شناسهٔ خبر: 67135644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جلیلی: ادعا می‌کنم به درک دقیقی از مسائل کشور رسیدیم/ انضباط مالی را در اولویت اقدامات دولت خود قرار خواهم داد

صاحب‌خبر -

شفقنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مصادیق انضباط مالی، مدیریت تسهیلات بانکی و مدیریت ارز در کشور است. اینکه چرا نیمی از مردم هرگز وامی از بانک نگرفتند و ۱۰ درصد از جامعه حجم عمده وام‌ها را گرفتند، حاکی از همین‌ عدم انضباط مالی است.

به گزارش شفقنا از ایلنا، آقای سعید جلیلی (نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران) عصر امروز با حضور در برنامه «با مردم» در شبکه یک سیما ضمن تسلیت سقوط بالگرد رئیس جمهور و درگذشت «شهادت گونه حجت الاسلام والمسلمین رئیسی» اظهار کرد: امروز مردم در آستانه یک تصمیم سرنوشت ساز هستند. با حضور کم نظیر مردم در این انتخابات ریاست جمهوری، جهانیان حماسه جمهوریت را در ایران به چشم خواهند دید.

وی افزود: ما امروز یک فرصت تاریخی را در کشور داریم. امروز یک جهان فرصت پیش روی ماست که می‌تواند ایران را جهش دهد. عرصه، عرصه تعارف و درنگ نیست. این فرصت‌ها باید به تعالی ملت تبدیل شود و نباید آن را از دست داد. این فرصت‌ها را باید شناخت و برای استفاده حداکثری از آن‌ها استفاده کرد تا هم مشکلات حل شود و هم پیشرفتی شایسته مردم ایران حاصل شود. این ممکن نیست مگر اینکه آحاد مردم بتوانند نقش ایفا کرده و از ظرفیت همه در جهت این جهش تاریخی استفاده شود.

وی تصریح کرد: تحقق این امر، برنامه‌ای آماده می‌خواهد؛ برنامه‌ای که از قبل تهیه شده باشد و با مطالعه شب امتحانی نمی‌توان تصمیم درست گرفت. در سال‌های گذشته زمان زیادی از بنده و همراهان خود به کار در حوزه تهیه این برنامه در دولت سایه صرف شد و تلاش کردم از لابی‌ها و گعده‌های سیاسی دور شده و درهای اتاق خود را به سوی کارشناسان، کارگران، اقشار نخبه و متخصصین باز کردم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: تمام سلایق سیاسی و تمام مدیران سابق دولت‌های گوناگون و کارشناسان در این ستاد پرکار تحت عنوان دولت سایه، نظرات خود را مطرح کردند و با سفر به استان‌های مختلف با مشکلات مردم و اقشار آشنا شدم. از شرکت‌های دانش بنیان در خراسان تا کولبران کردستان و کارگران هپکو و سیفی‌کاران جنوب، همه و همه را از نزدیک دیده و مشکلات‌شان را شنیدم.

وی تاکید کرد: با تصمیمات نقطه زن و غیر نمایشی و جدی، از همان فردای انتخابات کار خود را در صورت پیروزی شروع خواهیم کرد. ادعا می‌کنم که به درک دقیقی از مسائل کشور رسیدیم و با جمع‌بندی‌های راهبردی، برنامه‌های حساب‌شده‌ای تهیه کردیم که نه محصول تکاپوی چندماهه، که محصول فعالیت و تلاش و مطالعه ۱۱ساله است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بنده تلاش کردم برای جوانان الگوی جدیدی برای کار سیاسی ارائه کنم؛ سیاست ورزی رفت و آمد در میان لابی‌ها و محافل سیاسی نیست، بلکه شناخت مسائل و تلاش برای حل آن است. به عنوان کسی که درگیر سیاست داخلی و خارجی بودم، معتقدم بیشتر بجای آنکه نگران تهدیدات خارجی باشیم، باید نگران از دست دادن فرصت‌های تاریخی داخلی باشیم. هر ملتی که از ظرفیت‌ها و فرصت‌های خود استفاده نکرد عقب مانده باقی ماند.

وی ادامه داد: از رهبری انقلاب تا روسای جمهور و سران قوا در دوره‌های مختلف با نامه‌های خود ایده‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دادیم. از جمله رئیس جمهور سیزدهم از ایده‌های ما استقبال کرد. مثلا ایده‌هایی درباره فروش نفت را به دولت اعتدال دادیم که مورد توجه قرار نگرفت اما در دولت آقای رئیسی آن نامه‌ها و پیشنهادات در حوزه فروش نفت جدی گرفته شده و شاهد افزایش قابل ملاحظه فروش نفت بودیم.

وی افزود: ما از مشروطه تا کنون درباره حوزه‌های مختلف مثل مالیات‌ها و بودجه ریزی، تحلیل کردیم. بنده در جایگاه معاون وزیر و بعد دبیر شورای عالی امنیت ملی با این بررسی به این نقطه نظر رسیدم که تا زمانی که انضباط مالی در دستگاه‌ها حاکم نباشد، امری در دولت اظهار نخواهد شد. اگر شلنگ‌های آب‌رسانی نشتی داشته باشند، هرچه قدر آب داشته باشیم، باز هم گیاهان تشنه می‌مانند.

وی تاکید کرد: ما سالانه چندین میلیارد دلار نشتی و پرتی انرژی در کشور داریم. در دولت قبل پذیرفتند آنچه در حوزه فرآورده‌های نفتی ۲ تا ۴ درصد پرتی داریم. یعنی اگر ۱۰۰ میلیون بشکه نفت داشته باشیم، ۲ تا ۴ میلیون بشکه نفت و مشتقات پالایشگاهی آن ضایع می‌شود که رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای است. سوال این است که نسبت به چنین موضوعی که منابع کشور را به هدر می‌دهد و با آن می‌توان هزاران پروژه عمرانی انجام داد، قابل توجه نیست؟ آیا قابل حل نخواهد بود؟ البته با دستور رئیس جمهور سیزدهم این موضوع در مسیر پیگیری قرار گرفت. هستند کسانی که از این پرتی‌ها و نشتی‌ها سود می‌برند و در مقابل اصلاحات مقاومت می‌کنند، اما برای انضباط مالی باید این موضوع حل شود.

وی ادامه داد: قصه چای دبش بخاطر نبود انضباط مالی به وجود آمد. اگر انضباط مالی در اولویت دولت قرار بگیرد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد و من انضباط مالی را در اولویت اقدامات دولت خود قرار خواهم داد. اگر اقتصاد بسامان می‌خواهیم باید این موضوع حل شود. یکی از مصادیق انضباط مالی، مدیریت تسهیلات بانکی و مدیریت ارز در کشور است. اینکه چرا نیمی از مردم هرگز وامی از بانک نگرفتند و ۱۰ درصد از جامعه حجم عمده وام‌ها را گرفتند، حاکی از همین‌عدم انضباط مالی است.

آقای جلیلی با اشاره به موضوع مشارکت همه جانبه مردم در پیشرفت کشور اظهار کرد: رشد ۸ درصد که در برنامه هفتم توسعه مطرح شده، قابل تحقق است اما شرط آن فراهم کردن بستر برای بروز توانایی مردم است. صدها دانشکده درحال برگزاری کلاس هستند اما هم حق و هم تکلیف دانشگاه‌ها است که در حوزه جهش کشور در این جهت نقش ایفا کنند. باید مردم را مشارکت دهیم و چه جایی بهتر از دانشگاه‌ها است. بسیاری از دانشجویان و اساتید ما بهترین دوران عمر خود را در جهت رشد علمی بکار گرفتند و باید برنامه‌ای خوب در این حوزه از همین سال جدید تحصیلی داشته باشیم. دانشگاه‌ها باید مشارکتی فعال در این رشد اقتصادی ۸ درصدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در یکی از شهرستان‌ها این را شنیدم که در یک منطقه محروم ۱۸۰ میلیارد تومان فردی پول از مردم جمع کرده و کلاه آنان را برداشته بود. این یعنی سرمایه وجود دارد. آیا این امکان وجود ندارد که بجای هدر رفتن پول، سرمایه‌های مردم را در امور مولد و در رشد اقتصادی بکار گرفت؟

وی تاکید کرد: اقتصاد دریامحور، یکی از ایده‌های ماست. کشورهای مشابه ما که سواحل وسیع دارند، یا حتی کمتر از ما ساحل دارند، چندین برابر ایران از این موهبت برای تولید ثروت استفاده می‌کنند. بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران را می‌توان با این موهبت حل کرد. از تولید آبزیان و تعمیرات کشتی و تجارت، همه از ظرفیت‌های اقتصاد دریاست. مسئله بعدی اقتصاد روستاست که امکان جهش را فراهم می‌کند. اگر هر روستای ما یک جهش اقتصادی داشته باشد، ثمره آن جهش کشور خواهد بود. بنده بسیاری از روستاهای دارای ظرفیت را دیدم. در همدان دیدم روستایی پنج هزار نفره در همدان ۲۰۰ کارگاه فعال داشت که جوانان بجای مهاجرت در آن فعال بودند. ما از این ظرفیت باید استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه فرجام تولید باید صادرات باشد، اظهار کرد: تولیدکنندگان ما باید اطمینان داشته باشند که بازار لازم برای فروش محصول وجود دارد و لازمه آن رابطه حسنه با بسیاری از کشورها است. کسانی که کشور را سال‌ها معطل سه یا چهار کشور کردند، دقیقا ما را گرفتار کشورهایی کردند که تعامل اندکی با ما داشته و با ما بیشترین دشمنی را داشتند. این درحالی است که در همان دوره مراودات تجاری ما با افغانستان از ۲۸ کشور اروپایی بیشتر بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: بسیاری از کشورها امروز با افتخار به ما می‌گویند که می‌خواهند با ما روابط اقتصادی داشته باشند. امروز فرصت بزرگی برای ما در این حوزه در ارتباطات تجاری وجود دارد. نگاه‌های جزء نگر در ساختار اجرایی کشور نباید مانع اقدامات تاریخی و مهم در کشور شوند. ما تنها نباید روندهای سیاسی را ببینیم و باید عمیق‌تر ببینیم. گاهی دستاوردهای فناوری چهره جهان را تغییر می‌دهد. در دوران قاجار و پهلوی هرجا پیشرفت علمی‌ای منجر به رشد و توسعه می‌شد، ما در آن پیشرفت غایب بودیم اما امروز شرکت‌های دانش بنیان ما در مرزهای دانش حرکت می‌کنند. ما باید غفلت‌های گذشته را جبران کنیم. ما باید با تحولاتی، روابط را دگرگون کنیم.

وی افزود: دولت‌های غربی امروز نگران آن هستند که تحولات هوش مصنوعی، رابطه میان کشورها را تغییر دهد. امروز این جای خوشحالی دارد که می‌توان با پیشدستی در فناوری‌های جهش آفرین، باید جای خود را در جهان ارتقاء دهیم.

آقای جلیلی در پایان تاکید کرد: همانطور که در انتخابات ۱۴۰۰ گفتم، ایران تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است. هنر مردم ایران انتخاب‌های بزرگ است. با انقلاب اسلامی‌خیزی عظیم برای ایفای نقش تمدنی ایران انجام شد. امروزه در برخی حوزه‌ها ما در رده‌های یکم تا پنجم جهان هستیم و در یک پیچ تاریخی قرار داریم. هرگاه در پیچ تاریخی مهمی‌خیز برداشتیم، دشمنان در داخل و خارج تلاش کردند تا امکان جهش را از ما بگیرند. امیرکبیر نیز با همین هدف حرکت کرد و ایشان را به شهادت رساندند. ما یک نقشه راه جامع و فراگیر نیاز داریم و دولتی نقش آفرین می‌خواهیم که در مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کند. امروز یک جهان فرصت جلوی ماست تا عقب‌ماندگی‌های چندصدساله را در مدتی کوتاه جبران کنیم.

نظر شما