شناسهٔ خبر: 67137813 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

معرفی انواع چسب های نواری

انواع مختلف چسب نواری به‌صورت ترکیبی از یک ماده چسبناک به همراه لایه زیرین است که به‌منظور اتصال اشیا به هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان گفت یکی از اقلام پرمصرف به‌شمار می‌روند.

صاحب‌خبر -

انواع مختلف چسب نواری به‌صورت ترکیبی از یک ماده چسبناک به همراه لایه زیرین است که به‌منظور اتصال اشیا به هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان گفت یکی از اقلام پرمصرف به‌شمار می‌روند.

ماده چسبناکی که برای تولید این محصولات به‌کار می‌رود به‌صورت چسب حساس به فشار شناخته می‌شود به این صورت که برای استفاده از آن‌ها باید روی سطح مورد نظرتان کمی فشار وارد کنید.

درباره انواع چسب نواری بیشتر بدانید

نوار چسب عملا توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملکرد اساسی آن اتصال اشیاء و ایمن‌سازی است. طیف گسترده‌ای از انواع این محصولات را می‌توان بسته به نوع کاربرد و مواد اولیه به‌کار رفته برای ساخت آن‌ها طبقه‌بندی کرد که شامل موارد زیر می‌شود.

چسب نواری معمولی یا اسکاچ

احتمالا اولین چیزی که با شنیدن نوار چسب به ذهن شما می‌رسد، نمونه‌های معمولی یا اسکاچ نام دارند که به‌دلیل تطبیق‌پذیری بالا و قابلیت استفاده برای مصارف مختلف بسیار محبوب هستند.

چسب نواری معمولی با توجه به کیفیت فوق‌العاده برای نامرئی‌شدن در هنگام اعمال بر روی سطوح مختلف به‌عنوان یکی از مدل‌های پرمصرف محسوب می‌شوند که طول آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد.

نوار چسب‌های معمولی به‌صورت رولی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و علاوه‌بر نمونه‌های شفاف می‌توانید برخی از مدل‌های براق، مات، بی‌رنگ یا حاوی الیاف را نیز مشاهده کنید که کاربردهای خاص خود را دارند.

از نظر قیمت نیز این مدل در دسته ارزان‌ترین چسب‌های نواری قرار دارد که می‌توان گفت همه‌کاره است و زمانی که صحبت از بسته‌بندی هدیه یا ترمیم پارگی یک کاغذ می‌شود، اولین انتخاب خواهد بود.

چسب نواری پهن

می‌توان این‌طور گفت که نوار چسب‌های پهن دقیقا مشابه نمونه‌های معمولی هستند با این تفاوت که عرض آن‌ها بیشتر است و برای بسته‌بندی کارتن و پاکت‌های بزرگ گزینه مناسب‌تری به‌شمار می‌روند.

چسب پهن را می‌توان در در عرض‌های بیشتر از 2 سانتی‌متری و با طول‌های مختلفی بین 30 تا 1000 متر هم پیدا کرد که به‌طور معمول ضخامت ماده چسبنده آن‌ها 32 تا 60 میکرون است.

ازجمله ویژگی‌هایی که می‌توان برای این محصول در نظر گرفت باید به مواردی مانند قدرت چسبندگی بالا، جنس مناسب و مقاومت طولی بسیار خوب اشاره کرد که باعث می‌شود تا کاربرد بالایی داشته باشد.

نوار چسب پارچه‌ای

پوششی که برای بخش زیرین این نوع از نوار چسب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد پارچه‌ای یا از جنس الیاف است که در اغلب موارد برای مصارف پزشکی کاربرد دارد و عرض آن نیز بین 1.9 تا 5 سانتی‌متر متغیر خواهد بود.

پارچه‌ای که برای این منظور به‌کار می‌رود از مقاومت و استحکام خوبی برخودار بوده که موارد کاربرد آن شامل محکم‌کردن آتل، بستن پانسمان‌های بزرگ و حجیم و برخی موارد دیگر است.

ازآنجایی‌که برای تولید این نوع از چسب‌های نواری از لاتکس طبیعی استفاده می‌شود می‌توان انتظار داشت که ضدحساسیت باشند و در عین حال که محکم روی سطح مورد نظر می‌چسبند، به‌آسانی نیز جدا می‌شوند.

برخی دیگر از موارد کاربرد چسب‌های پارچه‌‌ای برای ساخت کاردستی، صحافی کتاب، بستن درز، مصارف خیاطی است که به همین دلیل می‌توان رنگ‌های مختلفی از آن‌ها را در بازار مشاهده کرد.

نوار چسب کاغذی

یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد چسب نواری کاغذی برای نقاشی است که بر همین اساس با نام چسب نقاشی نیز معروف هستند و با توجه به جنسی که دارند می‌توان به‌راحتی آن‌ها را برش داد.

باید این را در نظر داشته باشید که این محصولات جزء اولین چسب‌های نواری هستند که در سال 1925 اختراع شدند و درحال‌حاضر در درجه‌بندی‌ها مختلف در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند.

برای نقاشی روی بوم یا دیوار می‌توانید این چسب‌ها را در هر قسمتی که تمایل ندارید رنگ زده شود، بچسبانید و کار خود را با خیال راحت انجام دهید. ازطرف‌دیگر بهتر است بدانید که این نوع از چسب‌های نواری ماهیت موقت دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای بسته‌بندی استفاده کرد.

