شناسهٔ خبر: 67133682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

چرایی ادامه تحریم هوایی سلیمانیه از سوی ترکیه

به نوشته نشریه المانیتور، فشار اقتصادی بر منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی برای دور شدن این حزب از گروههای نزدیک به پ.ک.ک از جمله علت های تحریم فرودگاه سلیمانیه از سوی ترکیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از کردپرس، ترکیه از آوریل 2023 حریم هوایی خود را به هواپیماهایی که مقصد مبدأ آنها استان سلیمانیه عراق است، بسته و اجازه نمی دهد هواپیماهای ترکیه نیز وارد فرودگاه سلیمانیه شود.

ترکیه علت این اقدام را استفاده گروههای کرد مانند نیروهای کرد سوریه و پ.ک.ک از فرودگاه سلیمانیه عنوان کرده است. نشریه المانیتور سال گذشته فاش کرد که مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه که ترکیه آن را دشمن خود می داند، از طریق فرودگاه سلیمانیه به امارات سفر کرده است. بافل طالبانی، رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز سال گذشته به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه رفت و با مظلوم کوبانی دیدار و گفتگو کرد.

ترکیه همچنین سال گذشته حمله ای پهپادی به فرودگاه سلیمانیه انجام داد که هدف از آن ترور مظلوم کوبانی در نزدیکی این فرودگاه بود و محافظان آمریکایی نیز همراه او بودند.

برخی رسانه های کردی در اقلیم کردستان اعلام کردند که ترکیه تحریم هوایی سلیمانیه را تمدید کرده است. انتظار می رفت که با سفر چند ماه قبل رهبران و مقامات ارشد ترکیه به عراق و اقلیم کردستان، اختلافات میان ترکیه و رهبران کرد در سلیمانیه بر سر حضور گروههای کرد تحت حریم ترکیه مانند پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه حل شود.

نشریه المانیتور امروز با اشاره به تمدید تحریم هوایی فرودگاه سلیانیه از سوی ترکیه نوشت: این مسئله نشان می دهد که اختلافات میان ترکیه و رهبران کرد در سلیمانیه بر سر حضور گروههای کرد مخالف ترکیه در این استان همچنان حل نشده است.

این نشریه تاکید کرده است که تحریم هوایی سلیمانیه از سوی ترکیه با هدف فشار اقتصادی بر منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی است و این مسئله موثر واقع شده است زیرا این تحریم ها باعث شده است که درآمدهای سلیمانیه از طریق فرودگاه این شهر 20 درصد کاهش یافته است.

نظر شما