شناسهٔ خبر: 67135396 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

منشا تاکسی برقی‌های تحویل شده مشخص شد

اقتصادنیوز: رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران گفت که تاکسی‌هایی که تحویل داده شد هیچ ارتباطی با قرارداد چین ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ،شهردار تهران مهر ماه سال گذشته وعده داد بود 20 هزار ون و تاکسی برقی وارد ناوگان تاکسی رانی می کند ، همزمان با آغاز رقابت های انتخابات ریاست جمهوری او از حدود هزار تاکسی برقی رونمایی کرد . برخی از اعضای شورای شهر 200 تاکسی برقی را عدد دقیق تری می دانستند ویکی از اعضای شورای شهر از رقم 79 تاکسی برقی استفاده کرد . 

خبر مرتبط
خبر خوش برای تاکسی‌داران/زمان تحویل تاکسی‌های برقی اعلام شد

اقتصادنیوز: مرحله نخست تحویل ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی به دارندگان خودروهای فرسوده امروز از سوی کرمان موتور انجام شد.

در صحن امروز شورای شهر تهران، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با کمک شورای شهر ششم نگاه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی برقی داشتیم؛ گفت: در این حوزه شاهد هم افزایی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی بودیم که اتفاق ویژه‌ای بود و برقی سازی اثر ۱۱ میلیارد دلاری در این زمینه خواهد داشت و رقم بیش از ۲۰ میلیارد دلار نیز در حوزه آلودگی هوا و کاهش ترافیک خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با همت ویژه مدیران شهرداری و نگاه حمایتی اعضای شورای شهر، به خصوص رئیس شورا، توانستیم این مهم را محقق کنیم و قطعاً آیندگان در این زمینه ما را قضاوت خواهند کرد؛ افزود: طبق وعده هر ماهه، قرار شد گزارش ماهانه به شورای شهر ارائه کنیم؛ لذا گزارش ما روی موضوعاتی است که در یک ماه اخیر رخ داده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو همچنان در دستور کار قرار دارد و درصد پیشرفت در مترو نشان می‌دهد که کار در حال انجام است و این در حالی است که اوراق مشارکت سال گذشته، مرداد امسال به دست ما می‌رسد و مشکل نقدینگی حل خواهد شد؛ گفت: ایستگاه متروی میدان خراسان در شش ماه اول سال جاری افتتاح می شود و اگر شورا توجه ویژه برای منطقه ۲۰ اختصاص دهد؛ می‌توانیم دو ایستگاه نیمه جنوبی خط ۶ را تا پایان سال تحویل دهیم. حفاری ۲۲۰ متر از خط ۱۰ و عملیات احداث خط ۹ مترو نیز در این مدت انجام شده و امید است به زودی خط ۹ مترو نیز عملیات اجرائیش شروع شود.

وی بیان کرد: در مورد واگن مترو، تأکیدات زیادی داشتیم و همکاران ما به زودی باید به چین بروند تا ماکاپ اولیه واگن مترو را تحویل بگیرند و این، «قطارنما» است و رونمایی کردیم و مبارک مردم تهران باشد. با این فرمان، تا پایان سال اولین رام قطار طبق برنامه وارد تهران می‌شود که «شماتیک» قطار، نهایی شده است.

هرمزی در مورد ۳۱۳ واگن ملی با تأکید بر اینکه رنگ آمیزی دو رام و کف سازی یک رام در حال انجام است؛ افزود: مجوزهای ترک تشریفات اخذ شده و قراردادهای شرکت‌های همکار منعقد شده است.

معاون شهردار تهران در مورد وضعیت شرکت بهره برداری متروی تهران نیز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون، اورهال دو رام قطار ای سی انجام شده و اورهال یک قطار دو طبقه نیز در حال انجام بوده و روند کار رو به رشد است؛ گفت: در حوزه اتوبوسرانی نیز در این ماه ۷۰ اتوبوس از شرکت عقاب و ۴۰ دستگاه اتوبوس از اسنا دریافت کردیم و این روند در حال انجام است و تاکنون ۲۳۰ اتوبوس از شرکت عقاب و بیش از ۱۰۰ دستگاه از اسنا تحویل گرفتیم و ۳۰۹۱ دستگاه فعال در خطوط داریم.

وی با بیان اینکه روز شنبه مراسم تحویل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را داریم و این اتوبوس‌ها در جنوب و جنوب شرق تهران وارد می‌شوند؛ افزود: امروز به فضل الهی ۹۴۰ دستگاه اتوبوس را نوسازی کردیم که عدد قابل توجهی است و از محل قرار داد چین نیز در جلسات هم اندیشی ضمانت نامه پیش پرداخت چین را که به صورت کامل بود را نشان دادیم. در پارت اول ۱۰۰ اتوبوس و ۳۰ دستگاه ون نیز تحویل می‌شود و هفته آینده کارشناسان اتوبوسرانی برای تست‌های نهایی به چین سفر می‌کنند و دوستان بانک مرکزی هم همراه خواهند بود.  بحث پیش پرداخت دنبال می‌شود و ظرف ۴ تا ۶ ماه اتوبوس و تاکسی‌ها تحویل می‌شود.

هرمزی با بیان اینکه در حوزه تاکسیرانی در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ هزار نفر را برای اخذ تسهیلات  معرفی کردیم؛ تصریح کرد: در این مدت ۲۷۲ دستگاه نوسازی شد و روز گذشته ۱۰۰۰ تاکسی برقی رونمایی شد که تا پایان خردادماه پلاک خواهند شد. با کرمان خودرو نیز ۲۰۰۰ دستگاه تعهد داشتیم که روز گذشته بخشی از آن رونمایی شد. البته با سایر شرکت‌ها نیز تعهداتی داریم که در حال پیگیری هستیم؛ اما در بحث خدمات پس از فروش، با ایران خودرو مذاکراتی داشتیم که در جلسه بعد از قرارداد رونمایی می‌شود.

وی در مورد پایانه جدید شرق نیز با بیان اینکه این پروژه در مرحله ۹۴ درصد پیشرفت فزیکی است و ۳۱ خرداد وارد مدار می‌شود؛ گفت: البته این به معنای بهره برداری نیست چراکه چندماه طول می کشد تا شرکت‌های حمل و نقلی مستقر شوند و در ۳۱ خردادماه پایانه تحویل سازمان پایانه‌ها  می‌شود. یکی دیگر از اتفاقات، آنالیزهای معاینه فنی است که همه به‌روز شدند و با استانداردهای اروپایی در حال به‌روز رسانی است و تأثیرات زیست محیطی زیادی دارد. هرمزی در خاتمه بر لزوم اخذ معاینه فنی خودروهای پلاک تهران از مراکز معاینه فنی تهران تأکید کرد.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر هم در واکنش به گزارش معاون حمل و ترافیک شهرداری تهران گفت: امیدواریم که این مواردی که گزارش دادند؛ هرچه سریعتر شاهد به نتیجه رسیدن آن و استفاده شهروندان باشیم. مسئله ای که در خصوص اتوبوس ها سال گذشته هم تذکر و یادآوری نمودم اما متأسفانه به خوبی به آن پرداخته نشد؛ مسئله تهویه در ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو است.

وی ادامه داد: طبیعتاً در فصل تابستان شاهد گرمای هوا هستیم که انتظار می رود که معاونت حمل و نقل و ترافیک نسبت به فعال بودن کولر در این ناوگان اقدام جدی انجام دهد. شهروندان نسبت به این موضوع گلایمند هستند و عنوان می کنند در صورت گزارش به راننده در خصوص روشن نمودن کولر گفته می شود که نقص فنی دارد و باید تعمیر شود. لذا از شهرداری به ویژه معاونت حمل و نقل می خواهم این مسئله را به صورت ویژه با توجه به گرمای هوا در دستور کار قرار دهند.

نجفی با اشاره به تأمین سوخت اتوبوس ها افزود: بر اساس درخواست شرکت واحد اتوبوسرانی از شرکت خودرو سرویس شهر این شرکت در برخی از خطوط فعالیت می کند که در بازدیدی که از این شرکت داشتم؛ نسبت به تأمین سوخت اتوبوس ها انتقادات داشتند و گویا در خصوص تأمین سوخت این اتوبوس ها از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی همکاری خوبی صورت نگرفته که از معاونت می خواهم این موضوع را نیز بررسی و پیگیری کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در خصوص اتوبوس های خریداری شده داخلی، مسئله خدمات پس از فروش است که این شرکت های داخلی خدمات پس از فروش مطلوبی ارائه نمی دهند. بر اساس گزارشی‌ که به بنده ارائه شده یکی از این شرکت های خودروسازی برای ارائه باطری خوردرو‌ چندین ماه معطل کرده و اتوبوس هم به دلیل نبود باطری غیر فعال بود و خسارتی برای شهر داشته است.

نجفی در پایان از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواست تا در خصوص چگونگی تأمین شارژ Ac و Dc خودروهای برقی، علت انعقاد قرارداد اولیه در شرکت رایانه شهر و میزان مبلغ آن توضیحاتی ارائه دهد.

در این جلسه مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا با اشاره به موضوع تحویل تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری گفت: برقی سازی از اتفاقات خوبی است که دولت شهید رئیسی دنبال می‌کرد و ما امروز شاهد ابعاد مختلف این مسئله هستیم.

اقراریان در ادامه گفت: در خصوص استفاده از ماده ۱۲ مبنی بر صرفه‌جویی در سوخت، به نظر می‌رسد بیان نکاتی پیرامون این موضوع ضروری باشد و از دولت درخواست می‌شود با توجه به شرایط رانندگان تاکسی‌ها نکات بیان شده را مورد توجه قرار دهند. 

رئیس کمیته نظارت شورا با بیان اینکه اولین مسئله این است که تاکسی‌هایی که تحویل داده شد هیچ ارتباطی با قرارداد چین نداشته و حاصل پیگیری وزارت صمت در راستای نوسازی ناوگان فرسوده در سراسر کشور است؛ تأکید کرد: در این مورد کلانشهرها در این رابطه در اولویت هستند و این ناوگانی که در حال تحویل است؛ تداوم همان مسیری است که طی ادوار گذشته دولت با هدف نوسازی دنبال می‌کند. ولی ضرورت دارد به این مسئله نیز اشاره شود که مصوبه شورا در خصوص قرارداد موسوم به چین تا این لحظه اعلام نظری از سوی فرمانداری تهران و هیئت تطبیق دریافت نکرده است. 

وی افزود: گفته می‌شود علت این امر به دلیل عدم تکمیل مدارک بوده است؛ اما آنچه در خصوص این تاکسی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد بهای خرید آن‌هاست که معادل یک میلیارد و سیصد میلیون تومان است که ۳۰۰ میلیون تومان از این میزان مربوط به وامی است که شهرداری تهران به رانندگان می‌پردازد. به همین ترتیب ۶۰۰ میلیون تومان هم مربوط به وامی است که خودروساز می‌پردازد و ۴۰۰ میلیون تومان هم آورده رانندگان است که بر اساس محاسبات با این اوصاف هر راننده باید ماهیانه ۱۸ میلیون اقساط پرداخت کند که مبلغ بسیار بالایی است و در صورتی که کمک‌های لازم انجام نشود؛ رانندگان با چالش جدی مواجه خواهند بود. لذا درخواست می‌شود با در نظر گرفتن شرایط زندگی رانندگان تاکسی و میزان درآمد آن‌ها، این موضوع به دقت دنبال شده و اسیر فضای تبلیغاتی نشود. ما باید به دنبال حل اساسی موضوع تبدیل و جایگزینی باشیم تا شاهد یک تحول خوب باشیم. 

در این جلسه ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: درباره سه موضوع تذکر می‌دهم که امیدوارم مدنظر آقای هرمزی و شهرداری تهران قرار بگیرد. مورد اول درباره زیرساخت‌ها است. اگر زیرساخت‌های برقی سازی ناوگان حمل و نقل در تهران آماده نباشد بعد از مدتی دچار مشکل خواهیم شد؛ یعنی ۲۰۰ تاکسی فعال شده و هر ماه اضافه شود، اتوبوس برقی هم وارد شود اما ایستگاه های شارژ برق مورد نیاز این سامانه که قرار است با این حجم در تهران فعال شود را آیا پیش بینی کرده‌اند؟ کجاست و توسط چه مچموعه ای عملیاتی می‌شود؟ اگر این زیرساخت‌ها آماده نباشد بعدا متوقف می‌شوند و مطلوب ما و شهرداری نخواهد بود.

او ادامه داد: دوم نحوه واگذاری تاکسی‌هاست. ۲۰۰ تاکسی که دیروز به تاکسیرانان واگذار شده، واقعا واگذار شده یا امانتی دادند که فعلا حرکت کنند؟ اگر واگذار شده، این یک میلیارد و دویست میلیون تومان که از سه بخش تامین‌ می‌شود یعنی  یک بخش آورده تاکسی‌ران، دوم وام شهرداری و سه وام از محل ماده 12 واقعا اجرایی شدند؟ یعنی وزارت نفت  به این ۲۰۰ نفر این مبلغ را پرداخت کرده و وام‌ها پرداخت شده یا هنوز در حال مذاکره است و تاکسی‌ها به شکل امانی راه افتادند و قرار است قراردادش را ببندند؟ اگر بعد از ۸ تیر اینکار متوقف شود مطمئنا نتیجه معکوس دارد.

او با اشاره به مسئله  پایانه شرق گفت:  سه سال است که قرار بوده پایانه شرق تکمیل شود. خواهش می کنم رونمایی نکنید و بگذارید  کامل شود و بعد افتتاح و بهره برداری کنید. اگر رونمایی کنید و دو ماه متوقف باشد معلوم نیست ظرف مدت دو ماه به بهره برداری برسد یا نرسد و این شائبه‌هایی ایجاد می کند. اجازه بدهید شرکت بهره برداری مترو آنجا را کامل کند و وقتی به صددرصد آمادگی رسید هر وقت باشد که افتتاح شود حتما دست آورد بزرگی برای شهرداری، شهردار تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک خواهد بود.

رئیس و اعضای شورای شهر تهران در دویست و چهل و سومین جلسه صحن شورای شهر، درخصوص گزارش عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نظراتی ارائه کردند.

مهدی پیرهادی ،رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، هم  از ورود ۱۰۰ اتوبوس برقی از قرارداد با چین به ناوگان اتوبوسرانی تهران تا پایان تابستان خبر داد.

وی در ادامه به شهرداری به علت فعال نشدن نرم افزاری برای برخط کردن تاکسی‌ها تذکر داد و گفت: قرار بود شهرداری نرم افزاری برای برخط کردن تاکسی‌ها ارائه دهد که هنوز ارائه نشده است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد اگر مشکلی در این خصوص وجود دارد شهرداری باید علت آن را توضیح دهد.

قائمی،عضو کمیسیون حمل و نقل،گفت: باتوجه به مصاحبه های صورت گرفته و انعکاس آن در روزنامه همشهری، لایحه تراموا چه زمانی تنظیم و به شورا برای بررسی و تصویب ابلاغ می گردد؟ وی افزود: اعداد مختلفی در زمینه افزایش تعداد تاکسی و تاکسی برقی به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران مطرح می شود، که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، عدد 80 هزار تاکسی به عنوان سقف این ناوگان مطرح شده است که در کاهشی در مرحله بعد به 70 هزار رسیده است و جمع اعدادی که در گزارش ها گفته می شود، متناقض با این اعداد و ارقام مصوب است که خواستار توضیح در این زمینه هستیم. قائمی در پایان، با اشاره به ورود 791 واگن،پرسید: میزان افزایش ظرفیت شرکت واگن سازی برای نگهداشت و تعمیرات و اورهال چقدر افزایش پیدا کرده است؟ 

در این جلسه  نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در خصوص عملکرد سازمان تاکسیرانی اظهار داشت: به همت بانوی مدیر سازمان تاکسیرانی، روز گذشته، گزارش عملی از ترک خوردن سد عظیم مشکلات در مسیر ورود تاکسی برقی در تهران به دست رسید. شاید گفته شود به نسبت 70 تاکسی برقی در برابر 8 هزار تاکسی عادی موجود در شهر تهران، اشکال وارد است؛ اما نباید فراموش کنیم که طولانی ترین سفر ها و بزرگترین پروژه ها با اولین قدم آغاز می شوند.

وی افزود:  اگر 70 تاکسی برقی، کمتر از یک هزارم نیاز جایگزین امروز شهر تهران باشد، در صورتی که شیب ورود و همت مضاعف حفظ شود؛ در یک دوره دو ساله، می توانیم شاهد تغییرات چشمگیر در کیفیت خدمات رسانی تاکسی در سطح شهر باشیم. 

سلیمانی گفت: اولویت بهره برداری باید با مناطق مرکزی خصوصاً مراکز تجاری با محوریت بازار باشد که حتماً معاونت مربوطه نسبت به نصب و ایجاد جایگاه های شارژ در مناطق مورد نظر، اقدامات لازم را صورت بدهند. 

وی ادامه داد: نکته‌ای که در واگذاری تاکسی، حائز دقت و اهمیت است، دقت در نحوه اولویت گذاری در زمینه واگذاری و پرداخت وام به  شکلی عادلانه به بهترین شکل است .

سلیمانی با انتقاد از وضعیت کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم پیگیری ها، گشایشی عملی در راستای حل این مشکل صورت نپذیرفته است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر بالا بودن هزینه تاکسی های برقی، اظهار داشت: رانندگان تاکسی توان پرداخت هزینه این تاکسی ها را ندارند؛ مگر اینکه از تسهیلات در نظر گرفته شده برای این منظور به ویژه تسهیلاتی که وزارت نفت پیش بینی کرده؛ استفاده کنند. چرا که هر یک از این تاکسی های برقی، به میزان بسیار قابل توجهی از مصرف سوخت می کاهد و ما مجبور به پرداخت قیمت بنزین جهانی، با ارائه یارانه به تاکسی های داخلی نیستیم. 

چمران در ادامه گفت: وزارت نفت مطابق قانون موظف به پرداخت مابه التفاوت این هزینه هاست. باید رانندگان توان خرید این تاکسی ها را داشته باشند.‌ برای این منظور باید تفاهمنامه ای پیش بینی و اجرا شود تا نتیجه آن در شهر احساس و مشاهده شود. این امر مستلزم دریافت مصوبه هیئت دولت است که مراحل آن در حال انجام بود که حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و باقی مسائل پیش آمد. این موضوع باید هر چه زودتر رفع شود. در غیر این صورت، خرید این خودروها برای تاکسیرانان مشکل خواهد شد. 

برچسب‌ها:

نظر شما