شناسهٔ خبر: 67136981 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

لاپید:

زمان برای اسرای اسرائیلی به پایان رسید

رهبر ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا، بی‌توجهی کابینه حاکم به سرنوشت اسرای این رژیم را یادآور شد و تاکید کرد که زمان برای اسرا در حال پایان یافتن است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز،  دفتر «یائیر لاپید» در بیانیه ای، دیدار وی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا را تایید کرد.

براساس این بیانیه، لاپید در دیدار با بلینکن، آزادی اسرای صهیونیست را مهمترین اولویت دانست و گفت: ما هدفی جز بازگرداندن ۱۲۰ اسیر اسرائیلی به خانه نداریم.

نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در این دیدار، وقت کشی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی و کارشکنی وی در مسیر توافق با مقاومت فلسطین را نیز یادآور شد و گفت: زمان برای اسرا در حال اتمام است و ما به یک توافق (فوری) نیاز داریم.

در شرایطی که نتانیاهو تلاش می کند تا با طولانی کردن فرایند مذاکرات آتش بس، به قیمت جان اسرای صهیونیست و انجام جنایات بیشتر در غزه، بقای کابینه خود را تضمین کند، گروه های فلسطینی از قطعنامه اخیر شورای امنیت برای ایجاد آتش بس استقبال کردند.

«سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با «رویترز» در این باره اعلام کرد: حماس قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس، عقب نشینی از غزه و تبادل اسرا را پذیرفت و آماده مذاکره درباره جزئیات است.

«محمود مرداوی» از رهبران جنبش حماس بامداد امروز در واکنش به تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره غزه گفت که این جنبش آماده همکاری برای اجرای توافق آتش‌بس است.

وی در گفت وگو با تلویزیون العربی، گفت: میانجی‌ها باید تعهد علنی از رژیم اشغالگر در رابطه با آتش‌بس بگیرند تا ما وارد مذاکره شویم.

این عضو ارشد حماس همچنین گفت که آمریکا باید ضامن توافق به دست آمده باشد.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رای از آرای ۱۵ عضو این شورا بدون مخالفت یا وتوی اعضای دائم آن شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد.

در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

این قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می‌کند.

در این قطعنامه همچنین آمده است: این قطعنامه تعهد تزلزل ناپذیر خود را به چشم انداز راه کار دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرزهای امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل زندگی می‌کنند، تاکید و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما