شناسهٔ خبر: 67136452 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

نجوم و فضا

کپسول «استارلاینر» و سرنشینان آن دیرتر به زمین بازمی‌گردند

ناسا اعلام کرده که اولین ماموریت سرنشین‌دار کپسول «استارلاینر» شرکت «بوئینگ» تا ۱۸ ژوئن تمدید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، اولین ماموریت سرنشین‌دار کپسول «استارلاینر» (Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing) کمی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم، طول خواهد کشید.

استارلاینر در روز پنجم ژوئن طی ماموریت «آزمایش پرواز خدمه» (CFT) به همراه «بوچ ویلمور» (Butch Wilmore) و «سونی ویلیامز» (Suni Williams) فضانوردان ناسا به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» پرتاب شد و ویلمور و ویلیامز در روز ششم ژوئن برای اقامت تقریبا یک‌هفته‌ای به آزمایشگاه مداری رسیدند.

ناسا اعلام کرده که مدت اقامت فضانوردان افزایش یافته و آنها به همراه استارلاینر چند روز دیگر را دور از زمین خواهند گذراند.

مقامات ناسا در پلتفرم ایکس نوشتند: گروه‌های ناسا و بوئینگ تاریخ بازگشت آزمایش پرواز خدمه را روز سه‌شنبه ۱۸ ژوئن تعیین کرده‌اند. گذراندن زمان بیشتر در مدار به خدمه فرصت می‌دهد تا در روز پنجشنبه ۱۳ ژوئن، یک پیاده‌روی فضایی را انجام دهند. در همین حال، مهندسان به تکمیل بررسی‌های خود روی سیستم‌های استارلاینر خواهند پرداخت.

ماموریت آزمایش پرواز خدمه، سومین پرواز فضایی استارلاینر است که پس از پروازهای آزمایشی بدون سرنشین به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی در دسامبر ۲۰۱۹ و مه ۲۰۲۲ انجام شد.

استارلاینر در اولین سفر خود به مشکلات متعددی دچار شد و نتوانست طبق برنامه‌ریزی با آزمایشگاه مداری ملاقات کند. این کپسول در دومین تلاش خود موفق شد و زمینه را برای آزمایش پرواز خدمه فراهم کرد.

آزمایش پرواز خدمه در مسیر سکوی پرتاب نیز با موانع متعددی روبه‌رو شد. برای مثال، مهندسان مشکلاتی را در سیستم چتر نجات استارلاینر و سیم‌کشی آن کشف کردند که نهایتا مشخص شد بسیاری از آنها در نوار قابل اشتعال پیچیده شده‌اند. عیب‌یابی این مشکلات و برطرف کردن آنها، تاریخ پرتاب آزمایش پرواز خدمه را تغییر داد.

استارلاینر در طول آزمایش پرواز خدمه نیز با مشکلاتی مانند نشت‌های کوچک هلیوم و درست کار نکردن چند رانشگر روبه‌رو شده اما اعضای گروه ماموریت می‌گویند این مشکلات جزئی هستند و تاکنون با موفقیت با آنها برخورد شده است.

اگر همه چیز درباره آزمایش پرواز خدمه به خوبی پیش برود، استارلاینر مجوز پرواز ۶ ماهه ماموریت‌های سرنشین‌دار را به ایستگاه فضایی بین‌المللی و از آنجا به زمین ​​دریافت خواهد کرد. شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) نیز این کار را با کپسول «دراگون»(Dragon) خود انجام می‌دهد. شرکت متعلق به «ایلان ماسک»(Elon Musk) در اواسط هشتمین پرواز سرنشین‌دار بلندمدت خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی موسوم به «کرو ۸»(Crew-8) است.

هر دو شرکت در سال ۲۰۱۴ قراردادهایی را برای ارائه این خدمات طی برنامه تجاری سرنشین‌دار ناسا به دست آوردند که به موجب آن، بوئینگ ۴.۲ میلیارد دلار و اسپیس‌ایکس ۲.۶ میلیارد دلار دریافت کرد.

نظر شما