چسب کاغذی به‌طور کلی مانند هر نوار چسب دیگری از 3 لایه ساخته شده که شامل PSA، پشتیبان یا حامل، و آستر آزاد بوده و از‌آنجایی‌که برای نقاشی استفاده می‌شود، یافتن آنها در طیف وسیعی از اندازه‌ها و عرض‌ها آسان است.

مسئله مهم دیگری که باید در رابطه با جنس مواد اولیه مورد استفاده برای چسب‌های نواری کاغذی مد نظر قرار دهید این است که بخش رویه و چسبناک آن‌ها می‌تواند بر پایه اکریلیک یا سیلیکون باشد.

چسب کاغذی

نوار چسب برزنتی

می‌توان این‌طور گفت که چسب برزنتی با توجه به قدرت چسبندگی قوی خود به‌عنوان یک محصول همه‌کاره شناخته می‌شود که یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب آن، ضدآب‌بودن است.

نوار چسب برزنتی در رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود و با توجه به دوام و کارایی بالا در کنار انعطاف‌پذیری عالی که دارد، باعث می‌شود تا بتوانید از این محصول برای بسیاری از فعالیت‌های مورد نظر خود استفاده کنید.

چسب نواری 2 طرفه نانو

یکی دیگر از انواع نوار چسب‌های پرکاربرد با نام چسب 2 طرفه شناخته می‌شود که در واقع برای تولید این محصول بخش پایه را از هر 2 سمت با استفاده از مواد چسبناک پوشش می‌دهند.

زمانی که قصد داشته باشید تا 2 سطح مختلف را کنار هم قرار دهید و در جای خود محکم کنید، استفاده از نوار چسب 2 طرفه بهترین انتخاب خواهد بود که مصارف خانگی و صنعتی گسترده‌ای دارد.

چسب نواری نانو با توجه به انعطاف‌پذیری بالایی که دارد امکان استفاده روی سطوح ناهموار را برای شما فراهم می‌کند و از طرف‌ دیگر استفاده از مواد اولیه مرغوب برای ساخت این محصول باعث افزایش استحکام و دوام آن می‌شود.

نحوه طراحی و ساخت نوار چسب‌های 2 طرفه به‌گونه‌ای بوده که برای چسباندن اعلامیه یا پوستر روی دیوار گزینه بسیار خوبی هستند و یکی دیگر از کاربردهای مهم آن به‌عنوان درزگیر است.

نوار چسب برق

از این نوع نوار چسب به‌طور معمول برای عایق استفاده می‌شود و در زمانی که بخواهید سیم‌های برق را به هم متصل کنید نیازمند استفاده از نوار چسب برقی هستید.

به‌طور کلی می‌توان از این محصولات برای اتصال هر چیزی که رسانای الکتریسیته دارد، استفاده کرد که ماده اولیه برای ساخت آن‌ها نیز در اغلب موارد وینیل است که باعث طول عمر بالا، قابلیت کشش و خواص عایق می‌شود.

نوار چسب‌های برقی در طیف گسترده‌ای از انواع و رنگ‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شوند که فرایند برچسب‌زدن و گروه‌بندی در مصارف الکتریکی را تسهیل می‌کنند و معمولا در صنایع برقی برای نشان‌دادن ولتاژ و درجات مختلف امنیت به‌کار می‌روند.

نکات مهم برای نگهداری از چسب نواری

محیط نگهداری می‌تواند به شدت بر عمر مفید نوار چسب تاثیر بگذارد که تعدادی از متغیرها باید برای این منظور در نظر گرفته شوند که به شرح زیر هستند:

  • اشعه ماوراء بنفش: در اثر تابش مستقیم نور خورشید امکان دارد که ذرات چسبنده زبر و شکننده شوند و در نهایت چسبندگی خود را از دست بدهند.
  • دما: تغییرات دما تاثیرات مختلفی بر نوار چسب دارد به‌گونه‌ای که هوای سرد برای نگهداری آن بسیار خوب به‌نظر می‌رسد و قدرت چسبندگی را افزایش می‌دهد اما حرارت بالا برای بسیاری از مدل‌ها مناسب نیست.

انواع چسب های نواری

برای خرید چسب نواری به کجا مراجعه کنیم؟

در زمانی که نیاز به استفاده از انواع چسب‌های نواری داشته باشید می‌توانید برای دسترسی به نمونه‌های باکیفیت و مرغوب سری به وب‌سایت چسبکده بزنید که معتبرترین برندها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ارائه قیمت‌های منصفانه و مقرون‌به‌صرفه در کنار کیفیت مطلوب و خدمات پس از فروش از سری امکانات بسیار خوبی است که مجموعه چسبکده برای خریداران در نظر می‌گیرد.

جمع‌بندی

انواع مختلف چسب نواری را می‌توان با توجه به جنس مواد اولیه و کاربرد در دسته‌های مختلفی قرار داد که مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین موارد شامل معمولی یا اسکاچ، پهن، کاغذی، 2 طرفه، برزنتی، برق و پارچه‌ای است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

نظر شما