شناسهٔ خبر: 67136311 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

حمدان: حماس به همه ایده‌های پیشنهادی برای آتش‌بس پاسخ مثبت داد

عضو ارشد جنبش حماس در واکنش به قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس در نوار غزه، تأکید کرد که این جنبش به همه ایده‌های پیشنهادی برای آتش‌بس پاسخ مثبت داده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس امروز (سه‌شنبه) با اشاره به پاسخ مثبت این جنبش به همه ایده‌های مطرح برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه گفت که حماس دائما خواهان آتش‌بس بوده و آماده تبادل اسرای عادلانه است.

وی گفت که قطعنامه شورای امنیت با وجود همه کاستی‌ها بر برقراری آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه تأکید دارد.

حمدان تصریح کرد که اجرای قطعنامه شورای امنیت نیز به موافقت رژیم اشغالگر با آن بستگی دارد، این قطعنامه اگرچه حاوی نکاتی است که ما آن را قبول نداریم اما اساسا مثبت است.

این رهبر حماس همچنین گفت که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا یکی از موانع بر سر راه دستیابی به توافق است چرا که تنها بر اساس خواسته‌های رژیم صهیونیستی عمل می‌کند و مشکل اساسی، موضع آمریکاست.

وی تأکید کرد که تلاش برای اعمال فشار بر میانجی‌گران هرگز به تغییر موضع حماس منجر نخواهد شد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا در زمینه آتش بس در نوارغزه، بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد.

در این قطعنامه ۷ بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت، استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

این قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو نوار غزه را کاهش دهد، رد می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما