وضعیت کالاهای اساسی ارائه کرد

بوی بهبود از اوضاع کشاورزی

دنیای اقتصاد : وزیر جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای‌اسلامی، گزارشی درباره وضعیت تولید و صادرات محصولات کشاورزی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «ایرنا» وزیرجهادکشاورزی با اشاره به یکنواختی در تولید گفت: یکی از بخش‌هایی که دچار نوسانات در قیمت کالا در بازار می‌شود، یکنواختی در تولید است، به‌عنوان مثال در میزان و قیمت محصولات سبزی و صیفی و مهم‌ترین آنها، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز همیشه در کشور نوسانات شدیدی وجود دارد، اما با پیگیری‌ها و برنامه راهبردی که در پیش گرفتیم، از سال‌۱۴۰۲ تاکنون در این محصولات کمبود و واردات نداشته و حتی در مقطعی از سال ‌روزانه بیش از ۱۲‌هزار‌تن از محصولات سبزی و صیفی صادر شده‌است.وی تولید صادرات‌محور را راهبرد مهم دیگر در کشاورزی دانست و گفت: این موضوع سبب توسعه و حمایت از تولید و تولیدکننده خواهد شد و ارزآوری و اشتغال به‌همراه دارد. نیکبخت با تشریح دستاوردهای ۱۱ماه گذشته وزارتخانه گفت: نرخ رشد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی که طی ۳ تا ۴ سال‌اخیر منفی بوده؛ در فصل بهار سال‌۱۴۰۲ منفی ۴.۶درصد بود که در تابستان به منفی ۳.۲درصد رسید ‌و در پاییز به منفی یک‌درصد و در زمستان سال‌گذشته به نرخ رشد نیم‌درصد مثبت رسیدیم و حتما در بهار امسال شاهد نرخ رشد بهتری خواهیم بود.

وی با اشاره به آمارهای ارائه‌شده توسط مرکز آمار کشور در مورد صادرات محصولات کشاورزی ادامه‌داد: صادرات بیش از یک‌میلیارد دلار  در سال‌۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ افزایش داشته و تراز تجاری بهبود پیدا کرده‌است.

وزیر جهادکشاورزی افزود: درخصوص نرخ تورم شاخص‌کل تورم در اردیبهشت ماه بر اساس  داده‌های  مرکز آمار ایران ۲.۸درصد و تورم در محصولات غذایی و خوراکی بخش کشاورزی، ۱.۸درصد بوده که به‌معنای آغاز روند کاهشی در این حوزه است.

نیکبخت با اشاره به وضعیت تخم‌‌‌‌مرغ در بازار گفت: یکی از بهترین کالاهایی که کمترین نوسانات قیمتی را در سفره مردم در سال‌۱۴۰۲ و هم‌اکنون دارد، تخم‌‌‌‌مرغ بوده  است. در سال‌۱۴۰۲ در حدود ۱۴۰‌هزار ‌تن مازاد تولید داشتیم که بر اساس آن صادرات انجام دادیم. همچنین فروردین و اردیبهشت ماه حدود ۴۰‌هزار‌تن صادرات تخم‌‌‌‌مرغ انجام شد.

وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: در حوزه تامین نهاده‌‌‌‌ها نیز سال‌گذشته وضعیت نامناسبی را شاهد بودیم، چراکه قیمت نهاده در بازار آزاد ۳۸ الی ۴۰‌هزار‌تومان بود؛ با این وجود با کمبود در این بخش مواجه بودیم. وی افزود: امروز به تولیدکنندگان سراسر کشور اعلام می‌کنم بدون هیچ دغدغه‌‌‌‌ای این نهاده‌‌‌‌ها در دسترس بوده و اگر در گذشته ۳ الی ۶ ماه زمان برای خرید و تحویل  نیاز بود، اما اکنون با قیمت مناسب و کمتر از مصوبه و در مدت زمانی کمتر از ۱۰ روز انجام می‌شود.

نیکبخت با بیان اینکه خرید گندم از ۴‌میلیون‌تن گذشت و نسبت به سال‌گذشته روند مثبت و افزایشی دارد، گفت: با روندی که در پیش‌رو داریم، بیش از سال‌۱۴۰۲ تولید خواهیم‌داشت و به‌صورت صد‌درصدی نیاز کشور در داخل تامین‌شده و دیگر نیازی به واردات نخواهد بود. این یک صرفه‌جویی ارزی بزرگ برای کشور محسوب می‌شود. نیکبخت خطاب به نمایندگان استان‌های شمالی گفت: در حوزه برنج واردات را مدیریت کردیم و امروز به سمتی می‌رویم که اگر امکان صادرات وجود داشته‌باشد این مجوز را بدهیم که حتی صادرات برنج ایرانی هم صورت بگیرد. همچنین اجازه نخواهیم داد واردات به اندازه‌ای باشد که باعث تنش در تولید شود و نتیجه آن حفظ قیمت برنج در ایام نوروز ۱۴۰۳ بود. وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت گوشت قرمز گفت: در چند سال‌گذشته مشکلات خشکسالی و عدم‌حمایت مناسب از دامداران و واحدهای تولیدکننده، باعث‌شد ذخیره دام مولد، آسیب جدی ببینند، بنابراین در اولین گام برای حمایت از دامداران و کنترل شرایط، نهاده مدت‌دار به دامداران ارائه دادیم. برهمین اساس نزدیک به یک‌میلیون و سیصد‌هزار ‌تن نهاده مدت‌دار سه‌ماهه و ۶ ماهه به دامداران، عشایر، واحدهای صنعتی و کارخانه‌های فرآوری داده شد.

وزیر جهادکشاورزی درخصوص وضعیت گندم گفت: تلاش شد که در سال‌گذشته مطالبات کشاورزان به‌صورت کامل پرداخت شود که خوشبختانه این مورد انجام شد و برای سال‌جاری تا امروز ۵۰‌درصد مطالبات پرداخت شده و امید است تا با کمک سازمان برنامه و بودجه‌ طی روزهای آینده مابقی مطالبات نیز پرداخت شود.وی درخصوص وضعیت برنج گفت: در سال‌۱۴۰۱ بالغ بر یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار‌ تن واردات برنج وجود داشت که برای سال‌۱۴۰۲ به میزان ۹۰۰‌هزار‌تن واردات صورت‌گرفت و برای سال‌جاری در این‌خصوص مدیریت واردات صورت خواهد گرفت، تلاش خواهد شد که توجه به تولید داخل صورت گیرد تا مشکلی برای برنج‌‌‌‌کاران ایجاد نشود.

 

نظر شما